Nytt B5234T block inhandlat. Det är tänkt att fräsa ner alu-stavar samt schimsa mellan cylinderfoderna för att få ett "closed deck" och alltså slippa att cylindrarna rör på sig och risken för att dem spricker minskar. Det ska också fräsas ur små fönster för vevhusventilationen över ramlagerna. Efter detta ska det borras till ÖD dels för att få bort spänningarna som blir vid schims/stavning och för att det ska ner smidda kolvar.
Blocket har fått stå i en tvätt hela dagen så allt koks och gammal olja är borta. Första rengörningen gjord och är nu dags att gå igenom vatten/oljekanaler och få allt det rent också. Eftersom blocket ska bearbetas så måste allt bli grundligt tvättat efter det igen.
Tanken är att när man lyfter på motorhuven ska det se så likt original ut som möjligt. Därför ska det inte byggas ett eget grenrör. Detta kommer begränsa val av turbo och därför begränsa även vilken effekt som kommer att kunna gå att uppnå. Har införskaffat mig ett 921 grenrör från S60-R som ska flöda bättre än ett standard från S-60. Har portat utgången mot turbon och ska sen planfräsa den ytan samt den som är mot toppen. Ska också matchporta grenröret mot toppen.
Här kommer lite bilder på vad jag har sysslat med när det har funnits tid över.
Har plockat ur en Quaife-diff från en bil som stod hemma, för den gör mer nytta i 240in Såg inte sådär jättekul ut här, så axeln är nerplockad och ivägskickad på blästring och pulverlackering. Diffen ska monteras nu i samband med detta. I och med att det sitter en M90 växellåda i bilen nu så behåller jag 3,54 utväxlingen i bakaxeln. Alla bussningar kommer också bytas till nya fräscha original. Ett par momentstag som är kortade ca 10mm är också beställda. För övrigt så blir det allt nytt i bromsväg och nya stötdämpare. Eftersom jag vill att bilen ska vara lite mjukare bak så den sätter sig när man kör lite rakt fram åka så blev det ett par Bilstein B4 stötdämpare bak. Är jag inte nöjd med dem så får det bli ett par omschimsade B8-dämpare. Lite nya delar till bakvagnen Slitsade bromsskivor blir det också.
Lite delar till motorbygget som är på gång har också kommit hem.
Billet svänghjul från ACM som väger ca 7kg ARP topplucksbult, kommer nog endast ha ARP-bult till toppen och vevstakarna. Tror att original bultarna till ramlagerna klarar sig. Bosch 044 får stå för bränslematningen. Maxxecu Race Fyndade också en Palm Beach ratt. Detta var en tillbehörs-ratt som Volvo sålde förr.
Ska bli intressant att följa! Jag är rätt okunnig men är inte T5 motorerna för framhjulsdrift? Hur löser man drivningen till bakhjulen där?
Jo dem är tvärställda från början. Men man rakställer och bygger nya motorfästen och tar en växellåda från (i mitt fall) 960 som är bakhjulsdriven och har en 6:a med samma bultmönster mot växellådan som en T5:a. Sen får man modifiera spakstället och kardanen till rätt längd då växellådan kommer längre bak med en 5 cylindrig motor än med original 4 cylindriga.
Jo dem är tvärställda från början. Men man rakställer och bygger nya motorfästen och tar en växellåda från (i mitt fall) 960 som är bakhjulsdriven och har en 6:a med samma bultmönster mot växellådan som en T5:a. Sen får man modifiera spakstället och kardanen till rätt längd då växellådan kommer längre bak med en 5 cylindrig motor än med original 4 cylindriga.
Smart! Tack för det utförliga svaret, ser fram emot att se projektet ta form!
TB58 turbo. Plockat isär och gått igenom samt portat upp wastegate-hålet. Från 18mm portat till 26mm. Använde lite fett för att se hur mycket det fanns att ta upp. Var en hel del Nya kortade momentstag med hårdare gummibussningar
Har nu fått klart bakvagns-renoveringen. Diffen funkar ruskigt bra och nu lämnas det två svarta sträck istället för ett Nu ska det köras lite med bilen sen efter sommaren så ska det börjas på att renovera framvagnen. Lite småsaker som att byta bränslepump, montera cut-out och byta intercooler kommer göras när det finns möjlighet nu i sommar [img]https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569- f1b85955e32a19a16a823899a80df709.jpg[/img] Sachs Perfomance 765 tryckplatta
Fått hem kolvar och vevstakar nu från ACM. 81,40mm
Nya bromsok och skivor
Monterat den nya laddluftkylaren, behövde endast modda om gummit på original fästena så passade den hur bra som helst. Ska lacka den svart nu när jag har fått den att passa.
Senast redigerat av kallenystrom (18 augusti 2019)
För att inte riskera skenladd. Det vill säga att när man släpper gasen och vill släppa avgaserna förbi turbinen så ska dem ta den enklaste vägen. Är hålet för litet så kommer inte alla avgaserna ta den vägen utan bara en del av dem och resten kommer då att fortsätta förbi turbinen och hålla laddtrycket uppe. Hoppas du förstod vad jag menar