Del 2 - Motorlyft, rengöring & isärplockHade planerat att göra detta på söndag, men jag kunde inte hålla mig, så jag åkte idag istället!
Hade lite småsaker kvar innan jag kunde lyfta motorn.
Lossade växelspaken, och tömde växellådsoljan, var inte så mycket olja kvar direkt...
Efter mycket bra tips av Mikko_ så slipade jag ner ringnyckeln, och då gick det plättlätt!
Sen var det dags för lyftet! Vi fäste sling igenom motorfästena, vi tyckte det kändes bäst! Finns säkert bättre sätt, men detta funkade fint!
Lyftet gick jättelätt! Vi behövde ta bort oljefilterfästet för att komma förbi rattstången, annars var det ingenting som stökade!
Tog sedan av växellådan från motorn och la den vid sidan.
Nu skulle vi försöka få upp den på motorstativ, men där gick det kasst!
Normalt brukar man fästa motorstativet i växellådsfästena, men dessa var M8, så det kändes inte alls tillräckligt starkt.. Någon som har några tips? Hade varit guld att få upp den i stativ..
Nu blev det istället att jag ställde motorfästen på lekablock, men det gör ju att jag inte kommer åt undertill
Lossade sedan tryckplatta, koppling och svänghjulet, för att komma åt och sedan kunna byta packboxen.
Tog sedan och rengjorde lite snabbt!
Ska nog försöka få bort all ingrodd olja oxå..
Före
Efter
Lossa ventilkåpan och kikade
En snabb titt på lådan också, och tyvärr är det mycket glapp i axeln, vet inte om man kan ge sig på det själv eller om det är ny låda som gäller... Eller om man lever med det..
Såhär ser det ut i bilen nu
Skulle behöva hjälp med ett par frågor jag har:
(Detta löste jag själv, varför fråga innan man testar...?)1. Behöver få ur startmotorn(ska renovera den). Men motorvärmaren är ivägen, hur sitter den fast? Hur får jag ut den? Bara dra? Lyckades naturligtvis inte ta någon bild på den...
2. Hur får jag upp motorn i stativ? Någon som gjort detta förr? Alla tips uppskattas!
3. Nåt bra tips för att plugga hål när man tvättar av motorn? Tex Tändstift, Kylhål, oljehål..
Och även, hur får jag bort intorkad olja lättast? Stålborste gick men tog tid..
4. Vad mer bör jag lossa och göra rent/byta packingar på?
Ser kopplingen osv ok ut?
Nu tar jag lördagkväll och en stor stark! Ha de fint!
Mvh