Nu kommer svaret på , Den borde funka bra på bana.
Ja den funkar bra på bana, redan som original. Den enda som avviker är ju nya fälgar och däck.
Michelin Pilot Sport 4 S ska ju vara riktigt bra sägs det. Det kändes riktigt bra.
Jag åkte ner till Bug Run fredag morgon. Första dagen de har öppet med bankörning.
Han precis fram i tid. Lite kö vid Entré sen liten säkerhetskontroll av bilen inför bankörning,
Fukthalten i bromsvätska kontrolleras (<2%) och blinkers o bromsljus mm.
Sen körde jag in o parkerade i depå o sen direkt till förarmötet.
12:15 startar Bankörning.
Första passet var man ju lite ringrostig och nervös hur bilen ska funka.
Körde inte alls 2018 pga ryggproblem.
Jag har ju bara kört på Mantorp en gång tidigare. På Bug Run 2015 med min Golf4 R32.
Då var jag ju nybörjare. Andra gången jag körde bana då.
Nu behövdes några varv för det skulle gå skapligt. Kändes inte som 4år emellan.
Golfen vilar lite, släpper ut värmen.
Första passet kördes på torr asfalt. 10varv. Sen regnade det lite så då käkade jag lunch i restaurangen.
Andra passet ut på blöt asfalt. Går väl bra man har ju 4wd. Efter 2 varv blinkade det till på instrumentavlan. Ja just jäklar måste stänga av esc. (Elektronisk Stabilitets Control) Har man den på eldar man bromsar efter ett tag. Esc bromsar o försöker justera riktningen på bilen. Körde in i depå och gjorde en långtryck, typ 5sek så var den avstängd. Blev bara 5 varv. Ovant att köra och köra i regn.
Efter andra passet vräkte det ned. Åskade o blixtrade så banan stängdes eftersom det var mkt vatten på banan. Stängd runt 1,5t.
Ni ser knappt skogen för det regnar som tusan.
Sen blev det ett tredje pass som startade lite före 16.
Det var helt klart det roligaste. Upptäckte att jag höll samma tempo som en Vento VR6 Turbo. Vi körde 5-6 varv och hade samma avstånd mellan oss. Varierade lite såklart. Jag låg bakom, kunde nog köra om på långa rakan men var så kul att ligga bakom o försöka hålla samma fart som honom. Var upp i 180 då släppte jag gasen o rullade lite innan bromsning. Kände ABS pumpande i bromspedalen. Blött och halt. Jag vet att det är en mkt van förare som kört mkt i många år på Mantorp. Så var väldigt roligt att hänga på honom.
Hornen började växa ut lite kände jag. Kör han så fort i den kurvan på R-däck borde det väl funka för mig på Michelin 4 S som ju är riktigt bra i vått. R-däck är ju sämre i vått sägs det.
Så gick in i startkurvan lite snabbare än förra varvet. Då blev det spännade, släppte lite bak 2-3 gånger genom kurvan. Men gick fint ändå, jag kände var gränsen var i alla fall.
När jag kollar min app Race Chrono i mobilen ser jag 5varv som ligger inom 1,5 sekunder.
De 2 sista varven skilde en 1/100 del. Totalt 7varv och ett avkylningsvarv. Det blir det alltid för att få ner tempen lite på bromsarna.
Pratade lite med honom efteråt. Han bor nära Mantorp o Vento åker trailer dit såg jag tidigare.
Ca 300hk med turbo o han kör så ofta han kan tyckte jag han sa.
Hade det varit torrt undrar jag om jag hade hängt på....
Blev ett fjärde pass precis innan 17 då banan stängs för dagen. Blev 7 varv då med.
En hel del bilar ute då, sista chansen typ. Både snabbare och långsammare än mig.
Att åka dit på fredagen tyckte jag var lyckat. Inte så mkt folk. Mkt nyare bilar, Mk7 R & Gti.
Bra körning, blev drygt 10mil bankörning.
Bensinförbrukning enligt färddatorn vid bankörning 2,6L milen.
Ett varv på Mantorp Park mäter 3106meter.
Dagens bästa tid 1:45 för de som undrar. Inga snabba tider det vet jag. Men kul ändå.
Golfen kändes väldigt neutral i sitt uppträdande. Lite understyrt i vått.
Han ju bara provköra lite innan regnet kom.
Film kommer.....