Eftersom farsans gamla Admiral bara stod och skrotade och jag letade cruisingbil bestämde jag att det var dags att återuppliva den!
Tanken var att den skulle rulla till Summer Meet nu i juli men det var lite väl optimistiskt
Det är som sagt en Opel Admiral -73a, automat. Stått sen -88 då den var med i en kökrock. Hela bakdelen är upplagad men tyvärr kom den aldrig ut i trafik igen. Jag tog hem den till gården i början på juni för att se över och fatta vad jag gett mig in på
Lyckligtvis är den inte särskilt rostig då den stått undangömd i en lada halva livet. Motorn fanns inte kvar, inredningen var skitig men annars riktigt fin (bara typ ett hål i baksätet!), växellåda hittade vi hemma i garagehyllan och de flesta andra delar också. Ja ni hör ju att den i princip är ett tomt skal, men är ganska säker på att den är komplett med tanke på hur mycket som ligger i hyllorna.
Det mest kritiska att få tag på just nu är en bromsskiva bak då den tyvärr var sprucken..
Motor fixade jag hem för någon vecka sen. Blev en 3.0a från en Opel Omega A -87a. Plockade med elsystemet också. Tanken är att motorn ska i nu till helgen!
Annat roligt som ska fixas är ljudbygge, andra strålkastare fram och förhoppningsvis en omklädning av innertaket då det sett bättre dagar. En bättre lack skulle inte heller sitta helt fel.. Sen vill jag göra om inredningen men farsan som är lite av en originalnörd vill inte ens höra den tanken
Tänkte i alla fall bygga mig ett par nya dörrsidor så man får i mer högtalare än de i hatthyllan!
Nya idéer kommer hela tiden, har myyycket jag vill göra men det viktigaste just nu är att den ska rulla till Falköping i slutet av månaden. Eller till Sveavägen i början på augusti..
Det som redan är gjort är bland annat en renovering av bromsarna, nya bromsrör, bränslerör, målat upp motorn från Omegan, bytt packboxar på lådan, svetsat lite rost vänster fram, skrubbat av inredningen och blästrat lite samt målat upp det. Har även inhandlat lite ljud och kablar, så den biten kommer bara va att slänga i och koppla ihop när allt annat är klart
Så.. Från att ha stått still i 30 år till att rulla på knappt två månader, de ska väl gå fin fint va?