Nu kommer jag inte ihåg exakt, och jag orkar inte leta reda på kopplinschema nu heller, så tar det lite från minnet...
På bilar med ABS så går kablaget från hastighetsgivaren till ABS-boxen, och sen vidare till instrumenthuset, medans bilar utan ABS har hastighetsgivaren direkt dragen till instrumenthuset. Övrig utrustning som behöver veta hastigheten, t ex ECC och farthållare, tar signalen från instrumenthuset(kontakt "D" på 940-hus, osäker på 740..)
"Bakhjuls"ABS'en är bara en (hastighets)givare i diffen, och mig veterligen samma (hastighets)givare som på bilar utan ABS. Skillnaden ligger i att bilar med ABS har 48-kuggs krans i diffen, medans dom utan ABS har 12 kuggs-krans.
Detta betyder även att ABS'en är lite sisådär, då det inte finns någon individuell övervakning för varje bakhjul, utan dom går på samma... Krasst sagt är det "3 hjuls-ABS" på 7/940, och inte 4-hjuls ABS som nyare platformar(t ex 850 och frammåt).
Även hastighetsmätaren skiljer mellan 12-kuggs och 48-kuggs krans. Skulle du t ex montera en bakaxel med 12-kuggs krans men behålla instrumenthuset, som förväntar sig 48 impulser/varv, så kommer hastighetsmätaren visa 4 gånger för lite - och vice versa.