Bakgrund
Jag hade länge velat skaffa mig en Volvo 260, men undvikit modellen p.g.a. att det nästan alltid sitter en PRV 6:a under huven på dem. Visst fanns det de som p.g.a. motorhaveri eller kanske den höga bränsletörsten fått sin motor utbytt mot en B21/B23:a. Några hade dieslekonverterats och ett fåtal av de senare årgångarna hade faktiskt levererats med D24 redan från fabrik. 264 introducerades tillsammans med 242, 244 och 245 hösten 1974, som 1975 års modell och tillverkades till och med årsmodell 1982, då modellen ersattes av 764. 262 och Kombimodellen introducerades först ett år senare, på hösten 1975, som 1976-års modell. Kombin (265) tillverkades till och med årsmodell 1985, då det dröjde ända till årsmodell 1986 innan 740 och ersättaren 760 kom som kombi.
En ovanlig modell idag
Enligt motortidningen Klassikers specialutgåva #1 2018 fanns det under februari 2018 bara 57.248 bilar ur 200-serien kvar i vägtrafikregistret i Sverige. Det låter kanske mycket, men från att ha varit Sveriges vanligaste bil med 2,8 miljoner tillverkade exemplar (merparten gick på export) återstår bara en liten brödsmula. Och hur många av dessa rullar fortfarande på vägarna? Och om de gör det, vilket skick är dem i? Av de som finns kvar i registret är endast 151 st 262:or och 585 st 264:or. 265:orna är ännu ovanligare, bara 104 st finns kvar, vilket gör den till den ovanligaste modellversionen ur 200-serien i Sverige idag.
En annons dök upp
Men så dök det upp en annons på Blocket en kväll i början januari när jag satt och sökte efter D24. En kopparmetallic 264 av 1975-års modell, d.v.s första årsmodellen! Som alla gamla bilar i 200-serien mellan 1975-80 har den de gamla stora stötfångarna med det så kallade "underbettet" fram. När den kom var den väldigt kritiserad för sitt utseende, men såhär i efterhand tycker jag faktiskt om den gamla fronten!
Och inte nog med det! PRV-motorn var utbytt till en D24 sugis från 84. Bilen var dessutom reggad med motorn! Själva installationen var faktiskt vettigt gjord, med original motorfästen, även om det var länge sedan. Säljaren trodde att det gjorts i början av 90-talet.
Men här fanns att göra. Som många vet hade de första årgångarna ur 200-serien stora rostproblem och många fick lackas om av Volvo. Orsaken var b.l.a. att man använt sig av en ny lackeringsmetod som inte var så lyckad. Dessutom fanns det inga innerskärmar fram, så smuts, vatten och vägsalt sprutade rakt upp i framskärmarna. Många bilar började rosta bara efter något år. Bara genom att studera de här bilderna från annonsen kunde jag konstatera att här fanns att göra om jag skulle köpa bilen. Trösklarna och skärmarna var dåliga på båda sidor och säkert fanns det mer rost under bilen.
Inredningen bjöd på det gamla instrumenthuset from kom redan på 1973-års modell av 100-serien. Automatlådan från B27:an hade ersatts av en M47:a med D24:ans sprängkåpa. Hela motorpaketet kom från 240 D6, så även tråget var ett 240-tråg.
Inredningen var något sliten, men inte jättefarligt med tanke på att bilen är 44 år gammal! Typisk 70-tals inredning i brunt och orange. Den hade rullat lite drygt 19.000 mil enligt mätaren. Senast godkända besiktning var i januari 2013, alltså för ganska exakt 6 år sedan. Vad hade hänt under alla de här åren, som en kommande besiktning skulle kunna anmärka på, tänkte jag.
De klassiska breda baklyktorna som även satt på 164:an. Dessa försvann på 1979-års modell då sedanmodellerna av 200 fick det nya bakpartiet med lägre lasthöjd och lyktor som gick runt hörnen.
Trots de brister som ändå verkade finnas bestämde jag och en kompis oss för att åka och kolla på bilen. Jag ringde säljaren och ställde lite frågor om den. Han berättade att motorn startade och gick bra utan problem (det skulle sedan visa sig vara lite si och så med det). De problem som fanns var enligt honom framförallt rost, men i affären ingick en släpkärra fullastad med fyra dörrar, framskärmar, huv och baklucka till 264, i bilens färg. Dessutom två helt nya galvaniserade trösklar i förpackning. Sagt och gjort så tog vi min 245:a och började köra. Bilen fanns nästan 35 mil bort.
När vi kom fram hade det redan hunnit mörkna. Vi mötte upp säljaren och körde till platsen där bilen stod. Med hjälp av en ficklampa kunde vi gå igenom bilen bit för bit. Vindrutan var sprucken och skulle troligen inte gå igenom besiktningen. Som jag misstänkte fanns också mer rostproblem, inte minst på undersidan, längs med trösklarna. Reservhjulsbaljan på vänster sida var i princip helt borta, bara ett stort hål återstod... Jag öppnade huven. Där under var väldigt sotigt och det märktes att ingen hållit rent eller servat D24:an på ett tag. Mindre oljeläckage från flera ställen syntes. Men när jag gick in för att starta motorn hände något märkligt. Pappan till killen som sålde bilen stängde motorhuven. Jag fattade direkt misstankar om att allt inte stod rätt till under huven, så jag öppnade den igen efter att jag startat motorn. Motorn gick relativt normalt, men det sprutade diesel! Dels från en sprucken returslang vid en spridare, men framförallt i ett av spridarrören, som det rotstat hål i! Jag tittade lite undrande på säljaren och frågade honom hur jag skall kunna köra hem 35 mil med det här, men fick inget bra svar. Jag föreslog att vi skulle göra en tillfällig lagning och de letade upp en bit slang och två buntband som vi satte runt spridarröret. Detta minskade sprutet till att "enbart" droppa lite.
Jag valde trots detta att köpa bilen. Nya spridarrör fanns hemma och D24-reggade 264:or växer ju inte på träd...
Överraskningen
Men dagen efter köpet gjorde jag en mindre rolig upptäckt. Det visade sig när jag sökte djupare på bilens registreringsnummer att den hade körts in på besiktning bara fem dagar innan jag köpte den, men blivit underkänd! Var hade den besiktigats? Varför hade inte säljaren nämnt något om det? Till bilen fanns inga besiktningsprotokoll...
När vi åkte och kollade på bilen mötte vi upp säljaren på Opus Bilprovning, som låg i närheten av där bilen stod. Kanske hade den besiktigats där? Jag ringde deras kundtjänst och mycket riktigt. Den hade besiktigats och blivit underkänd - med 9 st tvåor(!) Jag fick protokollet skickat till mig och kunde konstatera att här fanns att göra. Ett av felen var dieselläckaget i motorrummet! Killen som sålde den hade alltså kört igenom bilprovningen med detta! Gulligt av honom att inte nämna något av det här för mig.
Tanken var från början att HOC 779 ("Hooken") skulle bli ett kommande projekt och tills dess ställas in i garage i väntan på att mitt redan pågående 760-Dieselprojekt "Sudden" var avslutat. Men nu var ju Hooken redan besiktigad med tvåor och knappt två månade kvar att få den igenom en efterkontroll och jag tvingades ställa om och ändra min prioriteringslista. Jag såg det som ett jobb, en utmaning. Besiktningsprotokollet var min arbetsorder. Tänk om jag skulle lyckas fixa allt det här och få igenom den innan tiden gick ut (med risk för att Bilprovningen hittar ännu fler tvåor)? Jag bestämde mig för att ställa Sudden lite åt sidan och helt fokusera på detta nya projekt.
Jag hade länge velat skaffa mig en Volvo 260, men undvikit modellen p.g.a. att det nästan alltid sitter en PRV 6:a under huven på dem. Visst fanns det de som p.g.a. motorhaveri eller kanske den höga bränsletörsten fått sin motor utbytt mot en B21/B23:a. Några hade dieslekonverterats och ett fåtal av de senare årgångarna hade faktiskt levererats med D24 redan från fabrik. 264 introducerades tillsammans med 242, 244 och 245 hösten 1974, som 1975 års modell och tillverkades till och med årsmodell 1982, då modellen ersattes av 764. 262 och Kombimodellen introducerades först ett år senare, på hösten 1975, som 1976-års modell. Kombin (265) tillverkades till och med årsmodell 1985, då det dröjde ända till årsmodell 1986 innan 740 och ersättaren 760 kom som kombi.
En ovanlig modell idag
Enligt motortidningen Klassikers specialutgåva #1 2018 fanns det under februari 2018 bara 57.248 bilar ur 200-serien kvar i vägtrafikregistret i Sverige. Det låter kanske mycket, men från att ha varit Sveriges vanligaste bil med 2,8 miljoner tillverkade exemplar (merparten gick på export) återstår bara en liten brödsmula. Och hur många av dessa rullar fortfarande på vägarna? Och om de gör det, vilket skick är dem i? Av de som finns kvar i registret är endast 151 st 262:or och 585 st 264:or. 265:orna är ännu ovanligare, bara 104 st finns kvar, vilket gör den till den ovanligaste modellversionen ur 200-serien i Sverige idag.
En annons dök upp
Men så dök det upp en annons på Blocket en kväll i början januari när jag satt och sökte efter D24. En kopparmetallic 264 av 1975-års modell, d.v.s första årsmodellen! Som alla gamla bilar i 200-serien mellan 1975-80 har den de gamla stora stötfångarna med det så kallade "underbettet" fram. När den kom var den väldigt kritiserad för sitt utseende, men såhär i efterhand tycker jag faktiskt om den gamla fronten!
Och inte nog med det! PRV-motorn var utbytt till en D24 sugis från 84. Bilen var dessutom reggad med motorn! Själva installationen var faktiskt vettigt gjord, med original motorfästen, även om det var länge sedan. Säljaren trodde att det gjorts i början av 90-talet.
Men här fanns att göra. Som många vet hade de första årgångarna ur 200-serien stora rostproblem och många fick lackas om av Volvo. Orsaken var b.l.a. att man använt sig av en ny lackeringsmetod som inte var så lyckad. Dessutom fanns det inga innerskärmar fram, så smuts, vatten och vägsalt sprutade rakt upp i framskärmarna. Många bilar började rosta bara efter något år. Bara genom att studera de här bilderna från annonsen kunde jag konstatera att här fanns att göra om jag skulle köpa bilen. Trösklarna och skärmarna var dåliga på båda sidor och säkert fanns det mer rost under bilen.
Inredningen bjöd på det gamla instrumenthuset from kom redan på 1973-års modell av 100-serien. Automatlådan från B27:an hade ersatts av en M47:a med D24:ans sprängkåpa. Hela motorpaketet kom från 240 D6, så även tråget var ett 240-tråg.
Inredningen var något sliten, men inte jättefarligt med tanke på att bilen är 44 år gammal! Typisk 70-tals inredning i brunt och orange. Den hade rullat lite drygt 19.000 mil enligt mätaren. Senast godkända besiktning var i januari 2013, alltså för ganska exakt 6 år sedan. Vad hade hänt under alla de här åren, som en kommande besiktning skulle kunna anmärka på, tänkte jag.
De klassiska breda baklyktorna som även satt på 164:an. Dessa försvann på 1979-års modell då sedanmodellerna av 200 fick det nya bakpartiet med lägre lasthöjd och lyktor som gick runt hörnen.
Trots de brister som ändå verkade finnas bestämde jag och en kompis oss för att åka och kolla på bilen. Jag ringde säljaren och ställde lite frågor om den. Han berättade att motorn startade och gick bra utan problem (det skulle sedan visa sig vara lite si och så med det). De problem som fanns var enligt honom framförallt rost, men i affären ingick en släpkärra fullastad med fyra dörrar, framskärmar, huv och baklucka till 264, i bilens färg. Dessutom två helt nya galvaniserade trösklar i förpackning. Sagt och gjort så tog vi min 245:a och började köra. Bilen fanns nästan 35 mil bort.
När vi kom fram hade det redan hunnit mörkna. Vi mötte upp säljaren och körde till platsen där bilen stod. Med hjälp av en ficklampa kunde vi gå igenom bilen bit för bit. Vindrutan var sprucken och skulle troligen inte gå igenom besiktningen. Som jag misstänkte fanns också mer rostproblem, inte minst på undersidan, längs med trösklarna. Reservhjulsbaljan på vänster sida var i princip helt borta, bara ett stort hål återstod... Jag öppnade huven. Där under var väldigt sotigt och det märktes att ingen hållit rent eller servat D24:an på ett tag. Mindre oljeläckage från flera ställen syntes. Men när jag gick in för att starta motorn hände något märkligt. Pappan till killen som sålde bilen stängde motorhuven. Jag fattade direkt misstankar om att allt inte stod rätt till under huven, så jag öppnade den igen efter att jag startat motorn. Motorn gick relativt normalt, men det sprutade diesel! Dels från en sprucken returslang vid en spridare, men framförallt i ett av spridarrören, som det rotstat hål i! Jag tittade lite undrande på säljaren och frågade honom hur jag skall kunna köra hem 35 mil med det här, men fick inget bra svar. Jag föreslog att vi skulle göra en tillfällig lagning och de letade upp en bit slang och två buntband som vi satte runt spridarröret. Detta minskade sprutet till att "enbart" droppa lite.
Jag valde trots detta att köpa bilen. Nya spridarrör fanns hemma och D24-reggade 264:or växer ju inte på träd...
Överraskningen
Men dagen efter köpet gjorde jag en mindre rolig upptäckt. Det visade sig när jag sökte djupare på bilens registreringsnummer att den hade körts in på besiktning bara fem dagar innan jag köpte den, men blivit underkänd! Var hade den besiktigats? Varför hade inte säljaren nämnt något om det? Till bilen fanns inga besiktningsprotokoll...
När vi åkte och kollade på bilen mötte vi upp säljaren på Opus Bilprovning, som låg i närheten av där bilen stod. Kanske hade den besiktigats där? Jag ringde deras kundtjänst och mycket riktigt. Den hade besiktigats och blivit underkänd - med 9 st tvåor(!) Jag fick protokollet skickat till mig och kunde konstatera att här fanns att göra. Ett av felen var dieselläckaget i motorrummet! Killen som sålde den hade alltså kört igenom bilprovningen med detta! Gulligt av honom att inte nämna något av det här för mig.
Tanken var från början att HOC 779 ("Hooken") skulle bli ett kommande projekt och tills dess ställas in i garage i väntan på att mitt redan pågående 760-Dieselprojekt "Sudden" var avslutat. Men nu var ju Hooken redan besiktigad med tvåor och knappt två månade kvar att få den igenom en efterkontroll och jag tvingades ställa om och ändra min prioriteringslista. Jag såg det som ett jobb, en utmaning. Besiktningsprotokollet var min arbetsorder. Tänk om jag skulle lyckas fixa allt det här och få igenom den innan tiden gick ut (med risk för att Bilprovningen hittar ännu fler tvåor)? Jag bestämde mig för att ställa Sudden lite åt sidan och helt fokusera på detta nya projekt.
Senast redigerat av Loveless (12 november 2020)
0
0
0
0