2338
Sök

Volkswagen Touran -06 Farthållare funkar inte

21 januari 2019
Trådstartare
#1
Hej.
Har precis köpt begagnat och farthållaren tänds inte eller funkar när ja sätter på den.
Finns av och på reglage tydligt på vänsterspak men ingen lampa tänds som den bör eller hastighen hålls inte när ja försöker använda knapparna.
Modellen ja köpte ska ha farthållare enligt alla uppgifter jag kan se.

Nån idé på varför det inte funkar??

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
21 januari 2019
#2
Det finns väl lite delar under motorhuven som sköter om detta.
Såg härförleden en video på tuben om just detta fel fast på en annan bil.
"Cruise control south main auto", kan du kika på tuben ,så ser du hur det ser ut.
Senast redigerat av bagatellen (21 januari 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

248 Inlägg
22 januari 2019
#3
Om lampan inte tänds på panelen skulle jag gissa på en trasig säkring, eller spaken!
Vore någon givare eller dylikt defekt skulle iallafall lampan lysa!


Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
22 januari 2019
#4
Om kontakten på broms/kopplingspedalen är dum så fungerar heller inte farthållaren.
Inte alla dessa bilar har en indikatorlampa som visar att farthållaren är aktiverad.
I de fall lampan finns är det en grön liten hastighetsmätar-symbol, men den lyser bara när farthållaren är låst på en fart, inte när den är i "vilo-läge".

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

6 293 Inlägg
22 januari 2019
#5
Hej!
Börja med det enklaste först oxidbildning på spakens kontaktytor!
Spraya på/in elspray !


Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
23 januari 2019
#6
jaka54 skrev:
Hej!
Börja med det enklaste först oxidbildning på spakens kontaktytor!
Spraya på/in elspray !

Kontakten till spaken sitter rakt ner i rattaxelstyrdonet. Där vill du inte ha en massa vätska, ens om det är elektronikvänligt.
På en Touran är det enklare att börja med o läsa av ev. felkoder och se om det finns något lagrat.

Det kan vara farligt att ge generella råd utan att ha en mer ingående kännedom om hur en del moderna bilar är uppbyggda, det kan göra mer skada än nytta även om tanken är god.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

2 046 Inlägg
23 januari 2019
#7
jaka54 skrev:
Hej!
Börja med det enklaste först oxidbildning på spakens kontaktytor!
Spraya på/in elspray !

Skoda Octavia II har i alla fall problem med detta. Där går det att få bort kretskortet så kan man enkelt rengöra kontaktytorna för on/off brytaren. Vet inte om det är likadant i Touran men inte omöjligt.
Hittade en länk till en Golf 5 men den har ingen kontakt till kretskortet så man får rengöra på plats.
https://www.stuartdalby.co.uk/vwgolfmk5 … /index.php


Sök