Så kom äntligen lördagen då jag skulle byta båda framskärmarna. Enligt prognosen så skulle det vara uppehåll hela helgen.
Vänster sida, den som jag svetsade upp förra året (tror jag det var)
Höger sida.
Den var dålig i framkanten, det var en herre som gick imot min bil, senast när jag åkte gotlandsbåten . Och han fastnade med jackan i rostkanten.
Han kanske lärde sig att man inte ska gå för nära andras bilar , av olika orsaker ;-)
Började med att ta bort hjulen och sedan innerskärmarna. Sitter med 2 stora platskruvar i innerkant och 2 st 6 kantsskruvar i ytterkant.
Sedan bort med stänkskydden som sitter med 3 st torx
De sitter sedan men med typ 8-9 st torx skruvar runt om i hjulhuset.
När innerskärmen är loss, så ser man dessa 3 muttrar på varje sida framåt mot fronten. Skruva bort de med 10mm hylsa.
Sedan så skruvar man bort dessa 2 som håller stötfångaren, de sitter bakom dimljusplasten i fronten och rakt upp.
Skruva bort de 3 skruvarna i framkant av underkörnings skyddet.
Dra ut stötfångaren i nederkant, sitter intryckt i ett fäste i skärmen. Sedan kan man dra fronten framåt.
Sedan så kopplade jag ur dimljussladden på höger dimljus och sladdarna till signlahornet. Sedan kunde jag lägga ner fronten på ett skydd på marken.
När fronten är borta så skruvade jag bort plastfästet som skärmen satt fast i.
Det sitter med 3st kryssskruv per sida. Sen kommer man åt skruvarna till skärmen.
Här fattades det en skruv i framkant, under lyktan.
Samma operation på andra sidan
Sen kom regnet :-( Så det var bara att ta skydd och pausa ett par timmar.
När regnet slutata och det torkat upp lite, så fortsatte jag att skruva av skärmarna.
Det sitter 3st skruvar uppe i motorrummet.
2 st i nederkant bakom tröskeln.
2st i dörröppningen, så man får skruva bort vakumklockan till c-låset för att komma åt- ( på höger sida så måste man skruva loss kolkanistern och vika undan)
2 st i framkant, bakom plasten som skruvats bort.
1st under lyktan. Sen tror jag inte det var fler.
Då var det bara att lyfta bort skärmen.
Det ligger en del löv vid kablarna som jag rensade bort.
I bakkant så såg jag att det låg vatten i ett hål. Tittade ordentligt och det var smuts i botten som täppt till dräneringshålet. Så jag blåste rent med tryckluften och målade upp med metallfärg där det tidigare legat vatten..
Här är dräneringshålet öppet. Det är ungefär vid blinkerslampan som hänger i bild.
Här har jag målat med rostskyddsfärg och underredsmassa på ställen som tidigare inte varit mer än grundfärg på.
De "nya" skärmarna är redo att monteras
Hängde dit skärmen och sedan vara det bara att skruva tillbaka alla skruvar på rätt ställe :-)
Så här ser lagningen ut på skärmen jag gjorde tidigare. Det har hållit sig rätt bra.
Innan stötfångaren monteras så ska högerskärmen också bytas.
Men vänster är klar.
Självklart ska det strula på sista skärmen. Drog sönder en torx uppe i motorrummet, självklart den som sitter lite dumt till längst in vid huvgångjärnet. Fick iallafall bort den med en huggmejsel.
Högerskärmen borta
Den var sämre på insidan än den andra.
Den "nya" till höger
Anledningen till att det fattades en skruv i framkant, var ju så klart att den var avdragen :-(
men jag lyckades borra ur större delen av den, sedan vara det bara att gänga om.
Här ser man att det började skymma .
Rengjort från löv, rengjort dräneringskanalen och uppmålat innan skärmen åker på.
Jag låg med ficklampa och skruvade i hop det sista. Så jag kunde ställa ner bilen på hjulen innan kvällen.
Så det blev inga bilder på det färdiga resultatet från kvällen. Men här är en bilder från dagen efter.
Åkte iväg med de gamla skärmarna till återvinningen