Då kör vi en fyramånadersdump igen - jag skäms ju nästan när jag kollar vad som hände senast i tråden, jag är verkligen jättedålig på att uppdatera!
En höjd bil måste flextestas, det är sen gammalt
Av en slump hittade jag en annons med röda baklyktor, så det blev till ett "måste"! Tydligen har de med röda baklyktor blinkersen i stötfångaren så det blev lite pill med att få allt att fungera, men med en lödkolv kan man åstadkomma mycket.
Något som stört mig sedan jag höjde bilen är att den är lägre bak än fram. Jag har tänkt att den skulle sätta sig så småningom, men till slut insåg jag att jag måste fått olika hårdhet på fjädrarna som gör att den sjunker ihop olika mycket. Efter högst vetenskapliga mätningar står det klart att den behöver höjas 3cm bak - dags att plocka fram svetsen!
Inte skitsnygga svetsar, men som jag poängterat tidigare är jag rätt ny på att svetsaDet fyller syftet och borde inte försvaga konstruktionen, så jag är nöjd även om det ser lite lustigt ut.
Jag passade även på att tillverka adapterplattor för att få dit genomslagsgummin ifrån Renault Master.
Exakt tre centimeter högre, fan va duktig jag är! Den ser rak ut vid en första anblick iallafall!Tillräckligt nära perfektion för att det ska duga
Tydligen är det fotoförbud där jag var, därav är bakgrunden censureradÄntligen kom en leverans ifrån England!
Nu ser den iallafall LITE kaxigare ut
Leran räknas som styling Jag och kompisen tog med oss döttrarna ut på ett litet skogsäventyr för att testa däcken, helt okej för en nybörjare!
Och dagen avslutades precis så som man kan vänta sig när en engelsk och en amerikansk bil är ute på tur - en får åka snöre tillbaka!
Nästa punkt på listan att bocka av är att byta bakstötfångaren. Eftersom jag inte lyckats hitta någon jag vill ha så bygger jag en egen. Jag hade hoppats på att kunna slimma den rejält emot bilen men det är helt sjukt vilket utstick det är på både karossbalk och ram.
Utstickande bogseröglor är ett av kraven jag har, så det blir att börja med dem, tanken är att de även ska fungera som den primära monteringen för stötfångaren.
Hmm.. lite väl töntigt väl?
Bättre!
Dags att börja med själva stötfångaren
En flaska 5-56 fick fungera som rundningsmall
Efter svetsning och fruktansvärt mycket slipande ser det bättre ut!
En kvar att slipa - pust!
Nu kan man, eller - jag, ana hur det ska bli
Överdelen på plats - åtminstone halva
Vänstra nederdelen på plats
Högra...
Början till hörnen på plats (bitarna som sticker upp på ovansidan)
Lämplig parkering när garaget är fullt!
Nu började jag få dumma idéer, tänk om man kunde integrera en stege i stötfångaren... Så vänstersidan kapades bort och började byggas upp på lite annat sätt, utsidan ska dock se ut precis som innan - HELT galet vad mycket extra tid det började ta nu! Bild på konstruktionen och funktionen kommer så snart det är färdigt!
Här kan man misstänka att något är konstigt