Byte av främre kamrem, löprulle och vattenpumpKamremmen var egentligen inget som hindrade mig från att åka och besiktiga bilen, och en del kanske tycker att jag slösar bort värdefull tid åt att byta den innan jag fått bilen igenom en efterkontroll. Men även om risken för haveri troligtvis var liten ville jag inte köra en meter till med den här remmen.
Jag demonterade servoremmen och de båda fläktremmarna. Tog även bort ventilkåpan och öppnade främre kamremskåpan. Ställde motorn i ÖD (Övre Dödläge) genom att vrida så att pilen i sprängkåpan pekade på 0:an på svänghjulet. Ventilnockarna på 1:ans cylinder pekar då båda uppåt och jacket på insprutningspumpens drev hamnade i linje med skåran. Motorn var m.a.o. nu nollställd.
Med hjälp av verktyget vi byggt till Sudden (mitt andra D24-projekt) låste vi remskivan och lyckades med hjälp av 3/4 spärrhandtag, 6-kantig krafthylsa och förlängare få loss vevaxelbulten. Ni som läst min andra tråd vet att de oftast sitter riktigt hårt, och så var fallet även för den här motorn.
Egentligen skall man lossa bakre kamremmen först och sätta dit ett verktyg som låser kamaxeln innan man går vidare och lossar kamremmen. Men i det här fallet valde vi att inte byta bakre kamremmen just nu. Dels på grund av pressat med tid inför besiktningen, men också för att den såg fräsch ut. Istället lät vi bakre kamremmen sitta kvar, men satte ett mothåll och lossade på främre kamdrevet. Vi kontrollerade att kamnockarna på 1:ans cylinder fortfarande pekade rakt upp, att pilen på sprängkåpan fortfarande pekade på 0:an samt att jacket på insprutningspumpens drev låg i linje med skåran. Därefter lossade vi kamremmen, remskivan och kamremsdrevet på vevaxeln och gjorde ännu en kontroll att motorn fortfarande stod i ÖD.
Nya delar är alltid trevligt.
Den nya vattenpumpen!
Vattenpumpen och löprullen monterade. Jag gjorde även en kontroll av packboxen mot vevaxeln, men den såg bra ut och det syntes inga tecken på oljeläckage vid den.
Monterade och spände kamremmen. Säkerställde att motorn fortfarande stod i ÖD och spände sedan remmen. Drog åt pump och främre kamdrevet och gjorde en sista koll av ÖD.
Fick efter att jag gjort kamremsbytet tips från en om att det även är bra att byta kamremsdrevet på vevaxeln i samband med kamremsbyte, trots att den inte ingår i kamremssatsen. Detta för att den ibland drabbas av glapp och slitage, vilket i förlängningen skulle kunna leda till haveri. Jag skall nog ha det i åtanke framöver.
Monterade tillbaka remmarna. Dessa var i hyggligt skick, men tänker byta dem på sikt. Skönt att man har två fläktremmar på 200-serien i alla fall!
Byte av o-ring vid termostathusetI samband med kamremsbytet upptäckte jag ett mindre vattenläckage från nedre termostathuset (där termostaten sitter).
Jag monterade loss termostathuset, o-ringen och termostaten. O-ringen var i mycket dåligt skick. Men i övrigt såg kylkanalerna fräscha ut av det jag kunde se.
Hade en ny O-ring hemma, så jag gjorde rent och monterade tillbaka termostaten.