tethir skrev:
Hej
sitter och tittar på ny familjebil för framtiden.
Budget max 100 000:-
har tittat en del på Audi A4, gillar stilen etc på den.
men har suttit och läst in mig en del, och läst en hel del att TFSI motorerna är inte mycket att hänga i julgranen tydligen med hög oljeförbrukning, och risk för att kamkjedjan kan hoppa etc.
finns det någon av TFSI motorerna som inte är ett totalt vrak?
eller bör man hålla sig från alla bensin motorerna under den perioden?
Hade helst haft en A4 2.0 TFSI quattro, men men.
har sett några på blocket där de har varit tvungen att bygga om motorn, med t.ex. nya kolvringar etc, är det säkert att köpa en där felet har uppstått och åtgärdat eller är problemen så inbyggda att det inte spelar någon roll om det är fixat en gång, det finns risk att komma tillbaka?
Vet att det inte uppstår på alla, men vill inte riktigt stå med en bil där jag är tvungen att lägga ner en 20k till för att bygga om motorn om typ tre år eller så.
Hur är disel motorerna på dessa?
Är egentligen inte förtjust i disel motorerna, men kan vara min begränsade erfarenhet av dem, har bara kört gamla disel volvos och en Kia Ceed disel, kian är trevlig, men känns rätt seg även om den ska ha 140hk i sig.
förstår att Disel kanske inte är motorn man kastar runt på en kurvig väg på samma sätt som man gör med en bensinare, utan mer för bekväm långkörning.
är disel bilar ens värt att köpa nu för tiden? med skatter, liter kostnad och så vidare.
om inte någon har något annat tips?
Har tittat på BMW 320/325, Skoda Superb, Saab 9-3X.
skulle vilja ha:
Kombi
Fyrhjulsdrift
Bekväm körning
Bra milkostnad
Rolig att köra
Gärna max 3000:- skatt per år.
helst manuell (gillar det, och kommer används för övningskörning längre fram)
pendlar 6 mil per dag just nu på motorväg.
Primära körningen kommer vara på motorväg, lite stadstrafik då och då.
Är det värt att satsa på en A4 2.0 TDI istället?