Skilda bilar är olika designade för att klara det många tror de är konstruerade för, vilket en del klarar.
Sålunda körde jag, för några år sedan, i Brändåsen genom ett s k muddrace-spår som var så djupt att lervattnet sköljde över motorhuven med en Samurai.
Enda stället vattnet läckte in var vid handbromsspakens damask.
Att motorn inte fick i sig vatten beror på att Samuraiens luftintag finns på höger sida bakom batteriet nära högra A-stolpen.
Förmodligen bildades någon form av luftkudde de få sekunder vattnet översteg motorhuven.
Men det som inte klarade sig var startmotorn och generatorn samt kopplingen.
Kopplingen p g a a sjögräs hamnade på halsen där ingående axeln till växellådan finns, och där urtrampningslagret ska kunna löpa.
Med våld lyckades jag tyvärr deformera hållaren för urtrampningslagret så att hållare sprack.
Men andra bilar, Jeep t ex, tål inte att kylfläkten, när den delvis hamnar under vattenytan, piskar upp vatten mot motorhuvens insida, så att vattnet hamnar i den uppåtvända struten som är mynningen på luftrenaren.
Struten blir som en tratt för att fånga upp vattnet.
Har varit med och demonterat såväl tändstift som insprutare på Jeepar så man med startmotorns hjälp "sprutat ut" vattnet.
Jag motortvättar ALDRIG med vatten i allmänhet, och i synnerhet INTE med högtrycksvätt.
Använder i stället 5 56.
Härigenom blir dessutom alla elektriska komponenter och kopplingsstycken preparerade mot läckage och överslag.
Började jag med på mina MC (tack vare en av CRC sponsrad svåger).