Nu var det ett tag sedan det skrevs något här.
Men det blir aktuellt igen då jag tagit tjänstledigt för att utbilda mig till lastbilschaufför.
Jag fick inte behålla min underbara Enyaq att pendla i, så då får Jeepen tjänstgöra.
Nu är det ju "bara" 8.4 mil/dag, så lite skillnad mot de 26 jag körde innan.
Men en sak blev väldigt tydlig väldigt fort: Den nya bakaxeln MÅSTE väck.
Efter 4 mil var jag så trött i skallen av oljudet så det gick inte att beskriva.
Dessutom kändes bilen jäkligt svajjig efter det senaste axel-bytet, jag insåg sen att infästningen för Panhard-staget, vars uppgift är att stabilisera axeln i sidled, var sprucket...
Jag har hållit uppsyn på skrotarna på bildelsbasen, samt blocket och Facebook Marketplace, men ingenting har dykt upp som har sett lovande ut.
Men så fick jag tips av en bekant att kolla med delplocken i Hedemora.
Dom hade 2st ZJs.
Då min bekanta skulle dit bad jag henne ta lite bilder på axlarna, och de såg rätt ok ut så en lördag tänkte jag att vaffan jag svänger väl ner o kollar på dem.
Såhär slutade den trippen:
Det är en Dana 35, så egentligen "klenare" än den Dana 44A jag har idag.
Men! Det här gjorde att jag slog till. Ja, det här, och att priset var helt otroligt rätt...
Någon har alltså bytt ut höger drivaxel, vilket brukar vara den som blir dålig på dessa.
Skoj!
Locket var avskruvat på axeln, så jag lättade på de sista skruvarna och kollade innanför. Klar, fin, tjock olja. Bingo!
Även märk-tag'en satt kvar, så jag skrapade fram siffrorna och kunde urskilja siffrorna 3.73 vilket stämmer med min utväxling.
Även bokstäverna LS dök upp. Limited Slip. Jo jag tackar!
Man ska även behöva byta kardan då den är kortare med Dana 35 än med Dana 44, och på Zjn bredvid satt en sådan, så den fick också följa med hem.
Så, igår tog jag bilen ner till salig svärfars maskinhall med bilen lastad med allt jag behövde o mer därtill.
Tog några timmar men sen var den gamla axeln ur-riven.
Med den ur vägen gick det förhållandevis fort att installera den "nya" axeln.
Jag gjorde det enkelt för mig, och delade inga bromsslangar eller rör, utan bara lossade och vek åt sidan.
När gamla axeln ändå var ur tappade jag ur oljan ur den. Hade egentligen tänkt skita i det men jag behövde bultarna till kåpan, så varför inte, right?
Det som rann ur den var ju.... fint... 🙄
"jodå, den var tyst o fin, inga problem alls med den axeln!"
Näe, eller hur... 😡
Hade jag vaskat guld hade jag varit glad att se allt det där glittret. Nu? Not so much...
En annan sak jag fick tag på på skroten, som jag saknade på min bil, var de bakre innerskärmarna som skyddar bl.a påfyllningsrören till tanken!
Blev bra att få dessa på plats nu inför vintern tänkte jag.
Jag mätte ljudet i bilen när jag körde ner den till maskinhallen. 76dB... yikes...
Så nu mätte jag den igen på hemvägen. 66dB.... Seger!
Jag såg ganska snabbt på axeln att dom inte bytt pinjong-lagret, det är drygt o byta på dessa axlar.
De andra lagren däremot är knäpptysta, så nu känns det så jäkla BRA!
Den här bilen har aldrig varit så här tyst inuti sen jag köpte den för 4 år sedan.
Imorrn behöver jag åka ner o röja ur garaget igen, o sen kan jag njuta av en tyst bilfärd till skolan på Måndag...
För nu blir det trevlig helg och Skål på er!