2974
Sök

Grenrör/Intercooler s40

2 Inlägg
17 januari 2007
Trådstartare
#1
Tjena undra om någon vet vart man kan köpa intercooler och extractor grenrör till volvo s40 eller nån som bygger grenrör anpassat för turbon!? Tacksam för alla svar.
//Skruven

509 Inlägg
19 januari 2007
#2
Kolla med autotech, vet iaf att dom har intercooler som e anpassad för s40 men den va rätt dyr.

130 Inlägg
15 augusti 2010
#3
ursäkt, men kan du pm:a mig när du hittat grenrör smile Har en volvo s40 2,0T -99 tack

Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 augusti 2010
#4
En fråga bara...vad ska ni med grenröret till ?
Orignal Fas II grenrör funkar bra upp till 450 Hkr iallfall.
Men det kanske är riktiga byggen på gång ?

Intercooler har KL Racing.

Autotech

224 Inlägg
17 augusti 2010
#5
Har inte sett någon som säljer färdiga extractor grenrör till s40 turbo, men det finns folk som kan bygga till dig (se min depåbilder). Men som ovan ska du bygga för orginalturbo förstår jag inte vad det ska vara bra för. Ska du därimot upp mot 500 häst så kan det vara klokt att ha ett extractor grenrör.

IC finns hos klracing enda skillnaden är att det inte är plastgavlar för det är de som ryker sönder när man laddar lite mera på turbon tex mer än 1.5bar.
Men vill du hålla nere insugstempen får det bli till att bygga nått större.

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 augusti 2010
#6
MST4 skrev:
Har inte sett någon som säljer färdiga extractor grenrör till s40 turbo, men det finns folk som kan bygga till dig (se min depåbilder). Men som ovan ska du bygga för orginalturbo förstår jag inte vad det ska vara bra för. Ska du därimot upp mot 500 häst så kan det vara klokt att ha ett extractor grenrör.

IC finns hos klracing enda skillnaden är att det inte är plastgavlar för det är de som ryker sönder när man laddar lite mera på turbon tex mer än 1.5bar.
Men vill du hålla nere insugstempen får det bli till att bygga nått större.

Kyler den inte bra den på KL Racing menar du eller ?

Autotech

224 Inlägg
17 augusti 2010
#7
Busgrabb skrev:
MST4 skrev:
Har inte sett någon som säljer färdiga extractor grenrör till s40 turbo, men det finns folk som kan bygga till dig (se min depåbilder). Men som ovan ska du bygga för orginalturbo förstår jag inte vad det ska vara bra för. Ska du därimot upp mot 500 häst så kan det vara klokt att ha ett extractor grenrör.

IC finns hos klracing enda skillnaden är att det inte är plastgavlar för det är de som ryker sönder när man laddar lite mera på turbon tex mer än 1.5bar.
Men vill du hålla nere insugstempen får det bli till att bygga nått större.

Kyler den inte bra den på KL Racing menar du eller ?

Jag gissar att den kyler samma som orginal pga att den har samma placering och samma volym.
Min gamla IC från RaceCooling som oxå var orginal placerad stack iväg på 80grader i insugstemp när man drog på inte mycket bättre än orginal heller igentligen.
den jag har nu som är bättre placerad och större volym har jag stadiga 20-35 grader i insuget när jag pressar motorn.

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 augusti 2010
#8
MST4 skrev:
Busgrabb skrev:
MST4 skrev:
Har inte sett någon som säljer färdiga extractor grenrör till s40 turbo, men det finns folk som kan bygga till dig (se min depåbilder). Men som ovan ska du bygga för orginalturbo förstår jag inte vad det ska vara bra för. Ska du därimot upp mot 500 häst så kan det vara klokt att ha ett extractor grenrör.

IC finns hos klracing enda skillnaden är att det inte är plastgavlar för det är de som ryker sönder när man laddar lite mera på turbon tex mer än 1.5bar.
Men vill du hålla nere insugstempen får det bli till att bygga nått större.

Kyler den inte bra den på KL Racing menar du eller ?

Jag gissar att den kyler samma som orginal pga att den har samma placering och samma volym.
Min gamla IC från RaceCooling som oxå var orginal placerad stack iväg på 80grader i insugstemp när man drog på inte mycket bättre än orginal heller igentligen.
den jag har nu som är bättre placerad och större volym har jag stadiga 20-35 grader i insuget när jag pressar motorn.

Jo sant där med placeringen men på min gamla S40 med 450 Hkr så körde jag först med Racecoolings orignalplacerade och den var bra mycket bättre än orginal, bytte senare till den frontmonterade modellen och visst belv det bättre men var ändå hyffsat nöjd med den på orginalplatsen.
Senast redigerat av Busgrabb (18 augusti 2010)

Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2010
#9
jag använde också racecoolings för originalplats och jag hade ledigt 80grader i insuget efter två pull. Därav att min bil "bara" gick 186km/h på strippen och liknande koncept 200km/h, jag fegprogramerade och sänkte laddet över 65grader MAT mest för att inte köra sönder.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 augusti 2010
#10
torpis skrev:
jag använde också racecoolings för originalplats och jag hade ledigt 80grader i insuget efter två pull. Därav att min bil "bara" gick 186km/h på strippen och liknande koncept 200km/h, jag fegprogramerade och sänkte laddet över 65grader MAT mest för att inte köra sönder.

Den orginalplacerade borde väl ändå vara en del effektivare än standard ?
Jag tyckte mig känna skillnad när jag åkte med 18T @ ca 280 Hkr och då bara bytte intercooler rakt av.
Vill även minnas att laddet höjdes något utan några andra ändringar.

Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2010
#11
Busgrabb skrev:
torpis skrev:
jag använde också racecoolings för originalplats och jag hade ledigt 80grader i insuget efter två pull. Därav att min bil "bara" gick 186km/h på strippen och liknande koncept 200km/h, jag fegprogramerade och sänkte laddet över 65grader MAT mest för att inte köra sönder.

Den orginalplacerade borde väl ändå vara en del effektivare än standard ?
Jag tyckte mig känna skillnad när jag åkte med 18T @ ca 280 Hkr och då bara bytte intercooler rakt av.
Vill även minnas att laddet höjdes något utan några andra ändringar.

absolut!  men det blir aldrig hur bra som helst när den sitter bakom AC-kondensorn :-/

nya konfigurationen har vi kört upp till ca 500hk(hitintills) och mätt upp 33grader som varmast i insuget med 25grader utetemp  smile  med gamla setupen nosade jag nog på 450hk och då upp mot 80grader.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök