2550
Sök

744 startar ej

12 Inlägg
20 november 2018
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder har jag en 740 som inte vill rulla något mer. Ägt bilen ungefär 1 månad och har strulat lite innan detta. Kunde dö om varven blev låga och starta efter 2 min igen. Nu hade jag bilen på tomgång i garaget, och från ingenstans dör den. Dessutom dog det batteriet också ( var gammalt ) så fick bli ett nytt. Bilen går runt men startar inte. Kollade gnista på tändstift, köpte nytt bränslerelä.
Sen kollade jag bensinpumpen, och den surrar inte på tändning då jag får ut 0 Volt in till pumpen. Kollade säkringarna och då ser jag att säkringshållaren på 1an ser helt bränd ut, dock var säkringen hel. Någon som vet hur ja ska gå till väga? Mvh

12 Inlägg
20 november 2018
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230358/230358-4c2a5410a9808a0fa2a51739a57d6257.jpg

Så här ser det ut

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
20 november 2018
#3
Om du har 12 volt på säkringen så är reläet nästa att kolla.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 003 Inlägg
20 november 2018
#4
Lyft upp säkringshållaren och kolla under... Kan ha varit kabelbrand i bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

12 Inlägg
20 november 2018
Trådstartare
#5
bagatellen skrev:
Om du har 12 volt på säkringen så är reläet nästa att kolla.

Om du menar sopparelät så har jag testat med 2, ett nytt och ett från en polares bil.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
20 november 2018
#6
Ja , som hybrid skrev ovan.
Kolla kablaget och lödningarna både på relä och säkring.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

12 Inlägg
20 november 2018
Trådstartare
#7
bagatellen skrev:
Ja , som hybrid skrev ovan.
Kolla kablaget och lödningarna både på relä och säkring.

Ska kika på säkringen, tror inte det är relät

12 Inlägg
20 november 2018
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
Lyft upp säkringshållaren och kolla under... Kan ha varit kabelbrand i bilen.

Ska kika på det, tack!

12 Inlägg
21 november 2018
Trådstartare
#9
UPDATE!
Ingen kabelbrand
Tagit bort fördelarlocket och ser bra ut där inne.
Fortfarande inge ström till bensinpumpen

6 119 Inlägg
21 november 2018
#10
Hej!
Följ (Mät i från) sladden från bensinpumpen och kolla när du får 12V spänning (vilken pump förresten??? Du har väl två??


12 Inlägg
21 november 2018
Trådstartare
#11
jaka54 skrev:
Hej!
Följ (Mät i från) sladden från bensinpumpen och kolla när du får 12V spänning (vilken pump förresten??? Du har väl två??

Pumpen under förarsidan är det, kommer kablaget upp under sätet då ?

12 Inlägg
24 november 2018
Trådstartare
#12
UPDATE!
Pumpen funkar med direktström, börjar surra och komma soppa. Men den startar fortfarande inte hmm

6 119 Inlägg
24 november 2018
#13
Hej!
Var sladdarna från pumpen "under sätet" (sitter på undersidan av chassit) tar vägen vet jag inte men eftersom du har en bränd säkringshållare borde problemet ligga där.


12 Inlägg
24 november 2018
Trådstartare
#14
jaka54 skrev:
Hej!
Var sladdarna från pumpen "under sätet" (sitter på undersidan av chassit) tar vägen vet jag inte men eftersom du har en bränd säkringshållare borde problemet ligga där.

joo, är den enda lösningen att byta ut hela säkringsdosan eller? inte kabelbrand under

Forummoderator
18 003 Inlägg
24 november 2018
#15
Man kan ju givetvis mäta om kabeln från soppapumpen har 1 ohm. Dvs kortsluten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök