Ny söndag, ny uppdatering... lika säkert som att Tomten har högt BMI!
Sist jag skrev så hade jag precis limmat i första stålskelettet i ena dörren. Nu är även den andra dörrens skelett på plats. Inga bilder på det, då det är samma fast spegelvänt.
Jag har nu riktat blicken mot gångjärnen. Jag har bestämt mig för att köra utanpåliggande gångjärn, även fast jag en lång period var helt inne på att bygga dolda.
Anledningarna till att jag nu har ångrat mig är två till antalet. Dels så stämmer utanpåliggande gångjärn väldigt bra med stuket jag är ute efter. Och dels för att dolda gångjärn skapar utmaningar som jag helt enkelt inte kände att det var värt att tackla. Det är trångt i dessa bilar redan från början, och att börja försöka tränga in gångjärn som ska vara så pass korrekta i geometrin att dörren inte tar i karossen när man öppnar, känns just nu helt enkelt som för mycket jobb och för liten vinst.
Gångjärnen jag har kommer från Åbergs och är väldigt enkla, och oborrade, vilket var ett krav för mig då skruvhålen inte riktigt hamnar där dom satt 1931.
Det första jag gjorde var att placera gångjärnen där jag ville ha dom. Tanken var väl att få dom någorlunda på jämt avstånd från ovan och underkant, och förstås där jag tyckte det såg rätt ut. Inte för långt isär och inte för tätt ihop. Sen höll jag dom på plats och markerade med spritpenna.
![https://i.imgur.com/G5LwyQq.jpg]()
När jag hade ritat ut placering av alla 4 gångjärn så satt jag igång att kapa bort glasfibern för att komma åt stommen innanför.
![https://i.imgur.com/lESPSmH.jpg]()
![https://i.imgur.com/I5NcT6v.jpg]()
Ett hett tips här är att använda en "universal-maskin" som jag tror Jula kallar den
![tongue](img/smilies/tongue.png)
En liten, oscillerande maskin som går att sätta en mängd olika tillbehör på. Sliphuvuden, mejslar och i detta fall ett litet bågfilsblad. Då kommer man åt att kapa rakt i väldigt trånga utrymmen.
![https://i.imgur.com/HyWZ7vA.jpg]()
Efter att ha kapat och filat en del så passade gångjärnen riktigt bra i hålen, och blev nästan helt flush med ytan vilket var bra.
![https://i.imgur.com/sPPE1pi.jpg]()
![https://i.imgur.com/syJdAI1.jpg]()
Laserpasset fick hjälpa till, då gångjärnen behöver linjera med varandra.
![https://i.imgur.com/w0OveiB.jpg]()
Eftersom jag hade en stadig ram att sätta gångjärnen i så var det egentligen bara att hitta ett sätt att få till gängor att skruva gångjärnen i. Hade jag inte byggt min båge i A-stolpen sen tidigare så hade jag nog gjort likadant som jag gjorde med låsbygeln i B-stolpen, och snickrat ihop en flytande mutter och lagt på baksidan.
Jag började svarva svetsmuttrar med rätt mått, men insåg att jag använt en annan lösning på jobbet tidigare som borde fungera bra till detta. Det finns något som heter blindnit, eller mutternit. Som en popnit, fast med gänga invändigt. En lösning som skulle innebära att jag slapp svetsa på plats i karossen, vilket uppskattas, och att jag slapp stå flera timmar i svarven för att tillverka egna infällda muttrar.
Mutternitarna kläms på plats med ett speciellt verktyg och sitter sen ruskigt bra.
![https://i.imgur.com/fJCDmeP.jpg]()
![https://i.imgur.com/NcDNBo2.jpg]()
![https://i.imgur.com/RtNbXUI.jpg]()
Bara att sätta igång och borra hål och sätta nitar.
![https://i.imgur.com/cEyz2zK.jpg]()
![https://i.imgur.com/Bf5la2u.jpg]()
Sen förstås motsvarande hål i gängjärnen, och ett par försänkta skruvar så sitter dom där.
![https://i.imgur.com/kkxu8QB.jpg]()
![https://i.imgur.com/WwuKs2C.jpg]()
Nu är det lite justeringar kvar för att få gångjärnen i rätt vinklar osv, men annars så är det så klart det blir i den här änden. Nu ska skruvhål borras i dörrarna och sen (förhoppningsvis) så hänger dörrarna där av sig själv.
Med lite tur så kommer elhissarna i början på veckan så det kommer lite bilder på det också.
Det var allt för den här gången. Jag återkommer nästa vecka igen
![smile](img/smilies/smile.png)