Fredag!
Dagen efter Torsdag.
Torsdag, som var dagen då saker skulle ske.
Och saker skedde! Det tog tid. Lång tid. Blod svett och tårar sprutade.
Invektiven haglade i luften.
Nä, riktigt så mycket drama var det faktiskt inte...
Men tid tog det! Mest för att det var många som ville göra saker samtidigt på samma plats, och svensk som man är fogar man in sig i kön...
Hur som, en kort sammanfattning av kvällen ser ut så här:
Den längre varianten följer här:
Jag började hobbykvällen med att köra bilen någorlunda varm, sen hängdes den upp på lyften och alla hjul skruvades av.
Med det gjort lättade jag på tråget och tömde ur växellådsoljan.
Luktade inte alls lika illa nu som när jag tog ur sist för att få plats med Rislone-tillsatsen...
Men bultarna som håller tråget satt så löst så jag kunde lossa dem med fingrarna... Tur i oturen att inte lådan läckt ur allt sitt innehåll och gått torr!
Med tråget bortplockat mötte följande syn.
Inte direkt superfräscht...
Tråget såg också rätt omysigt ut, och magneten var rätt fylld med gegga, gissningsvis material från lamellerna.
Tack o lov var där inga spår av metall överhuvudtaget! Varken i botten på tråget eller på magneten.
Sen fick bilen stå och rinna av sig det värsta medan jag spenderade en stund med att kränga av mina gamla torrspruckna sommardäck och montera på nästan lika gamla dubbade vinterdäck istället
Jag är långt ifrån perfektionist (Nähe!? Med DEN bilen!?!?
) men mina däck SKA vara balanserade till 0. Ingen obalans är acceptabel.
Med den biten klart tog jag mig an min växellåda igen.
Jag plockade ner solenoiden och tryckgivaren, samt inspekterade fjädern för 3-4 växlingen.
Såg inte för snyggt ut direkt.
Allt tvättades så noggrant jag hade ork till och monterades sedan ihop.
Det har jag dock inga bilder på.
Vad blev då resultatet av allt detta?
Det första blev att bilen nu låter ännu mer inuti, gamla dubbdäck är aldrig tysta...
MEN! Jag har även fått tillbaks min tredje växel!
Jag kan köra i stadstrafik utan att motorn rusar eller lådan frivarvar! Yeyyyy!
Den är dock inte perfekt. Om jag stannar med spaken i läge D och sen kör iväg igen så STARTAR den på 3an istället... Hmmmm
Lägger jag i neutral när jag står still, och sen tillbaks till D växlar den mer eller mindre som den ska.
Återstår att se vad detta beror på, men det blev ändå en betydligt trevligare bil att köra!
Jag behöver gissningsvis byta ut solenoid och trycksensor, men steg 1 är att kolla om jag har några felkoder lagrade i växellådan.
Men på det stora hela anser jag detta vara ett framsteg! Känns betydligt mer som en riktig bil nu
Idag ska jag ta in bilen igen och kontrollera att jag fortfarande har olja i bakaxeln och vad min glykol har för fryspunkt.
Imorrn blir det troligen kapa trösklar och svetsa balkar!