Hej,
Tänkte göra en liten projekttråd på min nya Volvo 940 B230FK. Tanken är att den ska gå som vinterbil.
Köpte den i augusti och visste att det var lite fix på han, men inte att de skulle va såhär mycket…
Kom hem utan problem, 40 minuters resa, skitnöjd!
2 dagar senare så startar den bara ibland, bara står o tuggar mest. Tänkte att det var något med bränslet så kollade igenom det men icke. Sen kolla jag tändningen och såg då att en tändkabel va kass, så köpte nya och nu startar han direkt varje gång!
Sen märkte jag att tomgången var kass. Pendlade mellan 600-1400 Varv.. Läste på lite om det och många skrev ”Rengör tomgångsmotorn och gasreglaget”, så då gjorde jag det. Blev kanske lite bättre, men det är fortfarande inte stabilt, men den dör i alla fall inte längre..
Sen behövde jag hänga upp slutröret lite bättre, då förra ägarens lösning gått sönder…
Detta blev lite bonnigt men de duger sålänge
Åkte på en långtur sen, totalt 6h tur&retur. Kom hem och såg då en pöl under motorn. Olja. Kollade oljan, snustorrt!
Happ, är väl oljereturen då, och mycket riktigt, det var därifrån det kom. Så beställde en ny packning och bytte den. Passade även på att byta olja+filter, kylarslangarna där nere(de såg tråkiga ut) och kylarvätska.
Jag kände att ja behövde köra den för att se om det finns några ytterliggare fel, så jag hinner fixa det innan riktiga vintern kommer.. Och mycket riktigt fanns det problem..
Det blev kallt, och då används värmen i bilen, och självklart är golvet nu dyngsurt av glykol och rutorna immar igen.. Bara o byta värmepaket.. Woho!
Det är här jag står idag. Har tappat lusten lite.. Men ska iväg i helgen o försöka få ut paketet så får vi ta det därifrån!
Bjuder på några fler bilder på han
Väntar på leverans av en r-vinge, och det kommer bli lite kul mods o uppgraderingar i framtiden så följ gärna!
Ha en härlig dag!
Mvh
Max