https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=324468Här står det lite mer :-) dock inte så mycket om poleringen så beskriver lite kort.
Eftersom mina fälgar var väldigt kantstötta vid inköpet så blev fälgkanterna ned svarvade. Detta gav även en relativt slät yta att börja på.
Jag byggde även en jigg av en gammal styrspindel med lager och medbringare för att kunna rotera fälgen. Fälgen drevs av en borrmaskin och en gummigrej för att ta bort dekaler med. Detta för att skonsamt kunna rotera fälgen för att sedan likt i en svarv slipa fälgbanan.
Sedan slipades fälgkanten med sandpapper. Minns inte riktigt grovleken men vill minnas att jag började på 240 torrslip och sedan 320, 400, 500. Sedan övergick jag till våtslip. Där började jag på 500 och sedan 800, 1000, 1200 osv till 3000.
Sedan påbörjades polering. Testade en del olika medel och diverse trissor till borrmaskinen. Bla biltemas polersats med 2 olika polermedel.
Tyckte dock att mothers medel tillsammans med den hårda trissan från biltema funkade kanon och avslutade med samma medel och deras mjuka trissa från nämnda sats.
Nu mera får jag dock polera fälganorna efter ca varannan tvätt, lite beroende på vilka medel som fälgarna tvättas med.
Detta pga av att naken alu lätt blir matt. Tar kanske 5 min att få perfekt glans på en fälg igen.
Funderar dock på att testa att lägga keramikskt lackskydd över.
Hoppas det hjälpte lite och att texten går att läsa. Skiva är inte riktigt min grej :-p