3918
Sök

Kylarslang + ventilkåpspackning sats (BMW 320)

18 Inlägg
28 februari 2019
Trådstartare
#1
Hej Vänner

Fick stopp på motorvägen och bilen blev bogserad till närmsta mekonomen verkstad. Visade sig att kylarslangen och ventilkåpspackningen måste bytas.  För detta tar de 4 900 kr.

Är detta ett pris rimligt? Jag kan inte ta bilen någon annan stans tyvärr
Kan man lita på att mekonomen gör ett bra jobb?

Mvh
Marcus

2 849 Inlägg
28 februari 2019
#2
Fick stopp skriver du! Var det så att den stannade eller fick du stanna pga. att tempen steg?

Kylarslang och ventilkåpspackning stannar den ju inte av.

Tycker det låter orimligt om det nu är det de ska byta.

Om den nu kokat finns det risk för toppen blivit skev.

Och med tanke på priset du fått nu så ska de av med toppen och plana den så kan du lika gärna köpa en helt ny bil.

Hör efter på andra verkstäder är mitt tips.

18 Inlägg
28 februari 2019
Trådstartare
#3
Hej

Kylarslangen gick sönder så bilen blev överhettad och därför fick jag stanna på vägen.

Vad är toppen för del? De har inte nämnt nått om det

Mvh
Marcus

951 Inlägg
28 februari 2019
#4
Va den på röd markering länge eller han du stänga va den innan den han dit ?


18 Inlägg
28 februari 2019
Trådstartare
#5
andreas_1996 skrev:
Va den på röd markering länge eller han du stänga va den innan den han dit ?

Den lyste rött i några minuter innan jag stängde av

2 849 Inlägg
28 februari 2019
#6
marcus_robin skrev:
andreas_1996 skrev:
Va den på röd markering länge eller han du stänga va den innan den han dit ?

Den lyste rött i några minuter innan jag stängde av

Oops..... då lär nog toppen planas.

Toppen är topplocket på motorn och går de varma brukar de bli sneda och då är det inte bra längre.

BMW är känsliga för att gå varma och några minuter är för länge.

Bered dig på planslipning av topplocket samt därtill topplockspackning.

18 Inlägg
28 februari 2019
Trådstartare
#7
uhlin skrev:
marcus_robin skrev:
andreas_1996 skrev:
Va den på röd markering länge eller han du stänga va den innan den han dit ?

Den lyste rött i några minuter innan jag stängde av

Oops..... då lär nog toppen planas.

Toppen är topplocket på motorn och går de varma brukar de bli sneda och då är det inte bra längre.

BMW är känsliga för att gå varma och några minuter är för länge.

Bered dig på planslipning av topplocket samt därtill topplockspackning.

De har gått igenom bilen och sagt vad som ska repareras. Tror du de kan ha missat topplocket eller är det lugnt om de inte sagt nått?

2 849 Inlägg
28 februari 2019
#8
Visst kan du haft tur och det klarat sig, isåfall köp dig en lott...eller nej förresten gör inte det, då har du redan haft turen.

Hur har de konstaterat att inte toppen är skev? Provtryckt? Fast inte med trasig slang?

Du får nog reda på det när de fyllt kylvätska och den blåser ur sig allt.
Eller så går det bra.....

6 123 Inlägg
28 februari 2019
#9
Risken är stor att de byter dessa grejer, tar dina pengar och sedan upptäcker du att topplocket har slagit sig. Det gör att topplockspackningen inte kan hålla tätt längre, och du får olja i kylvattnet eller kylvatten i oljan. Om detta hänt blir det mycket dyrt att laga.

Dagens motorer med block och framför allt topplock av aluminium är mycket känsliga för kokning och BMW:s sexor är bland de mest känsliga av alla.


Sök