12 april 2019
Trådstartare
Har haft ögonen öppna nu under årets första kvartal efter en schysst sommarkärra, sneglat på Audi R8 V8, BMW M5 F10 och även BMW M4. Noterade att försäkringen för dessa bilar låg mellan 1100-1700kr/mån på mig, helförsäkring, 32 år bor i Gävle i bostadsrätt.
I söndags lyckades jag sälja iväg min vinterbil och har nu på allvar börjat kolla efter ny bil, hade några objekt som jag har bevakning på bland annat en M6 samt en R8. Gjorde en dubbelkoll på försäkringen på dessa och såg nu att M6:an numera kostar mig 3800kr/mån och R8:an strax över 2000kr/mån. Kikade på Trygghansa samt ICAFörsäkring, mer än dubbla på M6:an och nästan densamma för R8:an. Hade en 2010 C63 AMG försäkrad hos Trygghansa förra sommaren, den kostade mig då 1000kr/mån, kollade upp samma bil nu och då ligger premien på 2400kr/mån, på exakt samma bil!! Jag har haft körkort sedan 18 års ålder, aldrig varit vållande av någon krock eller annat som skulle kunna påverka min premie. Bor på samma adress som förra sommaren, enda skillnaden är att jag är 1 år äldre. Bad även en vän kolla försäkringskostnaden på sitt personnummer, samma där, skyhöga försäkringspremier...
Jag har nu suttit och scrollat igenom blocket och kollat sportbilar i 350-550.000kr klassen och ser samma trend på i princip samtliga bilar, en 100-150% kostnadsökning. Enda "sportbilen" jag kunde hitta som låg rimligt i pris var en gammal Aston Martin Vantage 380hk för 400.000kr, den gick på 950kr/mån.
Jag har ringt Trygghansa och frågad om det har skett någon generell höjning på premien för sportbilar nu senaste månaden men dom kände inte till något sådant. Dom kunde heller inte förklara höjningen från 1000kr/mån till 2400kr/mån på min tidigare ägda AMG.
Fortsätter försäkringspremien att se ut såhär för sportbilar i denna prisklass så lär vi nog se ett hyfsat dropp i inköpsprispris inom en snar framtid. Kan numera inte hitta en enda BMW M5 F10 som ligger under 3800kr/mån i försäkringspremie! Har även provat angett min 66 årige faders personnummer, han får betala 2800kr/mån för M5:an!!
Är det något jag har missat här, har regeringens nya budget för 2019 påverkat försäkringspremien? Har försäkringsbolaget gått ihop och bildat kartell för att pressa upp priserna på sportbilar?
Blev mycket text här men börjar befara att det blir en billös sommar i år!