Finns ditt fenomen/problem endast på tomgång?
Jag har märkt ett liknande fenomen.
Har för vana att alltid sänka ner rutorna, som har elhissar, när jag parkerar i (mitt eget) garage.
Detta för att ventilera bilen och avlägsna "hundlukten".
Då jag backar ut brukar jag köra upp rutorna samtidigt.
Märker då, av ljusbilden på väggen framför bilen, att belysningen blir betydligt starkare när rutorna är uppe och jag släpper rutknapparna.
Tror inte ditt fenomen/problem är ovanligt.
Spänningen sjunker alltid något när du på lågt varvtal belastar elsystemet.
Håller du lite varv på motorn så borde inte fenomenet märkas.
Och du, fenomenet är inte avhängigt batteriet eller dess laddningstillstånd.
Så fort motorn driver generatorn så övertar den senare ansvaret för att hålla spänningen uppe - såvida du inte tar ut mer ström än vad generatorn kan prestera.
Vid t ex elvinschning tvingas man höja motorvarvtalet för att strömmen ska räcka till.
Eftersom nyare bilar varken har voltmeter eller ampéremeter så kan du köpa en voltmeter som du ansluter till ciggtänduttaget.
Av den framgår tydligt sambandet mellan spänningen vid olika varvtal och belastningen på elsystemet.
Vilospänningen bör vara runt 12½ volt men inte över cirka 14½ volt vid max laddning = motorvarvtal över drygt 1.500 rpm.