3193
Sök

Opel Kadett C "Originalaren"

Originalrenovering av norrlandskörd Opel Kadett C som behöver lite kärlek!

185 866 Visningar
Projektet avslutat 5 september 2022
556 Inlägg
30 juni 2019
Trådstartare
#101
Del 5 - Fortsättning Lackering

Startade dagen med att försöka mig på att få ut det riktigt sopsluta nållagret till vevaxeln.
Har sett videos på hur folk använder bröd för att trycka ur dessa lager, istället för fancy specialverktyg, så jag gav det ett försök! Tog ca 1 brödskiva och 3 minuter så var det ute! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4e9852fd11e3e1f93030d0ffbd8beff0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-11ee6d6d85f27c03c1944c159357453d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5d7501dfc64a66ea5f47fbc20bd4e4ea.jpg

Fortsatte med att ta av kedjespännaren, kedjan och kugghjulen, för att sedan ta av hela plattan, för att kunna byta packningen bakom! smile
Lyckades inte ta nån bild när "plattan" var avtagen.. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ab24e4293a57c17a1eec21d37f5a4ac5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b82b53dc62a9f47cc16d7bdddeab5bbf.jpg

Tänkte sen att jag skulle lackera motorblocket! Äntligen! big_smile
Men, hade bestämt mig för att ta bort toppen först, sagt och gjort! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e42f727ce81e91122a56fcdff8926969.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-0f480b209a81d4edea16ba86d42f3593.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b87a111d5778c5b19e2f2726fc2b4397.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1e35f1440f3e17430400cd75a27357ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6990ed09ae2d94b25b3fd99035f07c30.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5326dbaccf12d8f0b0a9d8bd9e86c82e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-51d12cdf5adcb09b4574378ce0b868ad.jpg
Vad tycker ni? Ser allt ok ut, eller är nåt slitet? hmm

Såhär står jag i solen o tvättar o skruvar topplock wink Ryggen är rödare än blocket..
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1f359a7d8c029bc9de10a6ab6d60a60e.jpg
Efter att blocket blev maskat så blev det lite färg! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-cf619865ef504a8fbb93549d62cf0ebf.jpg

Växellådan och toppen fick också lite färg smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-3caab43e40ca7775649ac09b0d3e477e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e56fe7de328b669f5fab362bfd9d6694.jpg

Nu får allt härda till nästa helg! Då står det montage på listan, ska bli riktigt skojj! smile

Ha de!

Mvh

Hobbymekaniker
470 Inlägg
1 juli 2019
#102
Oljetrågspackningen har jag aldrig stött på patrull med på dessa.. så de var lite skumt hmm Du får inte på den så att du kan dra i alla skruvar med 1-2 varv bara innan du drar fast dom ordentligt heller?

Ang. toppen tycker jag allt ser normalt ut. Inslipning av ventiler skadar inte när allt ändå är isär! Har den körts med blyersättning för sällan kan du ha slitna säten och de blir bättre av en inslipning, är dom för slitna kan du behöva Mira dom dock. Hade dom vart så dåliga att dom behöver bytas hade motorn gått helkasst smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

556 Inlägg
1 juli 2019
Trådstartare
#103
Cassius skrev:
Oljetrågspackningen har jag aldrig stött på patrull med på dessa.. så de var lite skumt hmm Du får inte på den så att du kan dra i alla skruvar med 1-2 varv bara innan du drar fast dom ordentligt heller?

Ang. toppen tycker jag allt ser normalt ut. Inslipning av ventiler skadar inte när allt ändå är isär! Har den körts med blyersättning för sällan kan du ha slitna säten och de blir bättre av en inslipning, är dom för slitna kan du behöva Mira dom dock. Hade dom vart så dåliga att dom behöver bytas hade motorn gått helkasst smile

Hmm, bultarna var rätt korta, får bara bultar på ena sidan. Testade sätta i en på ena sidan, för att sedan trycka ner den andra, men det var helt stumt. Det känns som bitarna över vevaxeln är boven, det är där det tar i. hmm Vet inte hur jag ska lösa det. Om man ska skära av nån mm i tjocklek kanske?

Skönt allt ser normalt ut big_smile
Hade det inte varit lite tidspress inför sommarens slut så hade jag helt klart passat på o slipa in lite, men nu tror jag det får va! smile (tyvärr)

Hobbymekaniker
470 Inlägg
2 juli 2019
#104
De hjälper inte att knacka in packningen på trågsidan först och smeta lite packningsklister i 90 graders vinklarna vid veven och prova så? Kan va att den är trång i spåret.

Kan ibland hjälpa att smörja korken med lite motorolja också.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

556 Inlägg
2 juli 2019
Trådstartare
#105
Cassius skrev:
De hjälper inte att knacka in packningen på trågsidan först och smeta lite packningsklister i 90 graders vinklarna vid veven och prova så? Kan va att den är trång i spåret.

Kan ibland hjälpa att smörja korken med lite motorolja också.

Det får jag testa! Silikonpackning la jag i 90 graderna, enligt handboken jag köpt wink

556 Inlägg
3 juli 2019
Trådstartare
#106
Nu har jag beställt spacers! Blev för enkelhetens skull 30mm runtom, så jag slipper kapa i navbultarna.
Tror det kommer bli fint! big_smile

556 Inlägg
7 juli 2019
Trådstartare
#107
Del 6 - Ihopsättning av Motorn

Dags för det roliga i det hela! big_smile
Efter x antal timmar med stålborste, bromsrengöring och papper är det äntligen dags att få montera ihop denna lilla snurra! smile

Det skall sägas att denna renovering är min första någonsin, och målet är verkligen inget utställningsskick, utan målet har varit att rengöra och snygga till o få det att se hyffsat ut! smile

Kom till garaget och drog av maskeringen, ser fint ut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-362aeb20e3cf4dbb8853310e51225d06.jpg
(Sneakpeak till höger.. oups!)
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-86ab38fbc43baaf0b3fc2d66cb7423a5.jpg
På med toppen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2d023f0bbef2d8216ce3ce47c952e5df.jpg
... insug och vattenpump...
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b76788226810234577e5db367aa10d44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4a02b7455ff6f03464b52219a65ca04c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6f01cd0fc178bcf98ee149b4127088cd.jpg

Oljetråget, denna gång gick det bättre! Fick modifiera korkpackningen lite, så passade det! La såklart även packningsmassa i skarvarna. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-bb85899937b20e2bb367001a0a2e5ce3.jpg

Slog i en frostplugg(skulle naturligtvis gjort detta innan målning..), där motorvärmaren satt innan, den kommer inte behövas..!  wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ce1a49c02e86ce050e1697892b851de4.jpg

Även bränslepump, oljesticka, oljetrycksmätare, förgasare och fördelare på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-739dc3559912c807ba3da8de00c53ddb.jpg

Lite mer som hittat rätt! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e97c271accf10b0887c8c63cd91e6648.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-18bd52b8fa3e119273c3e1867e78b6d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c910a0a438e1316bf9b098b41cb1413f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9ea7d336df998ee29e5d1f8c39012b05.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-15182e4dcd4408df5dc46542de750749.jpg

Fick dit tätningsringen på växellådan(mot bakaxeln).
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8bbd132865f699cab29f4b07c8430fa4.jpg

Har även fyndat lite fälgar! big_smile ATS 13" 5.5" / 6". Behöver lite kärlek men finns potential! big_smile
Har ju hela vintern på mig att fixa dom wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4a4b1b2bd5760b89ba80e2f10fc06526.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-633e80889614c60d36c7424996a81dd6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c7a6368b6c7c125254e364db20f74a10.jpg

Vad som återstår nu är inte mycket! smile
- Ny vevaxeltätning ska på plats
- Nållager/styrlager
- Lite rengöring i motorutrymmet m.m

Sen är dags för att slänga i motorn! Blir riktigt kul smile

Stay tuned!

Mvh
Senast redigerat av RandomMaister (10 juli 2019)

556 Inlägg
10 juli 2019
Trådstartare
#108
Del 7 - Sista bitarna på plats

Åkte till garaget och slutförde det jag kunde för att säkerställa att jag inte saknar några prylar. smile
Det som återstår nu innan lyft är att få dit kopplingen, och sedan växellådan.

Jag slog i nållagret, och även vevaxelpackboxen, som denna gång gick i hel wink
Jag la även ner den på backen, så det är förberett för att montera kopplingen nästa gång. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-485449632baf0e875c21360159c99d6e.jpg


Hann även med att byta olja och packning i bakaxeln. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-012185dc4c9506f6510930228e16a99d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b1297f16e5ef6b5401a1a4fa8f5c1ca9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e806f7892c2dc4ef4d235eb75800ae00.jpg

Mvh

37 Inlägg
14 juli 2019
#109
Motorn blev snygg smile

Behöver du däck till ATS-fälgarna så har jag 4st nästan nya över.

556 Inlägg
14 juli 2019
Trådstartare
#110
Del 7 - Lyfta i motor och slutmontering

Nu var det äntligen dags för motorn att hitta tillbaks in i motorutrymmet! big_smile
Var dålig som tusan på att ta bilder i stundens hätta tyvärr!
Här kommer några iallafall!
Motor ilyft.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-58484ddf72a86e5f1f1d7d090a81ef99.jpg
Ett par timmar senare, det mesta på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-09e8ae936ddfb2f37fe6ecbed3f0ddb4.jpg
I princip det enda som återstår är att justera ventilerna, vilket jag har 0 koll på. All hjälp i detta ämne uppskattas!
Kan bidra med detta utdrag från min verkstadsbok. Tyvärr gör det mig inte speciellt mycket klokare hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ebb05ab25b27f5b9b0818bab76028ffd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-98a83d174e927b2e8caa2582b724c25f.jpg

Borrade även dit de nya speglarna! Blev riktigt bra! smile Tack för tipset Cassius!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-237b81022824a50fd0cff988a38fc472.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f9640f0604959a58eddfdc0c530e2dfc.jpg

Mvh

556 Inlägg
14 juli 2019
Trådstartare
#111
mikko_ skrev:
Motorn blev snygg smile

Behöver du däck till ATS-fälgarna så har jag 4st nästan nya över.

Tackar!

Ja, tanken är ju att renovera de i vinter tills nästa sommar, men behöver självklart däck. Hör av mig på pm smile

4 468 Inlägg
15 juli 2019
#112
Ventilerna justerar du som "vanligt",bladmåttet mellan ventil och vippa,sen justerar du med muttern mitt på vippan.En väldigt racklig konstruktion,men fungerar, typ lika på cheva..

556 Inlägg
15 juli 2019
Trådstartare
#113
Del 8 - Startförsök

Hela kvällen igår satt jag och googlade och kolla youtube på hur man justerar ventilerna, och jag hittade ett sätt som verkade bra! "Rule of 9". Så det gick tillslut bra att justera big_smile

Satte på ventilkåpan, och testa starta. Här blev det blandande resultat:
Bra = motorn gick runt
Dåligt = Den tände inte, och startmotorn är inte helt bra, funkar typ var sjätte gång...

Det var alltså den nya brytarlösa tändningen som satt på, så jag tänkte att jag byter tillbaks till det gamla så vet jag iallafall att allt fungerar sen! Sagt och gjort, och bilen tände lite, men såklart helfel timing.
Har köpt en tändningslampa att testa med, men det var svårt att vrida på nyckeln och kolla på remhjulet samtidigt... Så jag ringde sambon big_smile

Medans hon var på väg till garaget passade jag på att installera växelspaken.
Denna låsring jävlades på väg ut, och på väg in... Min tång var klen, och låsringen hoppade bara av hela tiden..Tillslut fick jag på låsringen, och hoppa över i förarsätet och testade, och blev väldigt besviken..
Den hade hamnat helt fel nere i lådan så den rörde sig som i ett stort hav, utan att hitta växlar..
Gör om gör rätt!! lol
Tog bort låsringen(jävlades) och satte spaken rätt, och vips så var man klar! smile Fint!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-47ad6e85fdbbf24f545a437087b48f63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a074589a8c822f2f79cbfe43331a13bc.jpg


När jag väl var klar så kom tjejen, och vi började med tändningen. Den låg helt fel så jag lossade fördelaren och vred så vi kom närmre markeringen på remhjulet, men så när det bara var en liten bit kvar, så slog fördelaren i blocket, så då började man klia sig i huvet, och tänkte att fördelaren kanske hamnat fel? Och så var det ju. Lossade den helt, lyfte ur och vred 90 grader och ner igen. Hamnade då på nästa kugg, vilket gjorde att hela inställningen hamna ca 90 grader tillbaka, så nu hade jag mån att vrida lite till, och det gjorde susen! Kadetten startade big_smile
Den lät bra, och inga läckage, vad jag kunde se. Möjligtvis frostpluggen där motorvärmaren satt.. Vet inte riktigt hur jag ska täta det..
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1db664644909731624eab2bb704e2af7.jpg

Jag passade på att fylla på mer kylarvätska, nu när motorn blir varm och termostaten öppnar.
Tog av kylarlocket och på med tratt, och fyllde upp, och lät det stå så för att sjunka.
Efter några minuter såg jag att det var väldigt vit rök från avgasröret, och att tempmätaren var ganska varm, så stängde av kvickt. Googlade på vit rök, och många skrev "Topplockspackning..". Men den är ju ny? Och dragen med moment? Vad kan det annars vara?
Efter ca 1h var motorn relativt kall igen, och jag testade start igen. Denna gång med kylarlocket på.
Nu var det inte alls lika vit rök, men lite, och bara ibland.. hmm
Är detta något konstigt? Borde jag vara orolig?

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d5e096f23e8ad08df456cd9acd722676.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-0543a84130786fcb1fcd1ed3953e1c8b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b39ba317576d13bc6c38ac4d8d322b3d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6763a7422d4c4a3fba9382bc4de069aa.jpg

Det som återstår nu är:
- Justera kopplingspedalen
- Vit rök????
- Testköra!

Tacksam för all hjälp om ovan!

Mvh
Senast redigerat av RandomMaister (15 juli 2019)

4 468 Inlägg
15 juli 2019
#114
Fan,verkar att som om allt som kan jävlas  för dig gör det!!!

556 Inlägg
15 juli 2019
Trådstartare
#115
zzr94092 skrev:
Fan,verkar att som om allt som kan jävlas  för dig gör det!!!

Jag börjar vänja mig lol
Men varje gång lär man sig nåt smile
Senast redigerat av RandomMaister (15 juli 2019)

4 468 Inlägg
16 juli 2019
#116
Du köpte ingen ny start?

556 Inlägg
16 juli 2019
Trådstartare
#117
zzr94092 skrev:
Du köpte ingen ny start?

Nej, tänkte att jag kunde renovera den och testa igen. Men blir att köpa en ny nu smile

4 468 Inlägg
16 juli 2019
#118
Ok.blir bra det.

Hobbymekaniker
470 Inlägg
16 juli 2019
#119
Inte ovanligt att bilar ryker lite. Ta av locket till kylaren och starta så, sprutar de ut kylarvatten är topppackningen trasig.

Om inte, bara å köra smile (Är de ett litet läckage kommer du märka de på att kylarnivån ständigt sjunker istället)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

556 Inlägg
16 juli 2019
Trådstartare
#120
Cassius skrev:
Inte ovanligt att bilar ryker lite. Ta av locket till kylaren och starta så, sprutar de ut kylarvatten är topppackningen trasig.

Om inte, bara å köra smile (Är de ett litet läckage kommer du märka de på att kylarnivån ständigt sjunker istället)

Ja men dåså! Får testa med locket av och se. Hur mycket ska det spruta? Bubbla över eller bokstavligen spruta?
Mvh


Sök