Första starten - fortsättningMed hjälp av startgas, ett friskt batteri och en hel del luftning av bränslesystemet startade alltså till slut Sudden. Vi fick även rengöra förpumpen i tanken och fixa dess strömförsörjning så att den hoppade igång. Skönt! tänkte jag.
Det kändes som att motorn gick relativt jämnt och på alla cylindrar. Jag var förstås ivrig att ge mig ut för en provtur, men fortfarande återstod några moment.
VentiljusteringInnan jag tänkte köra motorn en längre stund ville jag göra en ordentlig ventiljustering. Jag monterade ner insug, ventilkåpa, vevhusventilationen och luftröret från intercoolern. Sedan mätte jag (med hjälp av bladmått) och noterade ventilspelet för insugs och avgasventilerna för respektive cylinder. Mätning av ventilspelet görs när kamnockarna på respektive cylinder pekar uppåt (som på 1:ans cylinder när motorn är i ÖD). Det visade sig att strax över hälften av ventilerna behövde en justering. De flesta hade för mycket ventilspel, men två cylindrar hade för lite, och det är inte bra att köra runt med!
Det första jag gjorde var att jag sorterade in alla ventilbrickor jag fått med (brickorna är mindre än på B23) i en ny sortimentlåda. De flesta av dem hade faktiskt sina markeringar kvar på undersidan, men för de som inte hade det mätte jag med hjälp av ett digitalt skjutmått. Alltid enklare att börja arbeta när man har brickorna i ordning tänkte jag.
Tången jag tidigare införskaffat för att kunna ta loss ventilbrickorna på B23/B230 kom nu väl till pass. Däremot passade inte verktyget för att pressa ner ventilerna (de sitter tätare än på B23), så en rejälare skruvmejsel fick duga. Om en ventilbricka skall bytas måste kammen först vridas en kvarts varv! Annars riskerar ventilen att ta i kolven. Motorn får bara dras runt via bulten till remskivan.
Ställning av pumpenSedan blev det dags att ställa insprutningspumpen med indikatorklocka. Det är ganska gott om plats runt motorn, men för att få dit indikatorklockan, som monteras på en stång som skruvas in i mittenhålet (som vanligtvis är täckt med en bult) i insprutningspumpen krävs att vakuumpumpen till bromsservon demonteras. Jag valde i det här fallet att även demontera spridarrören, men det krävs egentligen inte.
Ställde insprutningspumpen så gott jag kunde enligt instruktionerna jag följde, men jag är inte säker på att det blev 100% rätt. D24TIC skall stå på 90mm, men jag var lite osäker på exakt hur långt jag skulle vrida motorn. Följde en guide på Youtube, men eftersom jag aldrig gjort det innan så jag funderar på att köra bilen till någon som är expert på detta att kontrollera så det blev rätt lite längre fram.
Nu var det dags att testa att köra ut bilen. Satte ihop allt på motorn igen. Monterade även dit spolarvätskebehållaren med pumparna samt luftburken, som fick ett nytt luftfiler. Eftersom gasvajern ännu inte var fixad fick jag köra på dragläget. Men det gick bra. Backade ut den ur garaget utan problem.
https://www.youtube.com/watch?v=xyH0e9S … e=youtu.be Lät motorn stå och gå en bra stund. Den spinner fint och håller en jämn och fin temperatur. Ljudet från ventilerna har minskat något sedan jag justerade ventilspelet.
Inne i värmen igen!
Motorrummet börjar se ganska välvårdat ut, men det återstår en del kabelarbete. Bland annat skall ett relä och en hemmabyggd härva som antagligen gått till någon form av extraljus, men som nu inte fyller någon funktion tas bort. Finns även liter kablar som behöver hängas upp och en kabel som tappat sin isolering som behöver åtgärdas.