Bennybira skrev:
it_mutt skrev:
Om två bilar har i övrigt samma förutsättningar, så blir det ju soppan.
I övrigt samma förutsättningar är en omöjlighet när man jämför t.ex audi a4 b7
Du måste då jämföra en 2.0TFSI med en 3.0TDI för att få liknande (närmst möjliga inom b7 plattan)
Så, om vi ska jämföra så lika frukter som möjligt:
1.8 TFSIQ 160hk 0-100: 8.7 sekunder
2.0 tdi 140. 140hk 0-100: 9.7 sekunder
2.0 tdi 170 170hk 0-100: 8.6 sekunder
2.0 tfsi 200hk 0-100: 7.2 sekunder
3.0 tdi 200hk 0-100: 7.2 sekunder
Så lika förutsättningar är alltså 2.0TFSI vs 3.0TDI.
Då blir svaret nästan garanterat 2.0 TFSI för de flesta, vad gäller skatt etc .
Nästa är 1.8 TFSIQ vs 2.0TDI 170. Där kan dieseln nog skryta med lite lägre förbrukning, men inte tokmycket. Skatten är garanterat dyrare. Så som vi sa innan. Kanske en 2000mila-fråga?!
Detsamma gäller prisbilden vid nyköp. En 2.0TFSI var betydligt dyrare än en TDI 140.
Vridet på dieseln gör att de känns pigga i vardagsbruk även om 0-100 siffrorna lämnar en del att önska VS 2.0 TFSI spisen, t.om vs 1.8TFSI quattron.
Fast...nu förutsätter du att "samma förutsättningar" innebär ex.vis 0-100-tider. Det är för många "totalt" ointressant. Så, det faller inte alls i "samma förutsättningar" enligt mig (inom rimliga gränser, absolut, 0-100 på 18 sekunder vs 9 sekunder (bara totalt påhittade siffror) så har det givetvis betydelse) enligt mig.
Så nej, jag -måste- inte alls jämföra 2.0TFSI med 3.0TDI, för igen, om bilen gör 0-100 på 8.6 eller 7.2 är inget som är av vikt för min del, och inget som på det "stora hela" väger över i "samma förutsättningar"-delen heller.
Samma förutsättningar här var alltså en fråga om; samma inköpspris (inom en viss % åtminstone), samma utrustningsnivå, årsmodell osv.
För sakens skull kan man titta på den bil JAG jämförde att köpa då; A3.
Priserna var ungefär de samma för en 2.0tdi och en 2.0tfsi (då, hur det ser ut idag har jag ingen aning om, och är inte vidare intresserad av heller), med samma utrustning, samma årsmodell och så vidare. Något högre miltal på dieselkärrorna, som det brukar vara.
Och där "vann" en 2.0tfsi upp till 2000 mil. Det var först där som kostnaderna tippade över till dieselns fördel. Och ja, det var baserat på förbrukning, skatt och försäkring. Eftersom de "övriga" förutsättningarna var de samma.
Sen är det ju ingen här som pratat om nybilsköp, så prisskillnaden där är ganska mycket totalt skit sak samma. Just här och nu åtminstone.
Och jadå, nu börjar vi lalla iväg från stackars TS' fråga. Men iaf
- - - - Edit - - - -
Btw; vem i tråden tycker du har slängt sig med fantasisiffror gällande sina bilar?
apropå detta då;
Bennybira skrev:
[...] Lura inte köpare med förbrukningssiffror som ger ett falskt sken av era bilar.
Det är tillverkaren redan ypperlig på![...]
De enda som, fram tills dess pratat förbrukning var jag och
Cuefa. Jag hänvisade till angivna siffror, Cuefa till vad bilen drog dels enligt pumpen och dels enligt färddatorn...så vem är det du tycker luras och ger falskt sken av sina bilars förbrukning? Då det bara är
Cuefa som pratat om vad sin bil drar, antar jag det är just den samme som ska ta åt sig?
Men jag kan för all del posta vad min dricker; "evighetssnittet" (i färddator2) ligger på 0,58L/mil vilket inte riktigt stämmer, det är något för högt sett till vad pumpen säger. Detta i sin tur då baserat på att snittet alltid är lägre vid pumpen än vad färddator1 säger det ska vara.