Fick den till ett väldigt förmånligt pris så kunde helt enkelt inte tacka nej. Insåg direkt att det kan bli trevligt med lite utekvällar i garaget. Lite terapi. Till bilen då, är en Bmw 523 e39. Skickade efter senaste... Visa mer
Tröskeln på förarsidan är sopslut, även golvet 🙄
Efter lite bonk och donk lossnade det lite skit 😮
Jag har vikt upp mattan och inspekterar hur långt det gått. Är rätt rötet kan nog även den mest inkompetenta bilmekaren konstatera😛
Är dåligt ifram också men inte riktigt lika illa. Men delar av golv ska kapas bort och svetsa dit nytt. Men först ska bränsle ledningarna kapas och ta ner tanken.
Besiktningsprotokollet kunde jag inte ladda upp. Men tänkte höra om nån vet vad felet är när alla lampor å dyligt fungerar ute. Men mätarhuset visar varken när jag blinkar eller har helljuset på.
Kan meddela att jag löst problemet med mätarhuset. Nä man blinkade så syntes det utanför bilen men mätarhuset visa inget. Inget klickljud och helljuset syntes inte heller. Gick ut i bilen och fick se det satt nån Kina Blåtands adapter in i radion. Tog ur stereon och drog ur kablarna till Blåtands adaptern. På med tändningen och allt funkade. Kollade ju besiktningsprotokollet och genom att laga detta så släcktes 4a 2or. Nästa grej att göra är bränslet. Läcker bränsle som hel...e.
Har inte hänt något mer med bmwn i helgen. Haft fullt upp med att koppla led strålkastare i farsans Jeep Wrangler. Va ute igår kväll iofs och försökte skruva loss bränsleledningarna. Men skruvarna som håller fästet var helt sönder rostade så måste köpa borr, skarvat bort alla borren. Får jag bara tätt bledningarna så kan jag börja sanera golv från all bensin och åka förbi Biltema och köpa lite plåt så man kan börja svetsa i golvet.
Då är bränsleledningarna kapade, blir till att åka till Mekonomen och handla lite bränsle slang.
Och även slipat tröskel, för att se om det fanns nåt att svetsa i.
Slipade även lite på hundbenet för det hade bubblar där. Såg sen när jag slipat bort spacklet att det var en lagning där. Tragiskt att de inte ens orkade att slipa ner svetslopporna. Va svetsarna som såg ut som rostbubblor.
Det jag planerat nu är att fixa så den inte läcker bensin. Göra rent golv från all bränsle. Därefter tänkte jag kapa ur golvet och svetsa och bocka nya golvplåtar. När det är klart går jag över och gör nya domkraftsfästen och kapar ur tröskeln. Får se om jag köper en komplett tröskel eller om jag bokar egen tröskel.
Blev en sväng till Mekonomen och köpte 2.5m 0.8mm bränsle slang. Gick riktigt smidigt att få upp nya ledningar. Blev ett eget snickrat fäste till slangarna.
Här har vi det senaste besiktningsprotokollet. Nu återstår endast rosten kvar, kolla om spolningen fungerar eller om man måste byta pump och göra en service så HC värdet kommer ner och slutligen sätta dit nya torkarblad. Sen går den nog genom besiktningen skulle jag tro.
schysst, billen jag har har också stomme sidobalk yttre rostskadad, så lägg gärna upp bilder på det då jag aldrig fixat sånt(:
Tjenare. Kul att du följer mitt lilla projekt. Jasså du har rost i trösklarna med. Jo men så fort jag börjar med rosten så lägger jag upp bilder. Men tröskeln är väl den del jag svetsar det sista. Måste passa in allt i golvet först samt fixa nya domkraftsfästen.
Haft influensa och sjuka barn så har inte blivit så mycket ute vid bilen. Har kapat ur golvet ibak nu iallafall. Ska åka till Biltema och köpa med mig plåt och tänkte kapa ur resten innan jag börjar svetsa. Är väldigt trångt vid balken så får kapa bort den dåliga plåten med en Dremel.
Nu blev det lite kapning och slipning. Lånade med en Dremel från jobbet för att lättare komma åt. Men går ut i omgångar för jag fryser ihjäl. Men lite mer slipning återstår så det biter med svetsen.