Nu registrerade jag min firma redan 1999 men förfarandet är väl detsamma idag. Hade nog funderat på att titta på ett AB som man kan registrera för 50k och dessutom använda en del av aktiekapitalet under uppstart för att ha likvid.
Det ger dessutom en mer professionell framtoning utåt.
Du behöver F-skattesedel, flytande försäkring och direktuppkoppling till transportstyrelsen för att kunna hantera ägarbyten/försäkringar och av/påställning på datorn medan kunden väntar.
En Saluvagnsskylt, mer känd som grönskylt, underlättar hanteringen då kunden kan provköra bilen på ett lagligt & försäkrat sätt. Den var lite bökig att få vill jag minnas.
Köpa bilar på Blocket är tidsödande och inte speciellt ekonomiskt. Jag halkade in i branschen av misstag då jag fick kontakt med en stor bilhandlare i Göteborg. Efter att vi pratat lite kom vi överens om att de bilar han hade på baksidan som inte skulle gå till kund kunde övertas för en klumpsumma. 2 dagar senare var jag stolt ägare till 14 stycken pärlor i starkt varierande skick. Sedan spred sig ryktet om att jag inte tjafsade om priser och kunde efter ett tag köpa bilar från ytterligare 2 handlare. Efter detta gick det som på räls ett par år.
På 00-talet var det lätt att tjäna pengar på detta sätt. I dagens läge är det nog betydligt kämpigare. Men det var kul och lärorikt! Lärde mig sköta papper och moms dessutom. Skatteverket var mycket trevliga när jag i början ofta ringde och frågade hur månadens inbetalningar och avdrag skulle redovisas.
Tycker du ska prova. Läs på ordentligt om vilka skyldigheter som handlare du kommer att ha. Många kunder tror det är livstids garanti på en bil för 19500:- ...
Du behöver ha koll på vilka bilar du absolut inte vill byta/köpa in. Det kommer du att lära dig den svåra vägen. Tro mig på den punkten!
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!