Lockwood skrev:
viccoA skrev:
Vaknar varje morgon med 40 friska mil i bilen.
Jag vaknar varje morgon om jag så vill med minst 110 friska mil i bilen? Under en resa när till Österrike i juni i år så körde jag dryga 100 mil på ca 7 timmar. Det hade aldrig gått med en elbil, eller i vart fall inte på 7 timmar, för har man en snitthastighet på ca 150 km/h så har elbilen långt ifrån den uppgivna räckvidden. Dessutom, om jag får säg, är det en trevlig känsla att kunna ha ca 200 på mätaren o inte mer än 4000 varv på högsta växeln, trots löjligt liten motor. På hela resan (dryga 350 mil) så var snittförbrukningen knappa 0.75, det är riktigt bra med tanke på att det är en bensinare och att det var inte tal om nån snålkörning direkt.
Bilen är för övrigt till min stora förvåning klassad som elhybrid hos Transportstyrelsen, trots att den saknar möjlighet att gå på el. Däremot har den 48V elsystem till stora delar.
Under
EN resa... ja, såklart.
Antar att det inte är en Prius du har för de flesta årsmodeller toppar kring 170-180km/h på GPSen däremot visar hastighetsmätaren ibland en skvätt till, möjligt att det går lite fortare på väg nedför Hallandsåsen (55 sekunder mellan 100-180km/h i den nya modellen har jag sett).
Själv prioriterar jag att varenda dag kunna:
Kunna köra bil med drivmedel för ca 2kr/mil.
Kunna köra smaskigt fort på krokig landsväg när jag vill (men jag kör såklart enligt skyltarna överallt, alltid).
Okej acceleration när jag ska köra om lastbilar och kunna smita iväg hyffsat fort vid rödljusen om jag vill - instant torque är galet beroende framkallande.
Köra runt i något som ser roligare ut än många andra medelprisbilar.
Med de nya laddarna kan vissa elbilar ladda uppemot 3-5,5kwh i minuten, inte så att man står jättelänge och laddar på långresa, du får 30 mil på 10 minuter, man kan köra mer eller mindre tills man ändå hade tagit paus för att gå på toa eller äta lunch. Dvs jag kan med min vagn köra 70 mil med total laddtid på 15 minuter under resan alt 100mil med två stopp på totalt 30 minuter (såklart inte om jag kör alltför fort). Själv tycker jag inte att det stör oerhört vägt mot fördelarna i min vardag.
142/kmh i snittfart hade du en bra dag på autobahn, jag har kört mellan 250-280km/h från full till tom tank några gånger med undantag för några avfarter där hastigheten går ner men det händer inte varje gång, oftast tät trafik, olyckor och vägarbeten som drar ner snittet.