Tog fram dammsugaren för att få bort allt slipdamm.
Började med den nya reservhjulsbaljan, som skulle målas både invändigt och utvändigt.
Baljan målad med svart plåtfärg.
Penslade även skärmen mot motorrummet.
Senare kommer även ett tjockt lager underredsmassa att smetas på. Dessutom kommer innerskärmar att monteras.
Dammsugning av bakre golvet,
förargolvet...
...och kardantunneln.
Golvet på högersidan skulle även det behöva ses över på sikt. Men nu var det inte lång tid kvar innan besiktningstiden löpte ut. Jag gjorde endast rent och sprutade lite tunnflytande underredsmassa på de värsta ställena, för att undvika att rosten sprider sig allt för mycket innan jag tar tag i högersidan.
Skinande blankt
En ståltrissa till vinkelslipen är bland det bästa man kan ha om man vill få bort all rost innan man skall måla på med färg.
Och blankt, det blir det!
Även på den gamla plåten. Men se upp! De kan lätt slinta och det kan bli farligt. Använd alltid ögonskydd och håll vinkelslipen med två händer.
Då var golvet rengjort. Torkade även av med t-röd.
Målning med hammarlack
Nu var det dags att måla! Jag hade köpt mig en burk Hammerite. Denna är vad jag hört väldigt stark och hållbar och kan om man vill målas på direkt på rost. Tänkte att jag prövar den till golvet.
Började måla.
Färgen verkligen trängde in och det känns som att det blev ett bra, tjockt och slitstarkt lager.
Han mår bra, men sover just nu i sitt garage. Lite dåligt samvete över att jag inte fått så mycket tid till det projektet nu det senaste. Hooken samt att få min 744 TIC -86 av USA-modell besiktigad har tagit tid. Men nu när de sakerna är fixade kommer jag förhoppningsvis ha lite mer tid över.
Att inte göra något åt rutramen, när rutan ändå var ur och skulle bytas kändes fel. Gör man inget nu kommer det bara bli värre till nästa gång rutan skall bytas. Kanske måste man då byta hela ramen.
Så vi slipade rent...
...och började fylla igen hålen genom att punktsvetsa.
Så! Nu var det bara att slipa ner svetsningarna.
En "ny" ruta
Nu gällde det att hitta en ruta innan besiktningen. Eftersom projektet redan kostat en hel del fanns det inte budget för att köpa en helt ny ruta. Började leta efter en begagnad, men som ofta lyser annars ganska vanliga saker med sin frånvaro just när man behöver dem.
Till slut fick jag tag i den här rutan, som jag bytte med en kille mot en 740-ruta jag tagit ut ur en bil jag skrotat ner. Den rutan var egentligen tänkt till mitt andra projekt, Sudden. Men eftersom man knappt ser en 240 på skroten numera, samtidigt som det finns desto fler 700/900 med fina rutor bedömde jag det ändå som ett ok byte.
Rutan var inte perfekt, men åtminstone fri från sprickor. Dessvärre hade lamineringen släppt något i nederkant (där det är vitt). Vi gjorde rent den med avfettningsmedel och tog bort all gammal butyltejp.
Men med lister på skulle det vita knappt synas. I övrigt var rutan ok och man kan alltid byta den längre fram. Huvudsaken var att den skulle gå igenom en besiktning.
Eftersom en del torktid skulle krävas satte jag nu igång med att rengöra tygdetaljerna.
Började med att dammsuga säten och golvmattor.
Tog sedan ut dem och tvättade med såpa och varmt vatten...
...och spolade av med vattenslang.
Det tog ett par dagar för dem att torka och jag fick ta in dem på kvällen.
Men till sist var de både rena och torra!
Målning av plåtar & montering av stötdämpare
Passade även på att göra något åt de två rostiga plåtarna inne i kupén vid förarsidan, som jag tagit ut.
Slipade rent dem...
...och målade med hammarlack.
Sprayade även ett lager tunnflytande underredsmassa och penslade sedan på ett tjockt lager inne i hjulhuset vänster bak. Monterade samtidigt den nya stötdämparen jag köpt, som ersatte den gamla med dålig bussning.
Tack! Ja, jag blev väldigt nöjd. Det är en GTX-front som jag förvandlat till USA-front genom att byta de svarta plastbitarna nedtill mot reflexerna som en USA-front har. Kommer visa lite bilder på det längre fram. Vita blinkers är på väg med.
Då hade det blivit dags att lacka tröskeln. Jag vill börja med att säga att lack inte är min starka sida. Men jag bestämde mig i alla fall för att göra ett försök. Tanken var att tröskeln skall lackeras i bilens färg, som den är original. Jag köpte sandpapper och sprayburkar med grundfärg, lack i bilens färg (som jag fick färgkoden på från plåten i motorrummet) och klarlack. Är medveten om att spraylack inte blir lika bra som med färgspruta, men är som sagt ingen expert på lack och har aldrig lackat med spruta.
Började med att slipa tröskeln lite lätt med ett fint sandpapper så att färgen skulle kunna fästa. Torkade av med thinner och sprayade sedan på grundfärg.
Efter att ha målat på ett par lager med grundfärg och låtit denna torka ordentligt var det dags att spraya på bilens kopparmetallic-färg.
Målade på flera lager och lät sedan färgen torka ordentligt.
Medan färgen torkade passade jag även på att lägga på lite finspackel i skarven vid plåten mot den nya reservhjulsbaljan.
Spacklingen här handlade om att få till en jämn och fin yta inför lackeringen.
Dagen efter lade jag på flera tjocka lager med klarlack. Jag blev ganska nöjd med resultatet till en början, men hur hållbart skulle det bli? Tröskeln är ju trots allt en utsatt del som slits mycket av vägsalt, grus och när man går in och ur bilen...
Rostskydd inne i tröskeln
Efter att klarlacken torkat var det dags att rostskydda tröskeln inifrån. Eftersom den svetsats på plats fanns det ingen möjlighet att måla den på insidan innan montering. Färgen hade i så fall smält och runnit ner på svetsningarna. Positivt var dock att den, till skillnad från originaltröskeln var galvaniserad.
Jag tog fram rostskyddsmedlet jag skaffat för detta. Hade en spruta till kompressorn med en slang som man trycker in i de hål som finns för att kunna spruta rostskyddsmedel. Detta var bra att få gjort innan inredningen monterades, då den annars skulle riskera att bli kladdig.
Överföldigt rostskyddsmedel rann ut ur dräneringshålen jag gjort.
Nu har tröskeln fått sig ett ordentligt skydd invändigt som förhoppningsvis skall hålla rosten borta ett par år!
Målning av baljan
Passade även på att måla reservhjulsbaljan på utsidan.
kolla under min 745 idag, ofan det såg inte bra ut, rost i lite balkar o hjuhus o massor ytrost, ush. hela framvagn bestor av typ ytrost, kommer bliett riktigt långt projekt hehe
kolla under min 745 idag, ofan det såg inte bra ut, rost i lite balkar o hjuhus o massor ytrost, ush. hela framvagn bestor av typ ytrost, kommer bliett riktigt långt projekt hehe
Det blir en liten uppförsbacke i början, men har man väl kommit igång känns det alltid skönt att det går år rätt håll, d.v.s att det blir mindre rost på bilen. Och när du är klar har du en bil som rullar i många år framöver!
Fortsatte att slipa ner svetsningarna runt rutramen.
Började med 180-papper och gick ner till allt finare sandpapper.
D24:an sover under huven.
Nu var jag nöjd med slipningen.
Så vi gjorde rent ordentligt, täckte rutan med tidningspapper och maskerade listerna med tejp. Därefter började vi grundlacka med sprayburk.
Vi lade på flera lager grundfärg och lät färgen torka ordentligt.
Men en del mindre ojämnheter där man svetsat syntes och skulle behöva jämnas till med finspackel.
Spackling och sedan slipning igen.
Ännu en runda med spackling.
Slipade även ner och spacklade ytterligare vid plåten mot reservhjulsbaljan.
"Ny" framskärm
Eftersom framskärmen på vänster sida ändå var avplockad och behövde bytas passade jag på att skrapa rent ersättningsskärmen jag fått med. Den var i samma färg och i mycket bra skick för sin ålder, till skillnad från den som satt på, som hade stora hål lite varstans.
Jag gjorde rent den nya skärmen och lade sedan på ny underredsmassa invändigt.
När grundfärgen torkat var det dags att lägga på kopparmetallic-färgen.
Vi lade på ett tjockt lager runt ramen...
...och lade även på ett tjockt lager klarlack.
Montering av inredningen
Då var det dags att montera tillbaka inredningen. Jag började med bältesrullen.
Montering av gummilister.
På passagerar sidan hade jag som jag nämnt innan endast sprutat på lite tunnflytande rostskyddsmassa, för att undvika att rosten sprider sig. På sikt kommer även det golvet att svetsas!
Golvmattorna monterade!
Passade även på att byta lampor i mittkonsolen, vid bälteslåsen.
Lysande!
Montering av rutan
Vi torkade rent och lade på en bred rand med butyltejp längs rutramen.
Sedan satte vi rutan på plats! Rutlisterna fick vänta till efter besiktningen.
Montering av dörrar, framskärm och hjul
Vi hängde tillbaka dörrarna, den nya framskärmen och monterade även på en uppsättning med 240 turbo-fälgar.
Vi kopplade även in all el och åtgärdade det sista (och enklaste) felet, nr. 2. KÖRRIKTNINGSVISARE(4.4), BAK HÖGER, FEL FÄRG genom att montera en gul glödlampa. De tidigare gula blinkersglasen bak hade blivit så blekta att de blivit vita. xD
Nu var Hooken äntligen klar för besiktning! Skulle den gå igenom, tro?
Fredagen den 1 mars (exakt en vecka innan sista dagen för efterkontroll) rullade jag in Hooken hos Besikta bilprovning i Kungsbacka. Resultatet ser ni ovan, den blev godkänd på alla punkter. Killen som besiktade den tyckte lagningarna såg bra ut. Den blev godkänd till 2021-01-31.
Hemma efter besiktningen.
Roadtrip
Någon vecka senare åkte jag och en kompis mot Örebro för att titta på en 740 Diesel han eventuellt tänkte köpa. Detta var ett bra sätt att testa Hooken och dess D24, som tog oss över 60 mil den dagen utan problem.
Bränsleförbrukningen för den resan mätte vi senare upp till 0,74 l/mil. Och då var vi ändå två personer och hade massor av verktyg och packning med oss. Tycker det är rätt bra för en gammal D24!