2474
Sök

Vätska till bränslespridartestare?

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
2 mars 2019
Trådstartare
#1
Jag köpte en sån här (CT150) bränslespridartestare för några dagar sen:
https://www.eobdtool.co.uk/upload/pro-md/autool-ct150-auto-fuel-injector-tester-cleaner-1.jpg

Tanken när jag köpte den var  att kunna mäta upp olika bränslespridare och framförallt spänningskonstanten, alltså hur pass mycket flödet förändras om man ändrar matningsspänningen till spridarna.
Dock verkar det dessvärre inte som att man kan göra detta med denna testrigg i dagsläget så jag har även hört mig för lite på Elektronikforumet (https://elektronikforumet.com/forum/vie … mp;t=94358) hur man kan bygga om den med en potentiometer och voltmeter eller liknande för att kunna utföra denna typen av tester också.

I vilket fall som helst så tänkte jag testa den idag så att den över huvud taget fungerar som det är tänkt och det jag funderar på är vad för typ av vätska man ska använda i den?

Vanlig handelsbensin alternativt E85 känns liksom inte tillräckligt rent och lär väl kanske ge avlagringar i tid och längd eftersom att det är samma vätska som används hela tiden.

Lacknafta är ju renare men känns fortfarande lite för fett på något sätt (ursäkta rimmet).

Cellulosaförtunning, aceton, silikonborttagare och liknande tror jag kan vara lite för aggressivt mot packningar och liknande om den ska stå med vätskan i under längre perioder när den inte används.

Man vill ju inte lämna kvar fukt i spridarna så de riskerar att börja rosta invändigt så vanligt vatten (eller avjoniserat sådant) tror jag inte heller är någon god idé.

Sen är det ju även en liten ultraljudstvätt integrerad i apparaten. Vad för rengöringsmedel bör man använda i denna?
Senast redigerat av EPG (2 mars 2019)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

66 Inlägg
2 mars 2019
#2
EPG skrev:
Jag köpte en sån här (CT150) bränslespridartestare för några dagar sen:
https://www.eobdtool.co.uk/upload/pro-m … aner-1.jpg

Tanken när jag köpte den var  att kunna mäta upp olika bränslespridare och framförallt spänningskonstanten, alltså hur pass mycket flödet förändras om man ändrar matningsspänningen till spridarna.
Dock verkar det dessvärre inte som att man kan göra detta med denna testrigg i dagsläget så jag har även hört mig för lite på Elektronikforumet (https://elektronikforumet.com/forum/vie … mp;t=94358) hur man kan bygga om den med en potentiometer och voltmeter eller liknande för att kunna utföra denna typen av tester också.

I vilket fall som helst så tänkte jag testa den idag så att den över huvud taget fungerar som det är tänkt och det jag funderar på är vad för typ av vätska man ska använda i den?

Vanlig handelsbensin alternativt E85 känns liksom inte tillräckligt rent och lär väl kanske ge avlagringar i tid och längd eftersom att det är samma vätska som används hela tiden.

Lacknafta är ju renare men känns fortfarande lite för fett på något sätt (ursäkta rimmet).

Cellulosaförtunning, aceton, silikonborttagare och liknande tror jag kan vara lite för aggressivt mot packningar och liknande om den ska stå med vätskan i under längre perioder när den inte används.

Man vill ju inte lämna kvar fukt i spridarna så de riskerar att börja rosta invändigt så vanligt vatten (eller avjoniserat sådant) tror jag inte heller är någon god idé.

Sen är det ju även en liten ultraljudstvätt integrerad i apparaten. Vad för rengöringsmedel bör man använda i denna?

Har du kollat med någon annan som håller på med samma sak ? Tror turbobanditen använde wd40

turbobilar är som ljudar antigen är man född sån eller har man konventerat..!

66 Inlägg
2 mars 2019
#3
Vet inte om detta är till någon hjälp men hittade detta när ja kollade lite snabbt https://www.yourex.se/Article?Artnr=30000310
Senast redigerat av gasp88 (2 mars 2019)

turbobilar är som ljudar antigen är man född sån eller har man konventerat..!

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
2 mars 2019
Trådstartare
#4
Tack för tipset Donken!
Får nog bli en sån! smile

Håll avståndet till bakomvarande fordon!


Sök