Hundra år är en droppe i havet. Dessa hundra år är som att säga att en viss bil drar 0.4 liter/mil bara för att någon lyckats komma ner i den förbrukningen en enda gång, trots att den annars drar 0.6 liter/mil. Skall man titta på uppvärmning/nedkylning så är det nog snarare över 1000 tals år man skall titta, om inte 10000 tals. Utöver detta har vi egentligen bara haft ”säker temperaturdata” i drygt 300 år. Jag är övertygad om att det kommer bli varmare, men inte alls övertygad om att detta beror enkom på människan. Om forskningen kan jag säga så mycket att dagens ”sanning” kan mycket väl vara framtidens ”lögn”, man kommer som vanligt säg ”Data pekad på att bla-bla, men vi visste inte då att bla-bla har en så stor inverkan”. Dessutom så har det tagits fram ett antal olika klimatmodeller där man kan se hur varmt det blir om säg 70 år. Men en tillförlitlig klimatmodell bör oxå fungera från tidigare startpunkter, säg 1980 o visa rätt på någon enstaka 10-dels grad idag, gör modellerna verkligen det? Jag är tveksam. Så om de inte visar ”rätt” med startpunkt säg 1980 så kan man ju inte säga mer än att modellen är lika bra som en grov gissning, så jag gissar att temperaturen om 70 år kan vara 0.5 - 2 grader varmare än idag.
Senast redigerat av Lockwood (9 augusti 2019)