2093
Sök

A/C kompressor Audi 100 Turbo får inte ström???!

6 158 Inlägg
29 juni 2019
Trådstartare
#1
Hej!
Brorsans Audi 100 Turbo Avant från 1991 trasslar igen. Han fyllde på kylmedel hos AC center i Uppsala och allt verkade frid och fröjd men när service killen /tjejen skulle starta bilen för att se om kom kallluft så startade inte kompressorn!
En sladd (grön) går fram till kompressorn men där finns ingen spänning. Till saken hör att förra säsongen fungerade kompressorn men då vara det läckage i en anslutning till kondensorn som gjorde att AC:n inte fungerade..
Vi har kollat säkringen (nr 17) som förser AC enheten med ström och även bytt ut styrenheten på instrumentet. Vi har letat efter AC-relät men inte hittat något sådant, men vi har hittat ett relä med samma nummer på anslutningarna som på kretsschemat. -Kan det relät vara AC -relät?? Vi har också försökt hitta "A/C low pressure switch" , men inte funnit den.
-Tacksam för tips!
Senast redigerat av jaka54 (3 juli 2019)


6 158 Inlägg
3 juli 2019
Trådstartare
#2
Hej!
Vi har fortfarande inte hittat AC relät!
El-shemat ser ut så här...
Spänning kommer från säkring 17 via blå/svart sladd ...till en förgrening och en sladd går sedan till AC- relät...men vi hittar det inte.
Hjälp!!!https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-e09c33cd218f8d634686e17d0e456fd2.jpg
Senast redigerat av jaka54 (3 juli 2019)


Forummoderator
9 299 Inlägg
3 juli 2019
#3
Det kanske inte ens finns ett relä för kompressorn? I mina bilar (även de ca 30 bast) finns inget relä utan kompressorn styrs via någon form av solenoid-koppling, som i startmotorn. Mer än så begriper jag emellertid inte kring det hela. Men: Klickar det om ACn när man trycker på knappen? Du skrev att den inte startade, men är den helt tyst i själva startögonblicket? Om felet ligger i brytaren på panelen (om en sådan finns) så testa att slå på bakrutedefrostern, då kanske ACn ska hoppa igång också. (Gör så på mina.)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 158 Inlägg
3 juli 2019
Trådstartare
#4
Hej!
Men varför har de då ritat ut ett AC relä på schemat?
- Ska testa det du skrev men tvivlar....vi har tidigare prövat  med en annan  AC panel och kompressorn startade inte då heller.


Allfixare
1 475 Inlägg
4 juli 2019
#5
Har du kollat bakom panelen under ratten? Där ska det sitta en reläpanel med tre rader. Mittersta raden näst längst till höger ska vara AC reläet. Iaf på en amerikans Audi 200 turbo från 89.


6 158 Inlägg
20 juli 2019
Trådstartare
#6
Hej!
Då var problemet löst!
Det var den stora fyrpoliga sensorn som var trasig ,sitter under kylarslangen  ,upptill på topplocket på Audi 100.
Fick tipset från sajten "SJM Autotechnik".
En guldgruva för oss som har gamla Audi 100 och 200.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-15882ba2c338dd4bc37db8b63b6a5e7c.jpg
Senast redigerat av jaka54 (20 juli 2019)


Forummoderator
9 299 Inlägg
20 juli 2019
#7
jaka54 skrev:
Hej!
Då var problemet löst!
Det var den stora fyrpoliga sensorn som var trasig ,sitter under kylarslangen  ,upptill på topplocket på Audi 100.
Fick tipset från sajten "SJM Autotechnik".
En guldgruva för oss som har gamla Audi 100 och 200.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-15882ba2c338dd4bc37db8b63b6a5e7c.jpg

Härligt! Och som vanligt, bra med update!
Ser för övrigt ut exakt som min coolant temp sensor och sitter på samma ställe. Spännande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 158 Inlägg
20 juli 2019
Trådstartare
#8
Hej!
Här sitter den fyrpoliga multigivaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c06bf416439c79f02dd472e483f6fece.jpg
Senast redigerat av jaka54 (20 juli 2019)


Forummoderator
18 038 Inlägg
20 juli 2019
#9
Bra jobbat Jaka!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök