Berättelsen om en silvergrå-metallic 765:a jag velat ha sen jag var 15 (och som slutligen blev min). Börjar med renovering, men övergår sedan till förfining och montering av diverse extrautrustning.
Ni som undrar varför det inte hänt så mycket med Sudden den senaste tiden hittar svaret i min nya projekttråd. Blev i början av januari ägare till en Volvo 264 Diesel, med knappt två månader kvar att laga 9st tvåor från förra ägaren. Därav har den prioriterats just nu (för att undvika fullständig besiktning och risk för ännu fler tvåor). Men självklart har jag inte glömt Sudden, och projektet kommer att slutföras.
Efter att mestadels ha prioriterat mitt nya projekt fick jag en lucka i schemat när min kompis kom förbi för att laga avgassystemet på sin transportbil. Vi begav oss således till smörjgropen!
Vänstersidan.
Men jag valde att fortsätta med att laga högersidan, som jag mestadels lagat ovanifrån. Eftersom det rör sig om utsatta ställen kände jag att jag även vill ha två plåtar underifrån, så att inte vatten lyckas nästla sig in.
Vad sägs om den här plåten som jag skar ut och böjde till?
Plåtarna fastsvetsade!
Slipade ner svetsningarna en bit. Kommer troligtvis slipa ner dem lite till. Sedan skall det täckas med rostskyddsfärg och ett tjockt lager underredsmassa.
Med min andra projektbil, Hooken besiktigad kände jag att det var dags att lägga all fokus på att få klart Sudden för en besiktning.
Så igår fortsatte jag med golvet. Nu var det dags för främre delen av passagerarsätet fram.
Kapade ur den rostskadade delen.
Slipade rent med rondellskiva.
Då var det dags att kapa till en plåt.
Ritade ut plåtbiten och började kapa.
Klippte den även med plåtsax på plats så att den skulle passa. Sedan var det dags att börja punkta fast den. Höll nere den med hjälp av en hammare och punktade runt om.
Punktsvetsning med solglasögon avrådes! Föredrar handsköld, men hänt att man fuskat med solglas någon gång, när man behövt ha båda händer fria för att pressa ner plåten.
Sådär!
Underifrån. Flera gånger tog den gamla underredsmassan eld när jag svetsade, så det gäller att kolla regelbundet och ha vatten och en blöt trasa nära till hands!
Kommer att göra rent och svetsa den här sidan också!
snyggt Skönt att se att du jobbar på. Skall med börja rostlaga lite smått, men långt ifrån så mycket jobb som du har/haft
Tack! Ja, kul att vara igång igen. Förstår! Nä så mycket rost som det var under Sudden är inte så vanligt på 700-serien. Men sju år ute, stående på jord, med delvis nedvevade rutor och träd runt om, så att solen aldrig kommer åt har tyvärr satt sina spår...
Då var det dags att måla underredet på högersidan. Hade redan slipat ner svetsfogarna och kört vinkelslipen med ståltrissan. Använde även här hammarlack.
Viktigt att känna till för den som funderar på Hammarlack är att det innehåller silikon och kan således inte målas över med annan färg. Så använd aldrig hammarlack på ställen du tänkt lacka längre fram! Personligen tycker jag det är ok att använda hammarlack till golv, länkarmar, bromsok osv. Men aldrig uppe på karossen. Om man använder spray-versioner av hammarlack skall man vara extra försiktig så att det inte kommer silikon på billacken. Helst bör dessa undvikas.
Målade på ett ordentligt lager.
Kommer även att smeta på ett tjockt lager underredsmassa utanpå detta.
Återstår att se om hammarlacken är så hållbar som det sägs. Det råder delade meningar, en del älskar den, andra hatar den.
Med högersidan upplagad bestämde jag mig för att även göra klart vänstersidan.
Den var i ännu sämre skick än högersidan. Så brukar det tyvärr vara p.g.a. allt stänk från mötande trafik.
Min kompis "Smeden" hade som ni vet redan börjat med vänstersidan och kommit en bit på främre golvet, där han gjort ett bra jobb. Men efter att han skaffat flickvän har det inte blivit så mycket tid för honom i garaget...
...och nu när sommaren snart är här blir man ju sugen på att få klart Sudden!
Så jag bestämde mig för att själv göra klart vänstersidan, eftersom jag nu var klar med högersidan.
En hel del genomgående rost fanns kvar att åtgärda.
Och några plåtar som Smeden lagt dit behövde svetsas.
Så jag tog mig en energidryck...
...och återupptog svetsandet!
Där plåten är som tunnast är det lätt att bränna igenom!
På en del ställen kommer jag lägga plåtar både ovan och underifrån.
Även på denna sida gick mycket tid åt till att förankra stolsinfästningarna i det nya golvet...
...och att lägga i nya plåtbitar lite varstans.
Dessutom bygga upp med mindre plåtbitar mot stolsinfästningarna...
...och helsvetsa dessa.
Inte så snyggt kanske, men det lär hålla.
Främre stolsinfästningen.
Hoppas inte att jag tråkar ut er allt för mycket med alla bilder på svetsarbetet.
Kommer bli mycket bilder på annat när jag vunnit kampen mot rosten!
Ibland funderar jag på om det inte hade varit bättre att köpa ekonomiplåt och byta hela golvet.
Men jag hade ju ändå inte kommit undan stolsinfästningarna.
grymt jobbat, ska plocka ur inredningen i min 745tic nu snart o börja gå igenom golvet, mycket rost i den bilen också. visste inte att det fanns eknomiplåt till golven:D
grymt jobbat, ska plocka ur inredningen i min 745tic nu snart o börja gå igenom golvet, mycket rost i den bilen också. visste inte att det fanns eknomiplåt till golven:D
Vet att det finns till 200-serien för drygt 400 kr st hos exempelvis Mekonomen. Det är ju Klokkerholm som gör ekonomiplåtarna. Men blir faktiskt osäker nu om det finns till 7/900-serien... Hittar inte så mycket när jag googlar. Men det man kan göra annars är ju att kapa ur golvplåtarna från en fräsch 940 -98 på skroten. Lär inte kosta mycket.
grymt jobbat, ska plocka ur inredningen i min 745tic nu snart o börja gå igenom golvet, mycket rost i den bilen också. visste inte att det fanns eknomiplåt till golven:D
Vet att det finns till 200-serien för drygt 400 kr st hos exempelvis Mekonomen. Det är ju Klokkerholm som gör ekonomiplåtarna. Men blir faktiskt osäker nu om det finns till 7/900-serien... Hittar inte så mycket när jag googlar. Men det man kan göra annars är ju att kapa ur golvplåtarna från en fräsch 940 -98 på skroten. Lär inte kosta mycket.
Det är så jag själv har gjort på dessa gamla bilar