2580
Sök

'Back to the roots' Volvo 242

'Back to the roots' handlar om att gå tillbaka till Svenskt kvalitetsstål, till en lika väl hyllad som ratad, Volvo 240. Det är dags att hylla vad våra förfäder skapat åt oss, den Svenska befolkningen.

Fatso Forgetso
3 619 Visningar
Uppdaterades senast 4 mars 2019
Fatso Forgetso
97 Inlägg
6 februari 2019
Trådstartare
#1
Första gången jag bestämt mig för att bygga en bil själv (dock tillsammans med vänner) så fick jag chansen att köpa en Volvo 242 för 2500kr, obesiktigad, avställd, ej fungerande motor men utan massa rost.
Beslutet togs efter att ha gått ut med lampan på mobilen i mörkret för att iaf ha kastat ett öga på den innan köpet. Inte skulle jag köpa en bil utan att ha "tittat" på den. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-5f4cdf94a511aa68a387862098a3adb8.jpg

Nästa morgon kunde jag ta bättre bilder och faktiskt se hur bilen såg ut.


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-65e5d3816b217fa8e3e32c47558ba70c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-6f68e9069452e940d6e6d8cf74b4746e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-9b56e30f70d508d4d4d06caf2cbaf7dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-2b249cca7387a17971d7566003e366c0.jpg

Uppdatering kommer snart!

Drive It Like Elwood

Fatso Forgetso
97 Inlägg
6 februari 2019
Trådstartare
#2
Tanken var först att få igång orginal B21an för att kunna besiktiga bilen men när vi väl insåg att det krävde en del arbete så övergav vi den idén. Varför lägga tid på en motor som ändå inte skulle användas i längden?

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-89061f57a57608c8b098bc9b18b8c861.jpg

Istället kom vi fram till att fokusera på motorn som skulle stoppas i. Kravet var, svensktillverkat och någorlunda tidsenligt. B230 FK block skulle användas!  Fördelar med det blocket är att det finns oil squirters om det blir med Turbo.



https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-a40f614d82cef89414753f27946d4921.jpg

Bara att göra i ordning big_smile

Drive It Like Elwood

Fatso Forgetso
97 Inlägg
7 februari 2019
Trådstartare
#3
Börjar med rengöring av blocket. Vet inte hur gammalt det är men det spelar ingen roll så länge det inte är något fel på det. Det är ju Svensk ingenjörskonst vi talar om smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-10b1279c56f3cf136774d761f86b1c9a.jpg

Rengöringen gjordes med pensel och diesel. Efter en omgång med detta användes något mycket starkare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-00d74bd0fc4c7f9ee934da71b30030af.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-5872ba6373388682d31660c96d13b99e.jpg

Nu till honing!

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-fe4522932107b2f1fd9a22811864ccec.jpg

Nu ska blocket lackas. Och val av färg var en dealbreaker! Frågan började med om ett "rödblock" måste vara rött? Nej!  BM-Gult blev färgen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-d6577b1d10371ea68089d2c46d8b0622.jpg

Och det fick bli den gula färgen Mekonomen hade inne.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-c20eec4a4f94f2fe81182c89d7bd41a9.jpg

Maskera ordentligt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-768f34640dc2a16b0bd4107d3487e735.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-dbaafe829881e132557630670e98efe0.jpg

Det visade sig att färgen var väldigt rinnig och tunn...


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-fec19222dca3f6c9b13f39b87744b775.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-4e4f889ccc8f65038eb8deeca72c5fc3.jpg

Med många lager blev det ok..


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-cc93b34933916644b19be634c4243792.jpg

Ny uppdatering kommer inom kort.

Drive It Like Elwood

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
7 februari 2019
#4
Spännande följer självklart smile


Fatso Forgetso
97 Inlägg
8 februari 2019
Trådstartare
#5
Eftersom det blivit lite fukt i garaget så hade en hinna av ytrost bildats på vevaxeln. Fick rota fram Autosol för att polera upp ytorna där vev- och ramlager ska monteras.


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-9233f98b4c6aa9b073ddd481501a2c11.jpg

Blankt och fint!


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-39388aedf440d006b5456a7461b5fc18.jpg

Sen är det bara att slänga i vevlager och vev!


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-0201bae3645262f4f85418356430c936.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-7bfa67dace03fc2d3de143ce879cbe5a.jpg

Vevstakar ska in. Valet föll på H-stakar. Märke MAXpeeding rods. Ska vara testade för över 600hk enligt tillverkaren som har sålt dessa länge. Pris 2500 spänn skickat till dörren. Invägda och skiljde sig 1 gram. Två stakar 600 gram och två stakar 601 gram. Detta duger för mig då jag inte ska ha 1000hk under huven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-7fccb374b58b08ce7a63be3a449d3b92.jpg


Inkluderat i priset ARP 2000 bultar. Dessa också kopior men vi måttade dessa och dem sträckte sig som ARP-bultar ska göra.

Här ser ni en gammal stake mot en ny.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-909754eed2cf0288756c5bf2e46056d5.jpg

Kolvväg kör vi original.
Fun fact: Här kommer en genomskärning på två volvo kolvar som mina polare har gjort.

Vänsterdelen är från en 740 16V och höger kolven är från en 940 FK.

Lägg märke till hur tjockt gods det är i toppen på 940 kolven och långt ner till första kolvringsskäret. Därav håller det bättre vid höga turbo tryck.



https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-df3dff1b4fbb5ba02137d7bfc2e5d27c.jpg

Fortsättning följer.

Drive It Like Elwood

Fatso Forgetso
97 Inlägg
13 februari 2019
Trådstartare
#6
Kolvringssats, motorpackningar och vev och ramlager inköpta från folkraceshopen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-08d536b18a6c2ae7621bf9ccab42ae3b.jpg

Vevstakar moteras!

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-fce20c25aa9717883be5553cc3172757.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-2e42680998f19d5168025c76cd109694.jpg


Okulärbesiktigad och genomgången oljepump.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-4f32d7fa9ff2af01eb64aec42835437f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-7b8fdfb17a14abcfc3cf3f5a682a1f6b.jpg

Börjar bli nått smile
Senast redigerat av DonkeyKong (13 februari 2019)

Drive It Like Elwood

Fatso Forgetso
97 Inlägg
13 februari 2019
Trådstartare
#7
Vad ska man då ha för låda i bilen? M46,M47? Nä det finns ju bara en låda när man pratar gammal Volvo och det är ju M90. Till en start hade vi tre stycken M90 växellådor. Två av dem hade smashad synkring på 3ans växel och en hade smashat ettan och backens drev.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-d26feb104200620f85131ed01b844758.jpg

Det var bara att ta reda på vilken som var vilken...

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-9a5c7d67d9fa9d8c6573d3a403349b7f.jpg

Vi hade även en M56 låda (sitter i 850 och tidiga V70) och dem ska ha samma innehåll som en M90. Den fick vi gräva fram ur snön och planen med den var att använda treans drev från den lådan. Just för att dem verkar vara uppdaterade då jag har iaf inte hört någon som smashat treans synkring på en 850 låda vid våldskörning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-5e5d18b8a8b00517aad355668983ea46.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-5d20d97d996f6965ea309eb7e34281a7.jpg

Så här ser ett obefintligt drev ut. (sorry för suddiga bilder)


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-6d26269518833f151d8a25e8ac89d732.jpg

Och så här ska ett friskt drev se ut. Man ser också stoppringen ligga på sin plats.


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-ec44c33e7e3cf61a88cfc5201b972649.jpg

För att försäkra oss om att stoppringen inte flyttas vid hård växling, så förstärker vi detta genom att svetsa fast den så vi kan växla ordentligt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-c57c7b6e0827f982bf4f9a97701901f0.jpg

Sen är det bara att stoppa i allt i rätt ordning igen.



https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-1f03236201508676c792d0b27cc6ab3f.jpg

Skämt åsido, såhär ska det se ut.


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-bf7942b4ce59efd2d440158313771c23.jpg

Sen på med kåpa och växelförare smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-e93764c1c3cafd1dbaa75450428a0792.jpg

Och bilen väntar i tryggt förvar...


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-cac3758cb7626729060737b67e486436.jpg

Drive It Like Elwood

Fatso Forgetso
97 Inlägg
27 februari 2019
Trådstartare
#8
https://www.youtube.com/watch?v=8uP8BIykKls

Val av poppig topp var näst på listan!


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-6eeedb04fd19d8bfcd44d093bdbacaf3.jpg

Ny planad 531 topp. Även kallad skit olle. Hade lite bråttom att få ihop det så han inte rengöra toppen vilket inte var helt lyckat.
Får bli att gå över med trasa en kväll.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-493d8cee941e85f45a244dc244f879e8.jpg

ARP bultar och orginalpackning räcker långt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-a6c1ae995b781a2d7a18567561b5e494.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-dea2e064bb5ee21b8d52750154d5abf0.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-a4837f1dc03b63cfa0f4ee937c46e22d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-a0fc2c6b1dd8117366a19f672261c5c7.jpg

Uppdaterar så fort jag gjort mera..

Drive It Like Elwood

66 Inlägg
1 mars 2019
#9
DonkeyKong skrev:
Vad ska man då ha för låda i bilen? M46,M47? Nä det finns ju bara en låda när man pratar gammal Volvo och det är ju M90. Till en start hade vi tre stycken M90 växellådor. Två av dem hade smashad synkring på 3ans växel och en hade smashat ettan och backens drev.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-d26feb104200620f85131ed01b844758.jpg

Det var bara att ta reda på vilken som var vilken...

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-9a5c7d67d9fa9d8c6573d3a403349b7f.jpg

Vi hade även en M56 låda (sitter i 850 och tidiga V70) och dem ska ha samma innehåll som en M90. Den fick vi gräva fram ur snön och planen med den var att använda treans drev från den lådan. Just för att dem verkar vara uppdaterade då jag har iaf inte hört någon som smashat treans synkring på en 850 låda vid våldskörning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-5e5d18b8a8b00517aad355668983ea46.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-5d20d97d996f6965ea309eb7e34281a7.jpg

Så här ser ett obefintligt drev ut. (sorry för suddiga bilder)


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-6d26269518833f151d8a25e8ac89d732.jpg

Och så här ska ett friskt drev se ut. Man ser också stoppringen ligga på sin plats.


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-ec44c33e7e3cf61a88cfc5201b972649.jpg

För att försäkra oss om att stoppringen inte flyttas vid hård växling, så förstärker vi detta genom att svetsa fast den så vi kan växla ordentligt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-c57c7b6e0827f982bf4f9a97701901f0.jpg

Sen är det bara att stoppa i allt i rätt ordning igen.



https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-1f03236201508676c792d0b27cc6ab3f.jpg

Skämt åsido, såhär ska det se ut.


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-bf7942b4ce59efd2d440158313771c23.jpg

Sen på med kåpa och växelförare smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-e93764c1c3cafd1dbaa75450428a0792.jpg

Och bilen väntar i tryggt förvar...


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-cac3758cb7626729060737b67e486436.jpg

De finns bara en lösning på volvos växelådsproblem de stavas bmw 😀hehe

turbobilar är som ljudar antigen är man född sån eller har man konventerat..!

66 Inlägg
1 mars 2019
#10
DonkeyKong skrev:
Eftersom det blivit lite fukt i garaget så hade en hinna av ytrost bildats på vevaxeln. Fick rota fram Autosol för att polera upp ytorna där vev- och ramlager ska monteras.


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-9233f98b4c6aa9b073ddd481501a2c11.jpg

Blankt och fint!


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-39388aedf440d006b5456a7461b5fc18.jpg

Sen är det bara att slänga i vevlager och vev!


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-0201bae3645262f4f85418356430c936.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-7bfa67dace03fc2d3de143ce879cbe5a.jpg

Vevstakar ska in. Valet föll på H-stakar. Märke MAXpeeding rods. Ska vara testade för över 600hk enligt tillverkaren som har sålt dessa länge. Pris 2500 spänn skickat till dörren. Invägda och skiljde sig 1 gram. Två stakar 600 gram och två stakar 601 gram. Detta duger för mig då jag inte ska ha 1000hk under huven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-7fccb374b58b08ce7a63be3a449d3b92.jpg


Inkluderat i priset ARP 2000 bultar. Dessa också kopior men vi måttade dessa och dem sträckte sig som ARP-bultar ska göra.

Här ser ni en gammal stake mot en ny.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-909754eed2cf0288756c5bf2e46056d5.jpg

Kolvväg kör vi original.
Fun fact: Här kommer en genomskärning på två volvo kolvar som mina polare har gjort.

Vänsterdelen är från en 740 16V och höger kolven är från en 940 FK.

Lägg märke till hur tjockt gods det är i toppen på 940 kolven och långt ner till första kolvringsskäret. Därav håller det bättre vid höga turbo tryck.



https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48660/48660-df3dff1b4fbb5ba02137d7bfc2e5d27c.jpg

Fortsättning följer.

Ni hade fått 10.0 i komp med med 16v kolvar jämfört med 8,5 som de blir med  8v turbokolvar

turbobilar är som ljudar antigen är man född sån eller har man konventerat..!

Fatso Forgetso
97 Inlägg
4 mars 2019
Trådstartare
#11
De finns bara en lösning på volvos växelådsproblem de stavas bmw 😀hehe

Jo visserligen men man måste ju börja någonstans. smile

Drive It Like Elwood


Sök