13 november 2018
Trådstartare
Köpte ny bil för mindre än 2 veckor sen, på bilfirma. Redan dagen efter så började centrallåset krångla. Jag låser bilen och alla dörrar blir låsta, men sen när jag låser upp så låses inte passagerardörren upp sig så det går inte att öppna den från utsidan. Att öppna från insidan genom att dra i handtaget är inga problem, men blir ju ett jäkla bök för mig som måste av med bälte och halvligga över halva bilen för att kunna nå dörrhandtaget på andra sidan.... Har testat bägge nyckeldosor plus att låsa/låsa upp från knappen på förardörren innifrån bilen, inget gör skillnad. Dörren är fortfarande låst från utsidan.
Några få gånger funkar det dock och den dörren låser upp sig som den ska, dock MAX 1 av 10 ggr.
Har provat att smörja själva låskolven men gjorde ingen skillnad, vilket jag misstänkte eftersom det aldrig är problem att låsa, och skulle det ha kärvat så borde väll även låsningen strula?
Kruxet är att jag åkte LÅNGT för att köpa just denna bil, så att bara ”svänga förbi” hos bilhandlaren kan jag inte. Jag gissar dock att jag har nån slags garanti när jag köpt på firma? Däremot så skulle jag gärna vilja ha lite kött på benen över vad det skulle kunna tänkas vara innan jag ev sätter mig och rullar ner alla dessa mil igen då det är ett heldagsprojekt, och är det något enkelt åtgärdat så kanske det blir billigare att lämna in den själv på verkstad än att åka ner och firman fixar det. Är också rädd att åka ner sen funkar låset klockrent igen väl på plats. Eftersom bilen är så pass ny för mig och passagerardörren inte används så himla mycket än så har jag än så länge inte sett något mönster i det hela. Igår körde jag en längre körning, och då funkade låset igen. Idag när det blivit kortare körningar så har det inte funkat alls. Men har åkt kortare vändor innan och det har funkat endå, och längre vändor där det inte funkat, annars hade jag kunnat gissa på nån fukt som stör och som försvinner när jag kör långt och bilen blir varm en längre stund? Har inte tillgång till varesig garage eller carport så kan inte testa och se om det funkar att låta den stå torr ett dygn eller två...
Någon som har tips på vad jag kan göra, eller har någon tom varit med om liknande?