Del 8 - StartförsökHela kvällen igår satt jag och googlade och kolla youtube på hur man justerar ventilerna, och jag hittade ett sätt som verkade bra! "Rule of 9". Så det gick tillslut bra att justera
Satte på ventilkåpan, och testa starta. Här blev det blandande resultat:
Bra = motorn gick runt
Dåligt = Den tände inte, och startmotorn är inte helt bra, funkar typ var sjätte gång...
Det var alltså den nya brytarlösa tändningen som satt på, så jag tänkte att jag byter tillbaks till det gamla så vet jag iallafall att allt fungerar sen! Sagt och gjort, och bilen tände lite, men såklart helfel timing.
Har köpt en tändningslampa att testa med, men det var svårt att vrida på nyckeln och kolla på remhjulet samtidigt... Så jag ringde sambon
Medans hon var på väg till garaget passade jag på att installera växelspaken.
Denna låsring jävlades på väg ut, och på väg in... Min tång var klen, och låsringen hoppade bara av hela tiden..Tillslut fick jag på låsringen, och hoppa över i förarsätet och testade, och blev väldigt besviken..
Den hade hamnat helt fel nere i lådan så den rörde sig som i ett stort hav, utan att hitta växlar..
Gör om gör rätt!!
Tog bort låsringen(jävlades) och satte spaken rätt, och vips så var man klar!
Fint!
När jag väl var klar så kom tjejen, och vi började med tändningen. Den låg helt fel så jag lossade fördelaren och vred så vi kom närmre markeringen på remhjulet, men så när det bara var en liten bit kvar, så slog fördelaren i blocket, så då började man klia sig i huvet, och tänkte att fördelaren kanske hamnat fel? Och så var det ju. Lossade den helt, lyfte ur och vred 90 grader och ner igen. Hamnade då på nästa kugg, vilket gjorde att hela inställningen hamna ca 90 grader tillbaka, så nu hade jag mån att vrida lite till, och det gjorde susen! Kadetten startade
Den lät bra, och inga läckage, vad jag kunde se. Möjligtvis frostpluggen där motorvärmaren satt.. Vet inte riktigt hur jag ska täta det..
Jag passade på att fylla på mer kylarvätska, nu när motorn blir varm och termostaten öppnar.
Tog av kylarlocket och på med tratt, och fyllde upp, och lät det stå så för att sjunka.
Efter några minuter såg jag att det var väldigt vit rök från avgasröret, och att tempmätaren var ganska varm, så stängde av kvickt. Googlade på vit rök, och många skrev "Topplockspackning..". Men den är ju ny? Och dragen med moment? Vad kan det annars vara?
Efter ca 1h var motorn relativt kall igen, och jag testade start igen. Denna gång med kylarlocket på.
Nu var det inte alls lika vit rök, men lite, och bara ibland..
Är detta något konstigt? Borde jag vara orolig?
Det som återstår nu är:
- Justera kopplingspedalen
- Vit rök????
- Testköra!
Tacksam för all hjälp om ovan!
Mvh