Berättelsen om en silvergrå-metallic 765:a jag velat ha sen jag var 15 (och som slutligen blev min). Börjar med renovering, men övergår sedan till förfining och montering av diverse extrautrustning.
Mycket imponerande! Själv drar man sig för o slipa ner lite ytrost o lacka över kommer bli en riktigt fin 765a när du har dragit förbi! kul att alla inte går volvoraggardöden
imponerade rost lagnings jobb du gjort på den bilen :-)
Kunde aldrig tro att det var så här mycket rost att laga upp när jag köpte den! Nu när man blickar tillbaka har majoriteten av tråden handlat om rostlagning. Jag trodde att motorn skulle ta upp mest arbete, men så blev det inte!
Jag förstår om en del följare är lite trötta på att bara se svetsjobb, men det andra kommer så fort rosten är åtgärdad!
Garage313 skrev:
håller med vw_audi
Mycket imponerande! Själv drar man sig för o slipa ner lite ytrost o lacka över kommer bli en riktigt fin 765a när du har dragit förbi! kul att alla inte går volvoraggardöden
Tack! Även om det var mycket mer rost än jag först trodde ångrar jag inte att jag köpte Sudden. Precis! Visst är det kul att åtminstone en del klassiker lagas upp räddas för eftervärlden.
Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 4
Dags att fortsätta med Sudden!
Började nu med att slipa ner svetsfogarna.
Det kommer att ske ytterligare slipning...
...så det här var bara en första vända.
Nu var det dags att göra något åt den inre delen av skärmkanten, nedre delen bak.
Kapade bort en bit dålig plåt...
...slipade rent...
...men inifrån hjulhuset visade det sig att mer plåt var dålig.
Så det var bara att starta vinkelslipen igen!
Sedan tillverka en mallbit i kartong...
...klippa ut samt böja till en plåtbit...
...och punkta den på plats.
Efter det följde svetsning runt om.
Men då biten nedanför visade sig vara väl tunn bestämde jag mig för att kapa bort och ersätta den med.
Så en ny bit togs fram även för den.
Då var skärmkanten färdigsvetsad.
Även svetsat invändigt i hjulhuset.
Sedan en ordentlig sliprunda!
Slipning är segt och när man håller på länge skakar man i hela kroppen efteråt. Men det är värt mödan.
Slipning inne i hjulhuset påbörjad.
En liten överblick över vad som gjorts med det här hjulhuset hittills.
Men just när jag tänkte att nu är det dags för en sista slipning och sedan målning av balja och bakre delen av hjulhuset upptäckte jag ett hål i balken när jag gick över och hackade lite lätt med min "besiktningskniv". Detta behövde givetvis åtgärdas men det får bli i nästa update!
Istället gick jag över till att köra med ståltrissa och lägga på karosserikitt i diverse skarvar. Både inifrån bilen...
Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 5
Efter att karosserikittet torkat var det dags för målning.
Det blev silvrig hammarlack...
...på alla ställen där jag inte tänkt lacka med bilens färg. Som under stötfångaren, under baljan...
...inne i hjulhuset, inre delen av skärmkanten...
...och baljan och hjulhusets plåt inifrån.
Efter att färgen torkat var det dags att åtgärda rostskadan i balken som jag nyss upptäckt, och som jag skrev om i förra inlägget.
En plåt vars syfte för mig är oklart sitter skruvad under balken på båda sidor av bilen. Jag var tvungen att lossa den för att komma åt och rostlaga.
Plåten borta. Det såg helt okej ut under den.
Började kapa ut dålig plåt. Här var det lite trångt att komma åt bra.
Den dåliga plåten borta. Jag skulle dels få laga upp balken med en tjockare plåt (1,6 mm) och sedan lägga en plåt mellan den och väggen in mot reservhjulsbaljan.
Började med att lipa rent.
Sedan tog jag och klippte ut en ny plåtbit...
...som svetsades runt om.
Det här borde hålla.
Sedan vart det slipning.
En plåtbit (vanlig bilplåt på 0,8 mm) klipptes ut och svetsades på plats mellan balken och kanten mot reservhjulsbaljan.
Svetsade runt om, men då det var tunnt på ett ställe...
...så fick jag lägga en liten plåtremsa ovanifrån...
...så att jag hade något att svetsa mot.
En sista slipning, sen fick det vara bra.
Slipade även på insidan av reservhjulsbaljan.
Klart för målning!
Penslade på hammarlacken.
När färgen torkat lade jag på lite karosserikitt för att jämna ut det som återstod av svetsfogarna.
Efter att kittet torkat blir det en sista målning.
Det får räcka för den här veckan! På återseende och trevlig helg!
Mjaru, kan väl inte annat göra än att upprepa sig... Att du bara orkar En annan hade väl skickat iväg bilen till skroten för längesen
Är väldigt envis, så jag ger mig inte i första taget! Ja, troligen!
Dags för en update till tycker jag!
Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 7
Efter att Sudden kommit in i garaget igen var det återigen dags att täcka honom med brandfiltar!
Nästa steg var att kapa bort dålig plåt i nederkant av "väggen" mellan de inre och yttre trösklarna.
Börjat kapa.
Den veckade plåten in mot hjulhuset var dålig i nederkant. Men jag behöll den för stunden för att kunna ha något att förhålla mig till när jag bygger upp tröskeln på nytt.
Nästa steg var slipning där de nya plåtarna skall svetsas fast.
Yttre tröskeln slipad.
Men ännu mer plåt av "väggen" skulle behöva kapas bort visade det sig.
Mycket damm och smuts inne i balkarna. Använde tryckluft och en borste för att få ut detta.
Nu var kapningen i stort sett klar.
Återstår mer slipning.
Slipning inne i hjulhuset klar!
För att bygga upp tröskeln kommer jag även till den här sidan att använda mig av de bästa delarna av en tröskel från den tidigare nämnda donatorbilen jag skrotat ner.
Då Suddens vänstra tröskel är fin i mitten och i framkant finns det egentligen ingen anledning att byta hela tröskeln.
Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 9
Det blir en update idag igen! Började kapa bort nedre delen av den veckade plåten in mot hjulhuset.
Klippte ut en ny bit.
Svetsade fast plåtbiten.
Klippte sedan ut en plåtbit efter mallen jag tillverkat i förra inlägget. Använde mig av lite tjockare plåt (1,6 mm) då den här plåten hjälper till att bära upp domkraftsfästet. Sedan var det bara att börja svetsa.
Svetsning utförd.
Överblicksbild. Nu var "väggen" mellan yttre och inte tröskellåda återigen intakt.
Nästa steg var att måtta ut och tillverka en bockad plåtbit, som möter yttre tröskeln.
Bockning. Använde även här 1,6 mm plåt.
Den bockade plåten svetsad.
Överblick från sidan...
...och underifrån.
Nästa steg var att ta fram tröskelbiten från donatorbilen.
Klippte till den i rätt längd. Tyvärr fanns inte tillräckligt med material på den för att den skall kunna gå ner och möta den bockade plåten. Istället kommer den att svetsas mot den bockade plåtens överkant. Därav att jag valde en tjockare plåt när jag gjorde den bockade plåten. I ovankant kommer den nya tröskelplåten ligga innanför den gamla, så att inte vatten från utsidan blir stående i en "kant".
Fortfarande behövde tröskelplåten klippas till lite.
Men överlag tycker jag ändå att det såg vettigt ut.
Efter lite justering började jag med att svetsa fast plåten.
Svetsat.
Den nyuppbyggda tröskeln sedd inifrån.
Slipning.
Mer slipning, spackling samt att tillverka hål för dränering återstår. Men det kommer lite längre fram. I nästa inlägg kommer jag istället att tillverka och svetsa fast den stora plåtbiten in mot hjulhuset.
Blir så jävla bra! Du kan ditt plåtarbete det är helt klart
Men hur gör du med insidan av tröskeln? Målar du innan sista plåten svetsas på eller kör du bara rostskyddsvax?
Tack! <3 Har fortfarande mycket att lära mig inom plåt och karosseri, men man blir lite bättre för varje gång.
Jag vågar inte måla innan svetsning, för det tar eld så lätt! Istället dammsuger jag trösklarna invändigt (genom hålen under täcklocken) och kör med tryckluft när jag är klar med svetsningen. Sedan blir det en ordentlig omgång med hålrumsmassa på sprayburk som jag sprutar in. Kommer även att gå över minst en gång till och spruta in mer hålrumsmassa. Hoppas att det kommer hålla rosten borta någorlunda i alla fall.
Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 10
Kör en update idag! Nu hade det blivit dags att "försegla" tröskeln med en plåt in mot hjulhuset. Efter lite ytterligare slipning tog jag fram en mallbit.
Kapade ut och klippte till en plåtbit efter mallen.
Precis som plåten jag tillverkade för andra sidan skulle jag behöva göra ett hål så att man kan få dit gummipluggen. Detta är viktigt för att kunna öppna upp och rostskyddsbehandla tröskeln invändigt.
Ritade ut storleken hålet behövde vara och borrade upp ett mindre hål. Sedan sågade jag ut det stora hålet med hjälp av en tryckluftsdriven tigersåg.
Punktade därefter fast den nya plåten.
Gjorde även lite mer svetsning...
...och slipning på undersidan av tröskeln.
Efter att plåten svetsats runt om var det även dags för slipning här.
Sådär! Nästa steg blir att bygga upp den nedre delen av skärmkanten på nytt. Men det får bli i nästa inlägg.
Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 11
Dags för skärmkanten då! Tog som vanligt fram en mallbit, som jag sedan klippte ut en plåt efter.
Punktade först fast plåten. Sedan svetsning runt om.
Slipning.
Inför spackling och målning behövde gammal body skrapas bort. Använde en stämjärnskniv till detta ändamål.
All body borta!
Körde en vända med ståltrissan, sedan rengöring med thinner.
Dags för spackling och karosserikitt.
Höll fram en spackelspade för att få en uppfattning om hur mycket spackel som skulle behövas för att jämna ut skarven mellan den nya och den gamla plåten.
En första spackling klar.
Nu var det bara att vänta på att spacklet skulle torka och sedan börja slipa. Och efter det spackla igen.
Lade även på karosserikitt runt skarvarna inne i hjulhuset.