Hållit på och jagat en 240 att ha som lagom sommarglidare utan större framgång. Var länge inne på en 7/940 med femma, men hittade ingen som passade mig. Och istället började jag kika efter en 240. Helst en 242'a, men dem jag tittade på var för dåliga.
Men en dag på Facebook så dök det upp ett synnerligen lämpligt objekt. En -90 reggad och klar med B230FK.
Bilen och motorn är helst original. Inget speciellt med den egentligen alls när den hämtades.
Helt ok skick både ut- och invändigt.
Fälgarna som satt på var ju inte allt för roliga, men en uppsättning Eiker hittades i Värmland.
Nya hjulmuttrar var ett måste.
Och sådär ser den ut just nu.
Planen framåt är lite oklar. Håller på och monterar sänkningsfjädrar och andra stötdämpare nu. Men stötdämparna fram vill inte passa utan modifieringar. Sen lär jag ha en stereo och ett annat avgassystem och sedan är den klar för att kunna användas i sommar.
Hämtat delar som varit iväg på blästring. Bärarmarna bak behöver lite jobb men annars så ser allt bra ut. Lite färg och nya bussningar lär göra susen.
Köpte nya dämpare men det verkar ha varit ett misstag. Valde en billigare variant men jag hittar inget sätt att kunna montera dämparna fram. Formen i toppen skiljer och det gör att det inte går att få dit muttern som ska hålla i dämparen.
Muttrarna som ska hålla fast dämparna som ingick är ju vad jag kan se till 7/900-serien och har en helt annat gänga och diameter. Så dem nya är för grova och dem gamla är för små invändigt. Har gjort ett försök att svarva muttrarna som satt i fjäderbenen men godset blev så tunt att det är frågan om det håller nå länge. Så lyckas jag inte få fram rätt muttrar via försäljaren så är det dags att börja titta på någon annan lösning.
Idag kom dem nya dämparna fram. Valet föll denna gång på Bilstein B6. Och dem passade fint till skillnad från G&M. I övrigt har lite fler delar fått färg och några bussningar har monterats. Till helgen hoppas jag kunna börja montera ihop fjädringen igen.
Efter ett långt uppehåll för ett annat inte helt frivilligt projekt i form av brorsans epa så finns det äntligen dags att ta tag i denna igen. Både fjäderbenen fram på plats och även kränghämmaren har kommit till rätta.
Försökte få till nå vettiga fästen för kylarna för att få det att se lite mer original ut, men det vart inte riktigt som jag ville. Riktiga fästen för ic + vattenkylare till 240 är ju i princip omöjliga att hitta och sjukt dyra Får göra en annan lösning längre fram.
Hade ursprungligen tänkt att kränga av däcken och lämna iväg fälgarna för omlackering men det har jag konstaterat att jag inte har råd med om jag ska kunna åka något i år. Men till vintern kanske det blir ändring på det. Lär i vilket fall byta 2 av däcken.
Ser i alla fall lite bättre ut men inte som jag egentligen hade velat ha dem. Ska börja med dem andra 2 imorgon.
Bestämde att det var dags att försöka snygga till lite grann under huven på förarsidan.
Även GT-stagen hamnade på plats till slut efter att bulthålen fått modifieras lite. När den går att rulla igen så får det bli en lite mer noggrann tvätt av motorn och motorrummet.
TheSame skrev:
Ser ut som de blev en riktigt trevlig finish med fälgfärgen på delarna. Måste jag testa själv.
Det tycker jag att du ska göra. Jag gillar att det blir en finish som skulle kunna vara original. Och allt blir inte snyggs som blankt heller.
InTheWhite skrev:
Ser ju snyggt ut med fälgarna tycker jag. Vad använde du för lack?