Tänkte att jag kör en uppdatering direkt, eftersom jag redan haft bilen ett tag
Bilen i sig har alltså gått 74 xxx mil och är rätt risig. Rost nästan överallt, fastän den gått på Gotland hela sitt liv. Anledning till det är att vägsaltet på ön inte togs bort förens 1984 så bilen gick tre år i saltblandad slask. Samt att första ägaren körde saltsten i den.
Somsagt hade tidigare ägare kört lamm i bilen, så jag började med att göra en grovstädning.
Lyckades rätt snabbt därefter hitta ett Usa takräcke och ett par pentafälgar till bilen. Så det sattes på någon dag efter inköp!
Efter detta stod bilen rätt länge, så blev bara lite småkörningar i byn emellanåt. Men, jag gjorde sporadiskt lite ”småpill” på bilen.
Jag jobbar som rörmokare så bockade ett rör i kromad koppar för att ersätta ett slitet rör som sitter mellan thermostathuset och pumpen (Där det egentligen skall sitta en slang).
Somsagt jobbade jag väldigt sporadiskt på denna bil, men jag hann också med att måla upp motorn och byta bakljus.
Eftersom bilen var obesiktigad var det dags att fixa den inför bess, så nya brembo bromsskivor och belägg monterades. Samt nya ok runt om från biltema.
Resultat ifrån bess var bra! Inte klockrena, men bra. Fick fyra 2:or, och en bra att veta:
Lykta väster fram, behöver justeras in.
Bromspedalen sjunker (Förmodligen dåligt luftat)
Handbroms vänster bak, tog ej alls.
Skyddsbälg till styrväxel skadad.
Bra att veta:
Rost i golv.
Jag personligen tycker att -80tals fronten har lite för klumpiga lyktor, och så råkade jag komma över en extremt billigt Volvo 242 ifrån -75. Så bytet utav front blev rätt självklart. Många skulle nog tycka det var dumt att ta delar utav en -75 överhuvudtaget, då bara papprena är värda väldigt mycket. Men faktiskt så var det så att på just denna 242 hade någon varit före, så inga reggskyltar eller chassinummer fanns
(Detta visste jag självklart när jag köpte den)
Men men, lite bilder på bytet!
Blev väldigt nöjd med bytet utav front, såg rätt ballt ut med gröna mossiga skärmar
Men hade en burk sprayfärg med rätt färgkod hemma så tänkte att det skulle bli lite ändring. Gubben på mekonomen lovade att färgen skulle matcha väldigt bra när den torkat, det gjorde den inte.
Planen är att få den så ”70tals stukad” som möjligt, dvs ta så mycket som möjligt ifrån 242an. Så backspeglar och kofångare skall på! Änsålänge har jag bara hunnit med backspeglarna. Dom var lackade svarta (kanske orginal?) så polerade bort färgen för att få fram lite krom.
Detta var allt för denna gång, nu skall den fixas inför bess och sedan rostlagas. Hej sålänge!