3101
Sök

Troligen kommer denna bil att kosta mer att renovera än vad den är värd

4 137 Inlägg
21 augusti 2019
Trådstartare
#1
WEBB-KLIPP: Här lyfts bilen upp ur vattnet
http://www.sydostran.se/karlskrona/webb … r-vattnet/
Senast redigerat av spillolja (21 augusti 2019)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
26 339 Inlägg
21 augusti 2019
#2
Det var ett nytt sätt att tvätta bilen på..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

201 Inlägg
21 augusti 2019
#3
Det blir nog skrot förhoppningsvis.

716 Inlägg
22 augusti 2019
#4
Helt klart så skrotas den,om ägaren hade försäkring...

4 137 Inlägg
19 september 2019
Trådstartare
#5
Här är en till där renoveringskostnaden troligen överstiger fordonets värde:
http://www.blt.se/karlskrona/larm-om-bil-i-vattnet/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 060 Inlägg
19 september 2019
#6
Ivel skrev:
spillolja skrev:
Här är en till där renoveringskostnaden troligen överstiger fordonets värde:
http://www.blt.se/karlskrona/larm-om-bil-i-vattnet/

Utsläppen i vattnet tycker jag är mer oroande. Avensisen kommer fungera problemfritt efter ett dopp i ån om batteri, motorolja och bromsvätska byts förutom det uppenbara tankläkaget och avgassystemet.
Ni minns väl Top Gear och den odödliga HiLuxen?

Dagens bilar med mycket elektronik är lite mer känsliga mot bad än gamla hilux diesel var. Inte ens japansk Toyota-elektronik tål vatten.

1 705 Inlägg
19 september 2019
#7
Ivel skrev:
Jag har dragit upp en isvakad Corolla E120 ur en sjö, den stod där i ca två timmar innan traktor och tillräckligt många spännband hade uppbringats. Nytt batteri, bränsle samt filter och olja så startade bilen faktiskt. Elhissar fungerade och så även centrallåset. Instrumenthuset däremot var lite för mycket akvarium för att fungera. Hur som helst så gick bilen att köra om än med blöt ändalyckt.

Hur länge fungerade den?
Som uppväxt ett hundratal meter från en sjö med plogad rallybana vintertid så har jag sett många bilar gå igenom isen och bli ordentligt blöta. Det brukar inte vara något problem alls att få igång dom igen, problemen kommer däremot nåt år senare när varenda kontaktpunkt i bilen börjat rosta och varenda elektronikkomponent börjat ärga. Klädsel och tyg möglar, vissa delar sväller och andra krymper.
Fukt och vatten kryper in precis överallt och bilen börjar rosta på ställen som ingen ens haft en tanke på att rostskydda.

Bilar som är vattenskadade ska lösas in. Att dom startar och fungerar direkt efter är helt irrelevant, problemen kommer senare och kostar oftast flera gånger bilens värde att åtgärda.


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
19 september 2019
#8
Jag håller med ivel, för min corolla behöver ingen övertäckning när man ska motortvätta..
Sen ser man andra kärror få problem som  inte täkt känsliga delar under huven..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

* Voff voff *
10 587 Inlägg
19 september 2019
#9
Prova att doppa en (påslagen) dator i saltvatten...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 060 Inlägg
19 september 2019
#10
malus skrev:
Jag håller med ivel, för min corolla behöver ingen övertäckning när man ska motortvätta..
Sen ser man andra kärror få problem som  inte täkt känsliga delar under huven..

Prova att spola vatten under instrumentbrädan också, och överallt. Motorn är utsatt för vattensprut när man kör så den är åtminstone hyfsat skyddad.

1 705 Inlägg
20 september 2019
#11
malus skrev:
Jag håller med ivel, för min corolla behöver ingen övertäckning när man ska motortvätta..
Sen ser man andra kärror få problem som  inte täkt känsliga delar under huven..

På dom flesta bilar finns det inga känsliga delar under huven, dom är designade för att klara en hel del vatten. Jag motortvättar alla mina bilar med högtryck och har aldrig haft några problem.

Dock är det en helt enorm skillnad på en motortvätt och att doppa hela bilen under vatten, så jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra?


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
20 september 2019
#12
"Bilen hamnade 20-30 meter ut".... HUR fort gick det nu igen sa vi!?
Den där behöver bli en plåtkub...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
20 september 2019
#13
Ivel skrev:
Cuefa skrev:
"Bilen hamnade 20-30 meter ut".... HUR fort gick det nu igen sa vi!?
Den där behöver bli en plåtkub...

Bilar flyter faktiskt bättre än vad man kan tro.

Tänkte inte på det, jag läste det som om den hade hoppat 20-30 meter ut i vattnet :p

Men som du säger, en bil flyter längre än man kan ana ^^
Tack för att Du är mer vaken än jag är denna fredag big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

4 137 Inlägg
24 oktober 2019
Trådstartare
#14
Ytterliggare ett fordon som ofrivilligt blivit sjösatt:
http://www.blt.se/karlskrona/larm-om-tr … i-vattnet/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

201 Inlägg
24 oktober 2019
#15
spillolja skrev:
Ytterliggare ett fordon som ofrivilligt blivit sjösatt:
http://www.blt.se/karlskrona/larm-om-tr … i-vattnet/

Haha hur lyckas man med det? roll

6 060 Inlägg
24 oktober 2019
#16
Men den går säkert att få igång igen, om gubben nu var tillräckligt driftig för att döda motorn innan den han suga in vatten

7 438 Inlägg
24 oktober 2019
#17
Skilda bilar är olika designade för att klara det många tror de är konstruerade för, vilket en del klarar.
Sålunda körde jag, för några år sedan, i Brändåsen genom ett s k muddrace-spår som var så djupt att lervattnet sköljde över motorhuven med en Samurai.
Enda stället vattnet läckte in var vid handbromsspakens damask.
Att motorn inte fick i sig vatten beror på att Samuraiens luftintag finns på höger sida bakom batteriet nära högra A-stolpen.
Förmodligen bildades någon form av luftkudde de få sekunder vattnet översteg motorhuven.
Men det som inte klarade sig var startmotorn och generatorn samt kopplingen.
Kopplingen p g a a sjögräs hamnade på halsen där ingående axeln till växellådan finns, och där urtrampningslagret ska kunna löpa.
Med våld lyckades jag tyvärr deformera hållaren för urtrampningslagret så att hållare sprack.

Men andra bilar, Jeep t ex, tål inte att kylfläkten, när den delvis hamnar under vattenytan, piskar upp vatten mot motorhuvens insida, så att vattnet hamnar i den uppåtvända struten som är mynningen på luftrenaren.
Struten blir som en tratt för att fånga upp vattnet.
Har varit med och demonterat såväl tändstift som insprutare på Jeepar så man med startmotorns hjälp "sprutat ut" vattnet.

Jag motortvättar ALDRIG med vatten i allmänhet, och i synnerhet INTE med högtrycksvätt.
Använder i stället 5 56.
Härigenom blir dessutom alla elektriska komponenter och kopplingsstycken preparerade mot läckage och överslag.
Började jag med på mina MC (tack vare en av CRC sponsrad svåger).

6 060 Inlägg
24 oktober 2019
#18
torsen skrev:
Skilda bilar är olika designade för att klara det många tror de är konstruerade för, vilket en del klarar.
Sålunda körde jag, för några år sedan, i Brändåsen genom ett s k muddrace-spår som var så djupt att lervattnet sköljde över motorhuven med en Samurai.
Enda stället vattnet läckte in var vid handbromsspakens damask.
Att motorn inte fick i sig vatten beror på att Samuraiens luftintag finns på höger sida bakom batteriet nära högra A-stolpen.
Förmodligen bildades någon form av luftkudde de få sekunder vattnet översteg motorhuven.
Men det som inte klarade sig var startmotorn och generatorn samt kopplingen.
Kopplingen p g a a sjögräs hamnade på halsen där ingående axeln till växellådan finns, och där urtrampningslagret ska kunna löpa.
Med våld lyckades jag tyvärr deformera hållaren för urtrampningslagret så att hållare sprack.

Jag hade en gång en suzuki SJ410, jag vet inte hur lik en samurai den är men det är väl ganska likt? Den hade jag snorkel på så jag kunde köra under vatten till överkant vindrutan. Men den vägde ju inte mycket under vatten så den hade knappt någon drivförmåga i djupt vatten. Men motorn gick och det bubblade muntert därbak.

4 137 Inlägg
27 juli 2022
Trådstartare
#19
Forsättning följer:
Ytterliggare ett fordon som ofrivilligt blivit sjösatt:
https://www.blt.se/karlskrona/bil-och-s … -265f1387/  låst artikel, troligen väntar ett mycket trist öde för inblandade fordon

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 438 Inlägg
28 juli 2022
#20
Minns de fabriksnya "Katarinabilarna" som illegalt exporterades från USA till Litauen och där "restaurerades", i stället för att skrotas.
Toyotaklubben gick ut och varnade för att ett antal "Katarina-LandCruiser" hamnat i Sverige.
Mycket förmånligt pris på lågmilare, nästan nya, höll på att få mig att torska.
Jag kollade upp en av dessa LandCruiser och fann att första registrering var i Tyskland.
Undrar hur många andra "Katarinabilar" som hamnade i Sverige och hur det gick för dem efter några år.


Sök