And then there was... an oil-pressure gauge!!! Monterade en Volvo original VDO-oljetrycksmätare i bilen! Eftersom Hooken har gamla brädan utan platser för extramätare fick jag prova en lite udda lösning...
...vad tycks om den här placeringen av mätaren? Infälld i brädan, ovanför klockan!
Idén fick jag när jag läste en artikel på motormagasinet Klassikers hemsida. De hade med några bilder på P.G Gyllenhammars 240 Turbo av 79/80-års modell som nu finns på Volvo-museet i den nyöppnade 240-utställningen (var där med Grunden1700 från Garaget och två till i helgen). Eftersom det rörde sig om en förserie bil, innan turbon kom -81 (samtidigt som nya brädan) fick man hitta en annan placering för laddtrycksmätaren. Man valde att fälla in den i brädan.
Men en laddtrycksmätare är inget för en sugdiesel!
Istället var jag sugen på en oljetrycksmätare. Motorn kom ju från en 240 D6 -84 och jag hade tidigt noterat att den måste ha haft en sådan tidigare i sitt liv.
Den hade nämligen givaren för oljetrycksmätare! Denna har två kontakter, en till oljetrycksmätaren och en till oljetryckslampan i instrumentpanelen. Nu var endast den sistnämnda ansluten.
Bytte till mig en oljetrycksmätare av en bekant. Det finns två sorter, en som visar 1-3 bar och en som visar 1-5 bar. Det här var den sistnämnda och jag hoppades på att det var rätt givare som satt i blocket (och att den fungerade).
Det fanns lite mindre repor på mätaren, men annars var den fin.
Jag anslöt några kablar och testade den. Det var ganska simpelt, allt som behövdes var plus, minus och en kabel till givaren. Den fungerade! Oljetrycket visade 5 bar på tomgång, men sjönk till 3 bar när motorn blivit varm. Vid gaspådrag visade den alltid 5 bar, d.v.s. max. Om jag förstått det rätt är detta normala värden och jag har antagligen rätt givare.
Om jag har fel så rätta mig gärna.
Då var det dags att göra slag i saken! Jag lånade ett 50mm dosborr från en kompis. Extramätarna är ju ca 52mm, så det borde bli lagom.
Kan även nämna att jag funderade på konsolen för tre extra mätare som monteras ovanpå instrumentbrädan, genom högtalargallret i mitten. Denna är dock otroligt sällsynt och man får ge åtskilliga tusenlappar för en sådan om man ens hittar den. En nyproducerad variant gjord med 3D-printer har nyligen kommit, men den ligger tyvärr nästan lika högt i pris...
Point of no returnMätte ut mitten på brädan och började borra. Nu var det verkligen för sent om man skulle ändra sig och jag höll tummarna för att det skulle gå bra. I och för sig var inte brädan felfri (notera sprickorna till vänster), men det är ändå segt att tvingas byta hela brädan om det skulle gå åt skogen!
Men de som känner mig vet att jag ofta kommit framåt just genom att våga testa nya idéer och ta risker.
Hittills gick det bra. Men bakom skumgummit dolde sig plåt, som dessutom var veckad i ovankant!
Dosborret orkade inte borra genom plåten, så jag fick ta till vanliga borr och en polygrip...
...men det gick bra och till slut var hålet tillräckligt stort för att få igenom en 52mm mätare. Förvisso lossade lite av galonen runt kanten, men det gick att limma i efterhand.
Jag började nu med att koppla in elen. Använde mig av öppningsbara Wago, som egentligen är avsedda för elinstallationer i hus. En plint för plus, en för minus och en för plus till instrumentbelysning!
Tanken var att det skall bli enkelt att koppla in fler mätare lite längre fram. För det får ju faktiskt plats två till.
Sådär!
Bakgrundsbelysningen inkopplad.
Trädde in kablarna i hålet och limmade tillbaka bitarna som lossnat runt kanten.
Mätaren på plats.
Oljetrycket ligger på strax under 3 bar på tomgång vid varm motor. Funderar på att göra en kant med svart sikaflex runt mätaren, så att det blir en jämn och fin kant.
Instrumenten by night.
Det var allt för den här gången!