Kom gärna ihåg att lamporna styrs av en styrenhet på dessa bilar, LCM, så elsystemet är inte alls som på en gammal bil. Ett exempel på detta är tex en BMW F10 (såklart nyare, och har ej LCM, dem har BDC FEM REM osv men det blir samma sak i detta exemplet) där om man kopplar ut panelen med ljusvredet (som för övrigt bara har 3 kablar då det går via datorsignaler) tänder parkeringsljuset, detta går inte att släcka nu när panelen saknas, detta är ett säkerhetssystem utifall att ljusvredet skulle gå sönder.
Dessa bilarna är långt mycket mer avancerade än folk tror (nu snackar vi E46 igen) ja visst den är från 99 men tekniken är långt före sin tid.
Att koppla ur bromskontakten kan lika gärna tända ljuset som att släcka det, tyvärr vet jag inte vilket det är.
Dessa bilarna är väldigt glada i att tända andra lampor om positionslampor slocknar, men att alla bromsljus skulle tändas känns ju skumt, men kolla endå.
Felkoder kan vara bra att läsa ut, dock är E46 inte sådär jättesmarta när det gäller att lägga felkoder, dem är lite svårjobbade får jag säga. Tror nog tyvärr att endast ISTA kan läsa ut några relevanta felkoder, om där ens är några.
En så kallad "norsk reset" kan lösa många konstiga problem på BMW tro det eller ej xP
Senast redigerat av Xebers76 (29 juli 2019)