Åren runt millenieskiftet minns jag så väl min pappas gamla volvo som man ibland åkte med i och kollade på när han lagade den. Det var en vit Volvo 164 med svart skinninredning. Jag är född 1994 och vi flyttade 1997 in en villa och allt eftersom åren gick och prioriteringar kastades om så blev bilen såld vad jag kan minnas året 2002.
2010 och jag var ingen liten ungspoling längre och hade nu lite egna bilprojekt och pappa började leta efter en 164 och en 145 för att bygge ihop en 165 vilket har varit en idé som han säkert haft länge. Sommaren 2010 får han tips om en kille som har en 164 ståendes i en lada bara några kilometer från vårat hus, och där har den stått sedan början av 90talet. Vi åker dit och kollar på den, den är stylad på 80-talet och har ett ganska gott stuk. Någonstans här börjar idén om en 165 att försvinna. Bilen bogseras hem och ställs på gården.
Inredningen är den röda skinninredningen, som är ganska körd och luktar illa. Brädan är sprucken och allmänt dassig. Motorn startar inte, det hänger kablar lite var stans i motorrummet.
Sidolisterna är igenlagda. Rutan i sista stolpen är igensvetsad. Den har en (vad jag förstått det som) grupp-A vinge, så luckan är nu tyngre än vad gasdämparna är gjorda för så den får man i nacken konstant. Kromringarna till strålkastarna är svartmålade. Eftermonterad taklucka i klassiskt 80tals-stuk. Ganska duktigt sänkt. Bakändan är ombyggd till 264-ljusen.
Motorn är en B30A med 35000 mil bakom sig, och till detta en M400 (4växlad manuell låda). Toppen är en B30E med pluggade spridarhål, även planad och utbytta ventilsäten för blyfritt. Tändsystemet är ombyggt till ett brytarlöst av märket Illumination. Bränslesystemet är ombyggt till elektriskt pump i bagaget och 3st weber 45or. Avgassystemet är ett extraktorgrenrör sedan 3tum och 2st utbrända simonsljuddämpare.
Detta var vad vi hade att börja arbeta med. Första steget var att få liv i motorn, vilket var helt hopplöst. Vi tömde bensinen som var limegrön och luktade märkligt. Ny soppa löste inte problemet. Tillslut visade det sig att det var glapp i en kabel till det brytarlösa tändsystemet.
Aldrig i mitt liv hade jag hört en motor låta på det här sättet. Jag älskar V8or men detta var många gånger bättre!
Renovering av bromsarna var nästa steg. Nya packningar och måla alla ok. Luftningen strulade länge tills jag såg att bromsoken bak hade monterats på fel sida när pappa satte tillbaks dem. Luftnippeln var nu nedåt, det blev lite komiskt när detta hade upptäckts
Bilen blev otroligt nog körbar efter ett tag. Den gick inte bra alls, rök svart och hostade en del men den gick att köra! Helt otrolig upplevelse att åka och även köra den!
Sedan kom det stora problemet som hängde kvar i flera år. Bilen gick några kilometer sen blev den nästan omöjlig att köra. Motorn tappade all kraft. Vi letade länge efter problemet och lämnade tillsist in bilen på verkstad men inte heller verkstaden kunde lösa det. Tillslut visade det sig vara rost i tanken som satte igen filtret Tanken fick ligga utomhus i ca 2 veckor, full med regnvatten tillslut. Nu vågade man kapa upp den och göra rent. Den svetsades sedan ihop igen om tätades med kemisk metall. Detta har sedan funkat utmärkt.
Mycket har hänt med bilen då den varit i Pappas ägo sedan 2010 och det idag är 2018 så jag ska försöka göra en så bra sammanfattning av dem åren som jag kan Vi saknar bilder från 2011 och 2012, under den tiden renoverades bromssystemet och en ny instrumentbräda började byggas, även ljudsystem var på gång.
Vi börjar med dem enda bilder från 2010 vi kunnat hitta. Såhär såg alltså bilen ut när den kom hem, har tyvärr inga bilder på inredningen.
2010 och jag var ingen liten ungspoling längre och hade nu lite egna bilprojekt och pappa började leta efter en 164 och en 145 för att bygge ihop en 165 vilket har varit en idé som han säkert haft länge. Sommaren 2010 får han tips om en kille som har en 164 ståendes i en lada bara några kilometer från vårat hus, och där har den stått sedan början av 90talet. Vi åker dit och kollar på den, den är stylad på 80-talet och har ett ganska gott stuk. Någonstans här börjar idén om en 165 att försvinna. Bilen bogseras hem och ställs på gården.
Inredningen är den röda skinninredningen, som är ganska körd och luktar illa. Brädan är sprucken och allmänt dassig. Motorn startar inte, det hänger kablar lite var stans i motorrummet.
Sidolisterna är igenlagda. Rutan i sista stolpen är igensvetsad. Den har en (vad jag förstått det som) grupp-A vinge, så luckan är nu tyngre än vad gasdämparna är gjorda för så den får man i nacken konstant. Kromringarna till strålkastarna är svartmålade. Eftermonterad taklucka i klassiskt 80tals-stuk. Ganska duktigt sänkt. Bakändan är ombyggd till 264-ljusen.
Motorn är en B30A med 35000 mil bakom sig, och till detta en M400 (4växlad manuell låda). Toppen är en B30E med pluggade spridarhål, även planad och utbytta ventilsäten för blyfritt. Tändsystemet är ombyggt till ett brytarlöst av märket Illumination. Bränslesystemet är ombyggt till elektriskt pump i bagaget och 3st weber 45or. Avgassystemet är ett extraktorgrenrör sedan 3tum och 2st utbrända simonsljuddämpare.
Detta var vad vi hade att börja arbeta med. Första steget var att få liv i motorn, vilket var helt hopplöst. Vi tömde bensinen som var limegrön och luktade märkligt. Ny soppa löste inte problemet. Tillslut visade det sig att det var glapp i en kabel till det brytarlösa tändsystemet.
Aldrig i mitt liv hade jag hört en motor låta på det här sättet. Jag älskar V8or men detta var många gånger bättre!
Renovering av bromsarna var nästa steg. Nya packningar och måla alla ok. Luftningen strulade länge tills jag såg att bromsoken bak hade monterats på fel sida när pappa satte tillbaks dem. Luftnippeln var nu nedåt, det blev lite komiskt när detta hade upptäckts
Bilen blev otroligt nog körbar efter ett tag. Den gick inte bra alls, rök svart och hostade en del men den gick att köra! Helt otrolig upplevelse att åka och även köra den!
Sedan kom det stora problemet som hängde kvar i flera år. Bilen gick några kilometer sen blev den nästan omöjlig att köra. Motorn tappade all kraft. Vi letade länge efter problemet och lämnade tillsist in bilen på verkstad men inte heller verkstaden kunde lösa det. Tillslut visade det sig vara rost i tanken som satte igen filtret Tanken fick ligga utomhus i ca 2 veckor, full med regnvatten tillslut. Nu vågade man kapa upp den och göra rent. Den svetsades sedan ihop igen om tätades med kemisk metall. Detta har sedan funkat utmärkt.
Mycket har hänt med bilen då den varit i Pappas ägo sedan 2010 och det idag är 2018 så jag ska försöka göra en så bra sammanfattning av dem åren som jag kan Vi saknar bilder från 2011 och 2012, under den tiden renoverades bromssystemet och en ny instrumentbräda började byggas, även ljudsystem var på gång.
Vi börjar med dem enda bilder från 2010 vi kunnat hitta. Såhär såg alltså bilen ut när den kom hem, har tyvärr inga bilder på inredningen.
0
0
0
0