2572
Sök

Starta egen bilfirma

3 Inlägg
9 september 2018
Trådstartare
Hej jag är en kille på 20 år som har starka funderingar på att starta egen bilfirma och arbeta hemifrån. Har tillgång till att låna verkstad kostnadsfritt 24 timmar om dygnet och tänkte inte ha lokal utan arbeta hemifrån där jag får plats upp emot 10 bilar. Har ett startkapital på ca 200 000:- och har erfarenhet inom bilmek och bilförsäljnings branschen.

Kommer nog börja med enskild firma och köpa både defekt och fungerande bilar från blocket och  kvd, sen försöka komma i kontakt med något bra bilgaranti bolag så jag kan sälja garantier till bilarna jag säljer då det skulle hjälpa mig mycket med konsumentköpslagen.

Så nu undrar jag om det finns någon som är väldigt kunnig inom denna branschen eller till och driver en bilfirma själv. Vad tror ni om denna idé? Alla råd och tips är välkomna och uppskattas oerhört mycket! Mvh
Senast redigerat av performante (9 september 2018)

Forummoderator
18 009 Inlägg
9 september 2018
Nu registrerade jag min firma redan 1999 men förfarandet är väl detsamma idag. Hade nog funderat på att titta på ett AB som man kan registrera för 50k och dessutom använda en del av aktiekapitalet under uppstart för att ha likvid.

Det ger dessutom en mer professionell framtoning utåt.
Du behöver F-skattesedel, flytande försäkring och direktuppkoppling till transportstyrelsen för att kunna hantera ägarbyten/försäkringar och av/påställning på datorn medan kunden väntar.

En Saluvagnsskylt, mer känd som grönskylt, underlättar hanteringen då kunden kan provköra bilen på ett lagligt & försäkrat sätt. Den var lite bökig att få vill jag minnas.

Köpa bilar på Blocket är tidsödande och inte speciellt ekonomiskt. Jag halkade in i branschen av misstag då jag fick kontakt med en stor bilhandlare i Göteborg. Efter att vi pratat lite kom vi överens om att de bilar han hade på baksidan som inte skulle gå till kund kunde övertas för en klumpsumma. 2 dagar senare var jag stolt ägare till 14 stycken pärlor i starkt varierande skick. Sedan spred sig ryktet om att jag inte tjafsade om priser och kunde efter ett tag köpa bilar från ytterligare 2 handlare. Efter detta gick det som på räls ett par år.

På 00-talet var det lätt att tjäna pengar på detta sätt. I dagens läge är det nog betydligt kämpigare. Men det var kul och lärorikt! Lärde mig sköta papper och moms dessutom. Skatteverket var mycket trevliga när jag i början ofta ringde och frågade hur månadens inbetalningar och avdrag skulle redovisas.

Tycker du ska prova. Läs på ordentligt om vilka skyldigheter som handlare du kommer att ha. Många kunder tror det är livstids garanti på en bil för 19500:- ...

Du behöver ha koll på vilka bilar du absolut inte vill byta/köpa in. Det kommer du att lära dig den svåra vägen. Tro mig på den punkten!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
9 september 2018
Trådstartare
Okej tack så hemskt mycket för tipsen! Känner några bilhandlare som jag kan kolla med om dem har fordon dem kan tänkas sälja i klump.

Forummoderator
18 009 Inlägg
9 september 2018
Tänk på att guldäggen ofta kommer med mindre kul bilar som man snällt får acceptera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

56 Inlägg
9 september 2018
Min erfarenhet är: Går du i dessa tankar, så kör på!

Några konkreta tips:
- Gör en budget. På det sättet styr du undermedvetet ditt arbete så att du får en schysst ekonomi. Gör man inte detta, blir det lätt hala-baloo...
- Slarva inte med skatten. Skaffa dig redan från början en bra och prisvärd bokföringsbyrå som kan hjälpa dig med denna bit. Kanske har du en vän som pysslar med sånt här så att du får kompispris (kan bli dyrt annars).
- Starta AB. Blir som Hybrid skrev mer seriöst.
- Skaffa en egen domän och epost. Svara på all epost samma dag. Idag vill de flesta kommunicera med epost, och får man svar tre dagar senare, eller inte alls, så faller den leverantören bort.
- Gå en Starta Eget-kurs i din kommun. Det tror jag finns överallt.

Men som sagt; Kör hårt och lycka till! smile

/haft eget sen 1992 och gått på alla nitar man kan... tongue
Senast redigerat av andreascarlsson (9 september 2018)

26 Inlägg
10 september 2018
Jag har bilfirma som jag tänker överlåta den första januari och kan med handen på hjärtat säga att det är mitt livs bästa beslut all huvudvärk och sömnlösa nätter som varit.

Haft en omsättning nu på 3 miljoner i månaden i snitt men då har man över 120 bilar på lager med och säljer i runda slängar 10-15 bilar i veckan så inbyten till höger o vänster för att bli av så du måste tänka nu ordentligt hur vida ditt koncept är

Bilar under 30000 behöver inte en lika stor varudeklaration gällande garanti mfl för om du säljer skräp kommer de att gå fort tills du är i kk

Bra bilar att köpa in? Ja allt... Sen hur vida de kommer säljas är en annan sak men de märker du efter något år i branschen

Allt kostar speciellt uppställning, lokalhyra. För läget är a och o för att sälja bilar på litet område gör ju så du håller nere kostnader men däremot att det kommer gå trögt så blir inga inkomster då

Vad mer? AB

Jag köpte in bilar i klump via en av Sveriges största concerner och vissa av bilarna jag köpte in för i början av sommaren står kvar

3 Inlägg
10 september 2018
Trådstartare
Tack då hemskt mycket för svar allihop! Ska kika närmare på saken nu i veckan

26 Inlägg
10 september 2018
performante skrev:
Tack då hemskt mycket för svar allihop! Ska kika närmare på saken nu i veckan

Gör så.  Har slitit sen dag 1 där jag är idag men samtidigt efter 7 år som egen så är de  skönt att slippa bestämma och ha nån annan som tar smällen och all huvudvärk när de väl kommer

1 705 Inlägg
10 september 2018
andreascarlsson skrev:
- Skaffa en egen domän och epost. Svara på all epost samma dag. Idag vill de flesta kommunicera med epost, och får man svar tre dagar senare, eller inte alls, så faller den leverantören bort.

Det här är en punkt som jag tror många underskattar.
En bra och informativ hemsida och att svara snabbt och trevligt på *alla* mail ger ett professionellt intryck och skapar förtroende. Som bilhandlare är ryktet oerhört viktigt, jag vet många bilhandlare här i Gävle som i princip är utdömda redan från början bland väldigt många just pga deras rykte som snobbiga och ointresserade. Nu är det oftast stora handlare som lever på företag och leasingbilar så det drabbar dom inte så hårt, men som nystartad småhandlare är det förödande.
Själv vänder jag direkt om hemsidan är oseriös eller dåligt underhållen, för mig tyder det på att man inte tar sitt jobb på allvar.

Fungerande IT idag behöver inte kosta mycket alls och ger ett betydligt seriösare intryck. Vill du ha lite hjälp vad gäller den biten så skicka ett pm så kan jag ge dig några tips och råd.

Sök