Fick felkod p1334 och 1312. Som jag förstått det så är det tändkasset och är bytt men koden kom idag igen Kan även tillägga att när jag kör på starten låter det konstigt. Som om kolven slår eller att ett tändstift skulle vara löst.är dock kollat. Så fort bilen startar går den Hur fint som helst på tomgång. Några förslag?? https://youtu.be/q8LBEccC2CM
Fick felkod p1334 och 1312. Som jag förstått det så är det tändkasset och är bytt men koden kom idag igen Kan även tillägga att när jag kör på starten låter det konstigt. Som om kolven slår eller att ett tändstift skulle vara löst.är dock kollat. Så fort bilen startar går den Hur fint som helst på tomgång. Några förslag??
Ny tändkasset? Begagnad tändkasset trasig? Original eller pirat? Nya tändstift i samband med bytet?
Detta kan vara några exempel på varför den fortfarande kommer.
Måste vara Saab orginal tändkasset och Ngk stift som alltid ska bytas i samband med byte av tändkasset.
Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Fick felkod p1334 och 1312. Som jag förstått det så är det tändkasset och är bytt men koden kom idag igen Kan även tillägga att när jag kör på starten låter det konstigt. Som om kolven slår eller att ett tändstift skulle vara löst.är dock kollat. Så fort bilen startar går den Hur fint som helst på tomgång. Några förslag??
Ny tändkasset? Begagnad tändkasset trasig? Original eller pirat? Nya tändstift i samband med bytet?
Detta kan vara några exempel på varför den fortfarande kommer.
Måste vara Saab orginal tändkasset och Ngk stift som alltid ska bytas i samband med byte av tändkasset.
Testat med tre stycken tändkasseten 1 pirat och två 3.7c Stiften är av rätt sort och var gråaktiga och såg bra ut.men inte bytade Kan tillägga att Ang ljudet så låter den även lite skumt vid gaspådrag Men för ett par dagar sedan gick den som en klocka både vid start och körning. För att få det konstiga ljudet dagen efter igen Bilen drar ingen olja så tror inte på kolvringar Kopplade in laddtrycksmätare i helgen med och då står den på minus 7 på tomgång och gasar man kraftigt så går den upp till 0,5. Kan det stämma?? Är en 2,3 2004
Fick felkod p1334 och 1312. Som jag förstått det så är det tändkasset och är bytt men koden kom idag igen Kan även tillägga att när jag kör på starten låter det konstigt. Som om kolven slår eller att ett tändstift skulle vara löst.är dock kollat. Så fort bilen startar går den Hur fint som helst på tomgång. Några förslag??
Ny tändkasset? Begagnad tändkasset trasig? Original eller pirat? Nya tändstift i samband med bytet?
Detta kan vara några exempel på varför den fortfarande kommer.
Måste vara Saab orginal tändkasset och Ngk stift som alltid ska bytas i samband med byte av tändkasset.
Testat med tre stycken tändkasseten 1 pirat och två 3.7c Driften är av rätt sort och var gråaktiga och såg bra ut. Kan tillägga att Ang ljudet så låter den även lite skumt vid gaspådrag Men för ett par dagar sedan gick den som en klocka både vid start och körning. För att få det konstiga ljudet dagen efter igen Kopplade in laddtrycksmätare i helgen med och då står den på minus 7 på tomgång och gasar man kraftigt så går den upp till 0,5. Kan det stämma?? Är en 2,3 2004
Ja det kan stämma
Men jag skulle prova med nya stift för det kan ge felkod med. Dock är 3,7 c begande kassetter vet du om de funkar som dom ska? Alltså inte ger felkoder?
Skulle försöka få tag på en 3,7e vilket är den senaste
Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Ny tändkasset? Begagnad tändkasset trasig? Original eller pirat? Nya tändstift i samband med bytet?
Detta kan vara några exempel på varför den fortfarande kommer.
Måste vara Saab orginal tändkasset och Ngk stift som alltid ska bytas i samband med byte av tändkasset.
Testat med tre stycken tändkasseten 1 pirat och två 3.7c Driften är av rätt sort och var gråaktiga och såg bra ut. Kan tillägga att Ang ljudet så låter den även lite skumt vid gaspådrag Men för ett par dagar sedan gick den som en klocka både vid start och körning. För att få det konstiga ljudet dagen efter igen Kopplade in laddtrycksmätare i helgen med och då står den på minus 7 på tomgång och gasar man kraftigt så går den upp till 0,5. Kan det stämma?? Är en 2,3 2004
Ja det kan stämma
Men jag skulle prova med nya stift för det kan ge felkod med. Dock är 3,7 c begande kassetter vet du om de funkar som dom ska? Alltså inte ger felkoder?
Skulle försöka få tag på en 3,7e vilket är den senaste
Vet att den ena kassetter fungerar som den ska då den satt i min gamla 9-3a Hade även en 3,6 som jag testade men då skakade bilen som om den gick på 3 cylindrar så den borde vara kass Stiften blir nästa att byta. Ljudet kan kanske ha med att ett stift är dåligt ju fast den går fint annars ju. Får bli helgens projekt.
Har nu bytat till nya stift också så får vi se om den blir bra. Men den låter fortfarande som om man startar en gammal lastbil. Så fort den startat så får den fint men just vid startögonblicket så knackar den som en diesel. Mycket irriterande
Har nu bytat till nya stift också så får vi se om den blir bra. Men den låter fortfarande som om man startar en gammal lastbil. Så fort den startat så får den fint men just vid startögonblicket så knackar den som en diesel. Mycket irriterande
Ljudet kan vara en del ventilerna brukar det kunna vara, men en koll på oljan kan lösa det. Hur länge sen byttes den? Dåligt med olja kvar?
Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Har nu bytat till nya stift också så får vi se om den blir bra. Men den låter fortfarande som om man startar en gammal lastbil. Så fort den startat så får den fint men just vid startögonblicket så knackar den som en diesel. Mycket irriterande
Ljudet kan vara en del ventilerna brukar det kunna vara, men en koll på oljan kan lösa det. Hur länge sen byttes den? Dåligt med olja kvar?
Oljan bytes för en månad sedan Stickan är full så den drar ingen olja. Skumma var att häromdagen var ljudet försvunnet för att komma tillbaka dagen efter
Har nu bytat till nya stift också så får vi se om den blir bra. Men den låter fortfarande som om man startar en gammal lastbil. Så fort den startat så får den fint men just vid startögonblicket så knackar den som en diesel. Mycket irriterande
Ljudet kan vara en del ventilerna brukar det kunna vara, men en koll på oljan kan lösa det. Hur länge sen byttes den? Dåligt med olja kvar?
Oljan bytes för en månad sedan Stickan är full så den drar ingen olja. Skumma var att häromdagen var ljudet försvunnet för att komma tillbaka dagen efter
Ja det ljudet har inget med stiften att göra. Men eftersom den misstänker i startögonblicket felkoderna innebär det så kan det vara så enkelt att ljudet du är att den går på för några cylindrar.
Annars är det nåt med ventilerna lyftarna kan även vara kjedjan men då bör ljudet vara kvar anser jag.
Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Ljudet kan vara en del ventilerna brukar det kunna vara, men en koll på oljan kan lösa det. Hur länge sen byttes den? Dåligt med olja kvar?
Oljan bytes för en månad sedan Stickan är full så den drar ingen olja. Skumma var att häromdagen var ljudet försvunnet för att komma tillbaka dagen efter
Ja det ljudet har inget med stiften att göra. Men eftersom den misstänker i startögonblicket felkoderna innebär det så kan det vara så enkelt att ljudet du är att den går på för några cylindrar.
Annars är det nåt med ventilerna lyftarna kan även vara kjedjan men då bör ljudet vara kvar anser jag.
Får väl plocka av ventilkåpan och titta Hur det ser ut där under.
Fick felkod p1334 och 1312. Som jag förstått det så är det tändkasset och är bytt men koden kom idag igen Kan även tillägga att när jag kör på starten låter det konstigt. Som om kolven slår eller att ett tändstift skulle vara löst.är dock kollat. Så fort bilen startar går den Hur fint som helst på tomgång. Några förslag??
Ta ner tråget å gör rent silen å pumpen samt ta bort kedjespännaren å gör rent. Tror att motorn inte orkar bygga ok oljetryck
Ok är det svår operation?? Skumma är att så fort den startat går den fint ju.
Ingen svår operation, finns videos på tuben hur man gör om man är osäker. Är ju när du drar runt på startmotorn så ska den bygga oljetryck innan motorn går igång och om det är för lågt så brukar det låta så.
Ta ner tråget å gör rent silen å pumpen samt ta bort kedjespännaren å gör rent. Tror att motorn inte orkar bygga ok oljetryck
Ok är det svår operation?? Skumma är att så fort den startat går den fint ju.
Ingen svår operation, finns videos på tuben hur man gör om man är osäker. Är ju när du drar runt på startmotorn så ska den bygga oljetryck innan motorn går igång och om det är för lågt så brukar det låta så.
Ok då är jag med sen när bilen startar så är där ändå ok med tryck?? Eftersom oljetryclslampan aldrig lyst . Konstiga är att häromdagen fick den som en klocka ett tag.inget oljud på starten alls. Plockade av ventilkåpan i natt och det såg ut såhär. https://youtu.be/rCUhAONX0sE
Du har koks bildning vid tryckare å på andra ställen och med tanke på det så äre nog så på silen också. Kan ju varit så just vid det ögonblicket när motorn gick bra att det släppte förbi nog med olja.
Du har koks bildning vid tryckare å på andra ställen och med tanke på det så äre nog så på silen också. Kan ju varit så just vid det ögonblicket när motorn gick bra att det släppte förbi nog med olja.
Du har koks bildning vid tryckare å på andra ställen och med tanke på det så äre nog så på silen också. Kan ju varit så just vid det ögonblicket när motorn gick bra att det släppte förbi nog med olja.
En lite fråga. Det kan inte bero på att det är Biltemas oljefilter som sitter på??
Bilen går ju fint och så länge den gör det hade jag inte varit inne och skruvat i den. Det är då saker som fungerat länge börjar gå sönder.
Okej håller med dig till viss del. Nu började motorlampan lysa igen och har prövat 4st tändkassetter varav 2st som jag vet är okej. Stiften är nya. Tror att ljudet har med dessa felkoder att göra. Vad kan mer ge dessa felkoder?? Kan igensatt sil ge dessa felkoder?? Jag tror på något med tändningen