Att göra hjulinställning hemma.
Verktyg: U-nycklar eller skiftnycklar till styr-stagen.
2 domkrafter
2 laservattenpass
1 stativ, ( brukar följa med vattenpassen ). ( Behövs ju inte om man är två ).
Något att anpassa vattenpassen till fälgen med, ( jag använde fyrkantsprofil från ett
partytält ).
1 lång linjal några dm bredare än bilens spårvidd utvändigt. ( Om man ingen hjälpare har ).
4 remmar eller liknande.
Börja med att kalibrera vattenpassen, de är sällan rätt. På den typen jag har finns det under lasern en täckbricka, under den finns en justerskruv.
Lägg passen på ett plant underlag, tänd lasern, mät exakt avstånd från underlaget till laserpunkten. Flytta nu mätpunkten någon meter från passet, är det rätt skall det vara samma mått som invid passet. Gör likadant med det andra passet och kolla att mätvärdet på det längre avståndet är samma. Det är viktigt att de visar lika.
Nu är det bara att fästa vattenpassen vid ex röret och bygga på ett par klossar så att anordningen går fri från navet och karossen.
Kör bilen så att den står vinkelrätt mot en vägg, ca 3-4 meter från. Ju längre ifrån ju noggrannare hjulinställning.
Lyft framhjulen på bär-armen så nära spindelleden som möjligt, dock inte så nära att det låser hjulet. Hjulen skall nätt och jämnt lätta från marken så att de går att justera.
Sätt fast passen vågrätt på bakhjulen och tänd lasern, markera lasern på väggen, ( kan vara bra att först tejpa där punkten kommer ). Nu har vi referenspunkterna. Dessa används för att få fram ett centrum från vilken man sedan sätter ut inställningspunkterna.
Sätt fast passen på framhjulen och ställ ratten rätt, obs. inget rattlås aktivt.
Nu behövs linjalen som är monterat i stativet, ställ det så nära bilen som möjligt och mät avståndet mellan laserpunkterna, ( är man två går det utan stativ och linjal, då räcker det med ett måttband).
Dela nu skillnaden på väggens och linjalens mått på två och markera resultatet på väggen på båda sidor om c-linjen.
(Om bakhjulens TOE är 0 grader och framhjulen också ska vara 0 grader gives dessa inställningspunkter direkt och proceduren mätning är överflödig).
En sak till, om hjulen står mycket off rekommenderas att skruva dem någorlunda rätt innan man mäter avståndet mellan hjulen, ganska självklart men nämner det ändå.
Nu återstår bara att justera hjulen så att laserpunkterna träffar dessa markeringar, och hjulens TOE- inställning är 0 grader.
Ibland rekommenderas att det skall vara ut eller in, det kan man då höfta eller räkna fram med Pythagoras sats.
Bra hjälp är då: http://dataverktyg.se/triangel
Är man nyfiken på Cambervinkeln låter man bilen vila på marken, fäster passet så att laserpunkten syns långt ned på väggen, markerar, ändrar passet till att ge en så hög punkt som möjligt, dra en linje mellan dessa, vinkel mellan detta streck och ett lodrätt vid lägsta mätpunkten är Cambervinkeln.
Verktyg: U-nycklar eller skiftnycklar till styr-stagen.
2 domkrafter
2 laservattenpass
1 stativ, ( brukar följa med vattenpassen ). ( Behövs ju inte om man är två ).
Något att anpassa vattenpassen till fälgen med, ( jag använde fyrkantsprofil från ett
partytält ).
1 lång linjal några dm bredare än bilens spårvidd utvändigt. ( Om man ingen hjälpare har ).
4 remmar eller liknande.
Börja med att kalibrera vattenpassen, de är sällan rätt. På den typen jag har finns det under lasern en täckbricka, under den finns en justerskruv.
Lägg passen på ett plant underlag, tänd lasern, mät exakt avstånd från underlaget till laserpunkten. Flytta nu mätpunkten någon meter från passet, är det rätt skall det vara samma mått som invid passet. Gör likadant med det andra passet och kolla att mätvärdet på det längre avståndet är samma. Det är viktigt att de visar lika.
Nu är det bara att fästa vattenpassen vid ex röret och bygga på ett par klossar så att anordningen går fri från navet och karossen.
Kör bilen så att den står vinkelrätt mot en vägg, ca 3-4 meter från. Ju längre ifrån ju noggrannare hjulinställning.
Lyft framhjulen på bär-armen så nära spindelleden som möjligt, dock inte så nära att det låser hjulet. Hjulen skall nätt och jämnt lätta från marken så att de går att justera.
Sätt fast passen vågrätt på bakhjulen och tänd lasern, markera lasern på väggen, ( kan vara bra att först tejpa där punkten kommer ). Nu har vi referenspunkterna. Dessa används för att få fram ett centrum från vilken man sedan sätter ut inställningspunkterna.
Sätt fast passen på framhjulen och ställ ratten rätt, obs. inget rattlås aktivt.
Nu behövs linjalen som är monterat i stativet, ställ det så nära bilen som möjligt och mät avståndet mellan laserpunkterna, ( är man två går det utan stativ och linjal, då räcker det med ett måttband).
Dela nu skillnaden på väggens och linjalens mått på två och markera resultatet på väggen på båda sidor om c-linjen.
(Om bakhjulens TOE är 0 grader och framhjulen också ska vara 0 grader gives dessa inställningspunkter direkt och proceduren mätning är överflödig).
En sak till, om hjulen står mycket off rekommenderas att skruva dem någorlunda rätt innan man mäter avståndet mellan hjulen, ganska självklart men nämner det ändå.
Nu återstår bara att justera hjulen så att laserpunkterna träffar dessa markeringar, och hjulens TOE- inställning är 0 grader.
Ibland rekommenderas att det skall vara ut eller in, det kan man då höfta eller räkna fram med Pythagoras sats.
Bra hjälp är då: http://dataverktyg.se/triangel
Är man nyfiken på Cambervinkeln låter man bilen vila på marken, fäster passet så att laserpunkten syns långt ned på väggen, markerar, ändrar passet till att ge en så hög punkt som möjligt, dra en linje mellan dessa, vinkel mellan detta streck och ett lodrätt vid lägsta mätpunkten är Cambervinkeln.
Senast redigerat av OttoM (11 december 2021)
1
0
0
0