3164
Sök

Avgasflänsbultar utan gängor, tips (Mondeo MK3, men det är generellt)?

175 Inlägg
29 september 2018
Trådstartare
#1
Jag skulle byta ett främre flexibelt avgasrör som sitter mellan grenröret och katalysatorn. Allt gick som smort tills jag skulle börja montera det nya. Jag kan inte få muttrarna att ta gäng på bultarna i flänsen på katalysatorn. Det beror dels på att flänsen på nya avgasröret är tjockare än på den gamla, men framförallt på att gängorna på bultarna är sönderrostade.

Jag funderar på att ta ett gängsnitt och gänga till M8 istället för det som en gång var M10, men detta måste ju vara jättevanligt, någon som har ett bättre tips?

Borde det gå att slå bort bultarna? Jag försökte och det gick inte, men om jag vet att det ska gå kan jag prova med mer kraft.
Senast redigerat av Roaster (29 september 2018)

2 250 Inlägg
29 september 2018
#2
En bild på det som felar?

6 067 Inlägg
29 september 2018
#3
Kanske går att kapa bultarna och borra nya hål genom flänsen som man sätter vanliga lösa M10 genom? Det beror ju lite på hur mycket plats det är på baksidan

175 Inlägg
30 september 2018
Trådstartare
#4
Tack, det var ingen dum ide. Just nu tror jag att jag försöker gänga först, om det inte går blir det nog en provisorisk najning med kraftig ståltråd, men jag tycker tipset med att kapa bulten på båda sidor och borra ut det som är kvar borde fungera. Hur sitter bulten fast egentligen, är det med press, svets, eller är de gängade i flänsen? (ska kolla på biltema hur det är på andra ljuddämpare när jag köper gängsnitt i morgon).

6 067 Inlägg
30 september 2018
#5
De är nog oftast svetsade i flänsen

2 250 Inlägg
30 september 2018
#6
Några bilder vore bra....

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 september 2018
#7
Kapa och borra. Att försöka gänga om en rostig bult till en mindre dimension går inte.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 632 Inlägg
30 september 2018
#8
Värm och slå ut bultarna.

De/Dem

175 Inlägg
30 september 2018
Trådstartare
#9
Jag lyckades inte slå ut bultarna. jag tog vinkelslipen och kapade bort så bultvuvudet (som var runt) var i kant med flänsen. Jag kunde inte hitta antydan till hål och jag försökte banka ut den medan det var varm från kapningen och sedan efter att jag värmt med gaslåga. Kanske värmde jag inte tillräckligt, men man borde väl sett antydan till hål när man kapat huvudet av bulten?

Jag fick det tätt ändå, jag uppfann en klämma så jag kunde få press på det är det är helt tätt. Jag lägger inte mer tid på det om det inte av någon anledning skulle börja läcka i flänsen.

Men till nästa gång skulle det vara intressant att förstå hur dessa bultar fungerar. Det ser ut som att vara samma konstruktion som till bultarna i hjulnaven.
Senast redigerat av Roaster (30 september 2018)


Sök