Händer det här på något annat än engelska skitbilar, att tanklocket delar sig när man ska skruva ur det? 😂
Skinnstolarna har suttit i någon månad nu, nu är det fanimig dags att byta baksätet med - men tydligen passade det inte rakt på, oerhört märkligt!
Efter att jag konstaterade att hjulhusen sitter längre fram på Discon än på en Cheva från -06 var reaktionen "jaha, då blev det inget skinnbaksäte då", för inte kunde jag väl slakta sätet - eller kunde jag? 🤔
Nyfikenheten tog över så jag pillade isär det ändå, och frånsett några metallstänger var det bara skumgummi - "hmm kanske om jag skär lite? Ja, så får det bli!".
Jag började med att klippa alla metallringar som höll tyget på plats, sen var det bara att vika bort det och jag kunde börja skära fram metallstängerna, eftersom de måste bort.
Genom att pressa dem uppåt och skära skumgummit ovanpå dem kom de fram jättesnällt.
Nästa steg var att skära ur för hjulhusen. Det tog några försök innan jag hittade rätt vinklar, men eftersom jag tog väldigt lite åt gången var det ingen större fara.
När vinklarna väl var på plats och sätet passade där jag ville ha det vek jag tillbaka tyget och satte fast det med små buntband, istället för metallringarna som satt där från början.
Jag hade med alla tillhörande fästen till ryggstödet så jag monterade på dem och måttade ut var och hur jag skulle förankra dem i bilen. Det fick bli plattjärn som jag vred och skruvade på hjulhuset med genomgående bult. Tyvärr har jag ingen bild på det men det kan jag lösa senare. Mittenfästet (det mellan ryggstödshalvorna) förankrade jag med ett grovt plattjärn som jag skruvade genom golvet och upp emot träkonstruktionen i skuffen.
(Nej, jag har inte dammsugit baksätet en enda gång)Sidokuddarna, de bredvid ryggstödet, sitter inte fast på bilden men jag har ingen bild när de sitter ordentligt. Tyvärr blev det en glipa vid dem så man ser in bakom, men det är kanske inte så konstigt när baksätet kommer ifrån en Chevrolet Epica -06.
Nu kunde jag ÄNTLIGEN montera tillbaka mittkonsollen, som inte suttit där på nio månader.
En rejäl sanering på insidan och lite kabeldragning är vad som behövs nu, sen känner jag mig ganska klar med interiören.