Ohoj kamrater!
Denna söndag blir det faktiskt en uppdatering... med bilder och allt.
Det har tagit lite tid att snickra ihop skelettet i dörr nummer 2, då massa annat har kommit imellan mest hela tiden. Men nu igår blev skelett nummer två klart och äntligen får man fortsätta med nästa utmaning.
Så nästa utmaning då, det är i mitt fall låskistorna. Jag har handlat Bear Claw-lås som är små och smidiga. Dock så har jag ju fått för mig att ha så stora rutor som möjligt, och då blir utrymmet en bristvara, och jag visste redan innan att det skulle bli tajt som f*n.
Så här se mina lås ut från början.
Och dom ska sitta ungefär här, och som ni ser så blockerar dom ju hela kanalen som rutan ska gå i.
Jag behöver alltså skapa frigången för rutan på något sätt. Och när jag kollar noggrannare på låskistan så såg jag att det går att krympa den lite utan att egentligen påverka funktionen. Och efter lite kapande och svetsande så har jag skapat mig några nya millimeter.
Jag bestämde att låskistan behövde sitta ganska högt upp för att jag skulle kunna montera bygeln i dörrkarmen. Bakom dörrgången sitter huvudbågen till störtburen, och det är trångt även där, så det fanns en plats som var minst jävlig. Och när jag hade bestämt vart låskistan måste sitta så markerade jag ut det med spritpenna.
Sen borrade jag lite hål och kapade och filade lite.
Sen har jag sen tidigare snickrat ihop rostfria plåtbleck som jag svetsat pinnskruvar i. Tanken är att dessa ska sitta på utsidan dörrstommen och klämma fast låskistan mot glasfibret.
Plåtblecket behöver snyggas till lite, men funktionen finns där redan nu.
Så nu när låskistan sitter på sin plats i dörren så måste skelettet modifieras för att låskistan ska gå fri. Och ett plus är ju om låskistan går att montera också, utan att bryta bort det limmade skelettet. Mycket mätande senare så fanns det ett hål som såg ut såhär.
Problemet kvarstår ju dock fortfarande att låskistan är ivägen för den kommande glasrutan. Tack och lov fanns det mer "onödigt" material att kapa bort på låskistan, och en stund senare så sitter den där.
Och kollar man närmare så går nu rutan nääästan fri.
Jag kommer behöva klä ovankanten på låskistan med filt eller något så att den får agera en del av kanal-listen, men det kommer fungera. Ingen som helst marginal, men sånt är för fegisar. Och även om jag fick kapa och svetsa i ett helt nytt lås så är jag rätt nöjd.
Men ett tips... eftersom detta ändå är tänkt att vara en guide... Se till att ha så många delar som möjligt tillgängliga när du börjar. Ju flera komponenter som finns på plats när du börjar, desto lättare är det att inte hamna i den sitsen jag hamnade i. Jag hade nog förmodligen valt att göra på samma sätt i vilket fall, då jag inte gillar kompromisser och ville ha mina stora rutor. Men det är bra om man är beredd på det kanske.
Som en sista not bara, och på temat att ha alla saker tillgängliga, så kan jag nämna att jag har fått hem mina gångjärn nu. Jag har även fått hem lite annat smått och gott.
Jag återkommer förhoppningsvis med mer nästa helg.