Besök hos Rolf Lundblad!Äntligen var det dags att ett proffs får titta till bilen. Jag har aldrig haft någon att fråga, eller som kollat på bilen eller något jag gjort. Förutom här då.
Och som sagt har jag inte tillräcklig kunskap för att få till justeringen av tändning/förgasare.
Rolf, som haft egen bilverkstad i 52 år(varav denna lokal i över 30 år) kunde en hel del, och hade såklart alla rätta verktyg och hjälpmedel.
Tex 80-talets version av OBD-läsare
Den här stora manicken lästa av allt man kan tänka sig behöva! Tändning, CO, HC m.m
Kuriosa är att den vi använde räckte inte, utan han hade hittat en annan på annons som han inte kunde motstå att slå till på! Så det står en likadan i andra hörnet

![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-7b26de9b417028dff5d3e29a9139e9c6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e439bd99bbe96d5e46e01ba0e4bc11ab.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-238317cb367ef33a89175bec3ed175ae.jpg]()
Vi struntade i ventiljustering, då den hade behövt kallna för att det skulle vara möjligt, jag får försöka mig på det en annan gång!
Han började då laborera med att justera tändning och alla olika skruvar på förgasaren. Jag hade tydligen ställt tändningen 11 grader fel, så det var ju inte optimalt

Det byttes även högfartsventil, då den gamla gav för lite bränsle.
Han har ju självklart även en landsvägssimulator, så det var möjligt att kika på hur den går vid olika varvtal på ett bättre sätt.

Efter nån timme kände han sig nöjd! Såhär blev motordatan:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-76e02094af7f0588aa7be18cfc450164.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-299ddb29bec7075ac98112b9aabe509a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-56ec3643f4b21ee30d8e8227b6339511.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a585ddef4b0fb1662fc36b1acf35abb0.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-cff477a538e637ad78871fd655950290.jpg]()
Självklart nöjde vi oss inte där. Han ställde en oemotståndlig fråga. "Ska vi bänka den?" Livrädd för att nåt ska gå sönder svarar jag, "SJÄLVKLART!"

Jag tror jag aldrig nånsin varvat över 4500 varv, och nu ska vi upp på över 6000? Efter att JAG öppnat motorn. Livrädd var i underkant

Menmen, det finns ju fler motorer, och det hade ju varit väldigt kul att se hur den presterar!

Nåväl, testet gjordes 3 gånger, och på trean stoppade han vid 6000 varv och över 140 km/h. Lät rätt mysigt i den lilla lokalen

"Självklart" gick allt galant och jag kunde pusta ut! Men resultatet kanske inte var så väldans kul. Original har denna 1.2 Liters motor 60 hästkrafter. Dock troligtvis på 100 oktan bensin och nu råkade jag ha 95 oktan. Men bänkningen visade 44.5 hästkrafter.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-780e15785b8ca6a3a8b36de24f18304c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-41da6e4ec5132ab33747d3c1cf6c46f9.jpg]()
Det är ju inte tanken att den ska köras fort, eller accelerera fort så det gör absolut ingenting!
Är nog vanligt att motorer tappar några hästar efter 42 år

I helhet är jag enormt nöjd med besöket, och kan rekommendera alla med lite äldre bilar att besöka Rolf Lundblads motor i Rågsved om man behöver hjälp!

Efter detta gick bilen fantastiskt bra över hela registret, och startar även fort vid kallstart. Jag är supernöjd!!
Ännu en rolig bild, detta satt tidigare på en bensinmacken i närheten
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-12e9a138d17c53555ed559d8aac945b4.jpg]()
Ett annat litet problem jag haft är att sista delen av avgassystemet hoppar av kroken hela tiden, vilket gjorde att det vibrera mot karossen.
Löste det lite enkelt och snabbt med att borra ett litet hål, och ta en alldeles för kort bit ståltråd som låspinne

Får se hur länge det håller innan jag måste dit med en ny längre bit ståltråd

![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-94a8ab0231076931e07c72d291cd9df3.jpg]()