Generatorn blev delvis lackad och delvis polerad, fick ingen bra bild på själva generatorn när den var färdig, men den syns på dem andra bilderna
Fästet till spjällägesgivaren visade sig inte passa alls då grenröret kom i vägen. Pappa har nu gjort om det så det passar!
Jag tog tag i eldragningen äntligen!
Spjällägesgivaren är från en Honda Civic. Här är tillhörande kontaktstycke. Detta får skarvas på härvan från styrenheten
Då jag har pillat ganska mycket Honda så har jag såklart elschema, vilket underlättar, färgerna stämmer inte alls
Nästa var spridarna, vilket gick ganska smidigt då jag nyttjar så mycket av BMW-kablarna som möjligt (spridare, kontaktstycken och kablar från en BMW E39)
Längst fram kommer vattentempgivaren. Stötte på ett kontaktstycke jag inte jobbat med innan, med det gick bra
Kablaget till tändspolarna är en egen härva med kontaktstycke förberett, så jag behöver bara göra motsvarande på styrenhetens kablage.
Kontaktstycke till bredbandslambdasond
Som vevtrigger valde jag att ha en "Volvo Bosch" VR-sensor som finns att köpa hos Maxxecu. Denna har skärm hela vägen fram till sensorn vilket inte dem digitala sensorerna jag använde på Chevan har. Så nu måste man stifta in skärmen också, hur gör man det då? Vi börjar med att titta på vilka grejer vi har att arbeta med! Här är kontaktstycket som ska vara på kabelhärvan.
Här nere vid remskivan sitter givaren.
Denna har redan ett kontaktstycke, dem säljes så.
Kabelhärvans ände ser ut såhär. 2 kablar inne i en avstörande (skärm) kabel.
Man får vara väldigt försiktig när man skalar dessa.
Till vänster är skärmkabeln. I mitten är sensor-jord och signalkabel. Till höger är genomskinlig plast som legat runt dem två sistnämnda kablarna, bara att klippa loss
Skärmkabeln tvinnad
kortaste kabeln är den som all belastning kommer på om någon drar i kablaget, vill inte att skärmen ska vara i riskzonen så jag klipper ner dem andra två lite grann.
Hängde på tätningarna och skalade kablarna
Kom fram till att jag skalat för lite, kommer bli för tajt
Så bara att skala mer!
Sen kom jag på en annan sak jag glömt!! Denna måste dit först!! Kunde blivit jobbigt där
På med tätningarna igen och klämma dit stiften
Skicka in kablarna i rätt spår. Här ser man att skärmkablen inte är spänd alls
Man kan även göra så att man trycker ihop allt lite så kablarna böjer sig såhär, då spänner ingen kabel. Man får bara tänka på hur man trär på gummitätningen efteråt så man inte spänner ut dem igen för då var det ju inte till någon nytta
Tändkablarna visade sig fungera bra som verktygsställ
Dem där två plåtarna pappa fixat har jag nu satt in i bilen. Dessa skapar två lager, vilket resulterar i tre ytor man kan montera saker på. Längst in kommer styrenheten, nästa blir reläer och överst kommer säkringar. Kapade till skruvarna då dem är lite farligt långa.
Pappa började på att bygga en batterihylla som ska vara i bagaget på vänster sida. Först en mall sedan en tjockare konstruktion. Man kan ju inte ha batteriet fram nu längre
På höger sidan kommer bränsleberedningen sitta. Layouten är i princip färdig och två fästen är gjorda.