I fredags förra veckan på morgonen så skulle farsan ta bilen till sitt jobb där vi senare under dagen skulle testa olika saker för att få ner avgasvärdet då det finns en CO-mätare där. Men kom aldrig så långt, utan bilen vägrade istället att starta. Testade lite saker snabbt men hann ju såklart inte mycket mer då vi båda var tvungna att åka.
Senare under dagen när jag kommit hem så började jag att felsöka, alla lampor och sådant funkade men bilen drog inte på starten. Började först med att mäta batteriet och det låg på 12volt så då fall misstanken såklart på startmotorn direkt. Testade med att tjuvkoppla startmotorn men den var helt död och bankade även på den men inget hände. Mätte sedan upp pluskabeln och jorden till startmotorn och det var inget fel på nån av dem heller. Då var startmotorn helt enkelt paj då, kul
Byte utav startmotornNy startmotor var inte svårt att få tag på och kostade mig bara 150kr.
Byta startmotor uppifrån går ju jättebra på F motorn och hade nog gått bra här också om jag plockat bort lite saker först såsom vakuumbälgen och dess hållare då det sitter precis ovanför själva startmotorn, men ville helst slippa det. Så blev att hissa upp bilen och ta det underifrån. Vilket nu i slutändan visade sig vara ganska så jobbigt.
Hade även en kompis med mig som fotade så blev så att jag kom med på några utav bilderna
Bredvid mitt huvud på bilden så ser man insuget där som går riktigt långt ner och sitter riktigt dumt till.
Blir inte mycket bilder underifrån så ska försöka förklara så bra som möjligt men här är en på den trasiga startmotorn iallafall.
Startmotorn sitter ju med 2 bultar och den nedre var inga problem att komma åt och skruva på men när det gällde den övre så gick det inte att komma på med varken blocknyckel eller lednyckel. Detta är nog på grund utav slitna kuddar till motorn och växellådan som gör att allt lutar lite mera bakåt än vanligt har märkt av det när jag har monterat av fördelarlocket innan vilket var sjukt bökigt. Hylsa gick på övre bulten på startmotorn men man kom inte åt att skruva med spärrskaftet med vanlig förlängare då det var sjukt tajt mellan växellådan med länkaget och torpedtunneln.
Så min lösning var då detta
Med denna^^ så hamnade man precis där det öppnade upp sig och kunde skruva utan problem
Startmotorn var snabbt avplockad efter detta.
Här är då den mycket bättre beg startmotorn som åkte på.
Nya startmotorn hamnade på plats fort och det funkade, nu gick motorn runt på starten iallafall. Något som dock har uppstått är att den ibland inte drar på starten när man vrider till läge 3 med nyckeln, har kollat över alla kontakter till startmotorn och hittar inget som felar. Har dock haft ett liknande problem med en annan 740 jag haft och då började det med att nyckeln inte fjädrade tillbaka när man vrider på starten. Och det är ett liknande glapp i denna, så att byta tändningslåset blir det nog också. Eller få tag på en hel låssats så att man slipper ha flera nycklar.
Blev ett ganska långt inlägg men hoppas det går bra ändå
Har tills den 9/2 på mig att få fixat CO värdet, så ni kan förvänta er en till uppdatering innan dess.